stalprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dupke

stalprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 09:51

Wij zijn bezig met de bouw van een stal en nu vraag ik me af of je aan in de stal tegen de wand van beton ook nog iets moet doen zoals bv rubber matten of bv beton multiplex....
Hebben jullie zoiets?
En op de vloer? Het wordt een inloopstal en ik wil eigenlijk vlas gaan gebruiken. Leg ik daar nou staltegels onder of niet? De ondervloer is beton en er is eigenlijk geen afwatering. De tegels zouden dus eigenlijk echt dienen voor het comfort van het paard ipv afvoeren van urine....Of ligt een paard op vlas zacht genoeg en hoef je er geen rubber onder te leggen?

Wie weet raad?????

ikke20

Re: stalprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:58

hoi,
bij mij zit er ook niks tegen de muren zijn gewoon stenen en op mn vorige stal was het ook gewoon beton. de vloer is bij mij nu gewoon stenen en daar ligt stro op. bij mn vorige stal stonden ze ook allemaal op beton en daar lag ook gewoon stro in. met vlas heb ik geen ervaring.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 10:09

Dat ligt er eigenlijk aan wat je zelf wilt. Er is idd rubber voor aan de muren te krijgen, trapbescherming. Ik heb er uiteindelijk niet voor gekozen bij het bouwen van onze stallen, deze zijn overigens wel van hout, maar ik weet dat je het rubber o.a. bij horsefriend kunt kopen.

Ik denk dat je beter geen rubber tegels op de vloer kunt leggen als je geen afwatering hebt en vlas wilt gebruiken. Ik heb het vlas ook op het beton liggen en dat gaat prima. De urine trekt in het vlas en waarschijnlijk ook wat in het beton. Op rubber lijkt mij dat het blijft liggen. Je moet wel voldoende vlas in je stal doen natuurlijk, het is niet de bedoeling dat je paard zowel op het beton als rubber hoeft te staan. Rubber en beton zijn allebei niet zacht voor je paard, doe er echt voldoende vlas in.

Ik heb zelf ook vlas en vind het ideaal omdat mijn mesthoop er echt niet groot van is (vlas breekt veel sneller af), maar het mesten ed vind ik niet ideaal. Ik zou het eigenlijk ook niet graag in een inloopstal doen, vlas is erg klein materiaal en erg glad, de paarden schoppen het erg makkelijk eruit, ik heb hier 1 stal met een verhoging en daar gaat het redelijk, maar de stal zonder lijkt het vlas wel uit te glijden als mijn paard er uit moet lopen. Een opstaand randje zou dan aan te bevelen zijn.

Veel succes met je keuze!

dupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 11:40

Een opstaand randje heb ik gelukkig wel een beetje als de deur openstaat. Paard moet zeg maar over de onderrand heenstappen, ik heb goede hoop dat het vlas dan toch blijft liggen.

Maar is het voor een paard niet fijner om op rubber te liggen?
MightyMike, gaat jouw paard gewoon op het vlas liggen?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:06

Dupke,
zo zien onze stallen eruit: http://home.hetnet.nl/~stalpegge/images ... lling1.jpg

Misschien niet helemaal goed te zien, maar de muren zijn van beton. (behalve natuurlijk de houden schotten van de stal)
Ook de bodem is gewoon beton (dat naar het midden afloopt, waar vervolgens een putje onder zit)
gaat allemaal prima. Lachen

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:22

Ik heb kunstof boxen en gewoon klinkers op de ondergrond. Ik heb er gewoon vlas opliggen. Het gaat prima zo. Ik moet zeggen dat als ik zou willen dat mijn paard heel zacht zo liggen, er liever een dikke laag stro in doe. Maar die mogelijkheid heb ik niet, dus krijgen ze maar een dikke laag vlas. En echt heel zacht liggen hoeven paarden ook niet hoor. Lachen

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:27

Over dat glijden gesproken tijdens het uitgaan van de stal: ik heb gewoon de eerste 50 cm niks! daar kan dan ook mooi het hooi liggen en nu nog even de emmers met water. Heb ik altijd zo gedaan! 's ochtends even aanvegen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:41

Ik begrijp je vraag ook niet helemaal over het zachte liggen... Een paard ligt immers niet op het beton of het rubber, dan doe je het niet goed, je moet er wel voldoende vlas of stro in doen natuurlijk, daar ligt je paard op.

50 cm niks voor de deur met vlas red ik hier niet, het glijd enorm en als de paarden voor de deur gaan staan, nemen ze het vlas dan ook mee en is die ruimte net zo goed weer gevuld. Bovendien staan ze hier ook met hun hoofd boven de deur uit veel te kijken als ze wel op stal staan en dan kun je dat daar niet kaal laten, staan ze nog op het beton en heb ik een behoorlijk hoogteverschil, voor niks en achter op een dikke laag (wat ik echt noodzakelijk vind bij vlas).

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:44

ik laat het ook netjes aflopen Haha!

Nee, ik vind het zo echt het beste.

dupke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 07:28

Dus als ik gewoon betonvloer neem (klinkers mogen hier niet van de gemeente....) en ik doe daarop een dikke laag vlas dan is dat voldoende en zal hij eventueel ook prima kunnen gaan liggen als er behoefte aan is?

Ik heb ook nagedacht over vlas en daar daarop wat stro, voor het knabbelen en het ligbed-idee, maar ben bang dat dat alleen maar gaat tegenwerken met uitmesten en al. Of dat ze met het eten van het hooi meer vlas binnenkrijgen.

Aflopen met eengootje of putje zal bij ons niet lukken, ik moet een gewone vlakke (opgeruwde) betonnen vloer erin leggen zonder afwatering. Dus het vlas moet zijn werk doen voor het opnemen van urine. Nu zullen de paarden vrijwel altijd buiten staan, in ieder geval wel veel...

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 07:49

Dupke, vlas kan prima. Ja
Je moet voor jezelf even uitzoeken welke hoeveelheid het beste past volgens jou.
Het vlas neemt zef het vocht wel op. Lachen

Als je de paarden zelf voldoende ruwvoer geeft, hoef je geen stro door het vlas te gooien. Ze blijven er dan wel van af.
Liggen kunnen ze overigens ook makkelijk op vlas.

Stro door vlas = meer werk met uitmesten.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:27

Belangrijk is te weten of de betonnen wand stevig genoeg is. Als dat het geval is hoef je er niets aan te doen. Bij onze nieuw te realiseren stal hebben we er wel houtenbetonschotten aan de binnenmuur bevestigd. Mijn ervaring is als paarden tegen beton of stenen muren kunnen slaan er scheurtjes of stuk(ken)jes kunnen gaan missen. Voor het oog vind ik dat minder mooi.

En op de grond hebben wij gewoon vlas. Alleen in de groepshokken komt tzt een dikke laag stro.

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 00:21

ik een houten .. maar hij doet er veder nix mee

shavanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 00:59

Onze stal is gewoon van beton niks bizonders verder hoor....

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:44

vlas in een dikke laag is voldoende