Bak bodems

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Bak bodems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 09:10

Wie heeft wat, hoeveel kost het en hoe bevalt het?? Haha!

Mijn bak is stinkmodder, ja, echt, modder wat stinkt dus. Knipoog En ik wil de boel "renoveren". Dat zal nog wel wat maanden duren maar ik wil me ondertussen orienteren op wat er allemaal is. Ik heb de All Weather Tuft bodems al gevonden en wil daar ook graag de ervaringen over.

Drainage is hier geen optie helaas gezien de toplaag niet water doorlatend is (ja, is al tig keer open getrokken).

benangelique

Re: Bak bodems

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:13

Wij hebben agterberg (schrijf je dat zo?).
topbodem! altijd droog en altijd te rijden. Of het nou keihard vriest of niet, de bak is werkelijk waar altijd goed. In het ergste geval moet je even slepen, zodat de bevroren bovenlaag het ook opgeeft.
Je moet wel veel sproeien bij ons; dus er komt ook een sproei-installatie bij. Trek je portomonee maar open, maar dan heb je wel wat....

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:15

waar ik rijd hebben ze in de bak ong. 40 cm tapijtsnippers(daaronder wel zand) dat is ook super! het is nooit te nat, nooit te droog, nooit bevroren enz. edit: en het veert! (goed voor de gewrichten)
ik heb geen idee hoe duur het is maar het is wel super!
Afbeelding
(zo ziet het eruit)
Laatst bijgewerkt door _Emm_ op 23-08-06 09:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 09:16

Thanks! Helaas zal dat denk ik écht te duur worden, ik heb geen trekker en geen sproeisysteem... Ik zit meer te denken aan voor de particulier. Knipoog Al zijn er vast particulieren die veel $$$ hebben natuurlijk. Haha!

Overigens ben ik wel benieuwd wat de specificaties zijn van zo'n bodem. Is het apart zand? Wat voor onderlaag moet/kan je hebben?

Dank je Emm, over tapijtsnippers wilde ik ook graag meningen!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:19

Wij hebben spuitzand in de bak, onze bak is nooit zwaar (ok toen het boven de 30 graden was werd ie iets zwaar maar normaal nooit).
Er staan weinig plassen en hij bevriest ook niet snel, dus een perfecte bak.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 09:22

Spuitzand? Wat is dat? Waar koop je dat? Weet je ok wat de kosten waren (bak is 20x40)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 13:35

TAO --> VSW.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:29

dit topic ga ik even volgen ben namelijk ook rond aan het kijken voor een soort bodem voor de paddock.
Ik heb wel al wat info opgevraagd over hippotex.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 14:34

Vertel eens meer over Hippotex tinkchester?

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:36

Wij hebben op stal ook een agterbergbodem zowel in de binnen als buitenbak. Ik vind het echt superbodems!! Buiten is de bak ook nooit nat want zit drainage in. Zelfs met die hoosbuien die we gehad hebben staat er geen plasje water in.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 14:38

jeddah schreef:
Spuitzand? Wat is dat? Waar koop je dat? Weet je ok wat de kosten waren (bak is 20x40)?

Geen idee wat het precies is, maar je hebt zoveel soorten zand. Wij hebben hier via onze buurman aan kunnen komen.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 16:28

Weet iemand misschien site's waarop prijzen etc staan?

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:47

Wij hebben een Agterberg bodem in de buitenbak. Met die hoosbuien van afgelopen week is er nu 1 plek die sopt, dus de drainage moet even doorgespoten worden. Ook in de winter is ie nog perfect te rijden, zelfs als het vriest of sneeuwt kan ik (met mijn ijzerloze knollie) nog gewoon rijden. Helemaal super!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 13:15

Zonder drainage kun je nog zo'n mooie toplaag in de bak leggen, als het door de grond eronder niet weg kan, blijf je een natte bak houden. Wij hadden ook altijd een natte buitenbak op de manege, ondanks drainage.
Maar vorige winter is de hele bak zelf afgegraven, en een nieuwe drainagesysteem erin gelegd, met daarover heen speciaal drainage zand, drainage doek en een toplaag van zand en All Weather Tuft.
Nu is het een heerlijke bak! De hele polder staat momenteel blank door alle regen, maar onze bak is droog!
Maar dat lukt alleen als je door een grondwerkersbedrijf de hele bak af laat graven. Anders is investeren in welke toplaag dan ook weggegooid geld.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:36

wij hebben nu in de drainage sleuven drainage zand ... dan hebben wel gewoon plaatzand erop .... en nu hebben we ivm het te zwaar wezen kokosvezel erop gegooit en dat werkt perfect .

Stayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:16

Heya ik heb me hier ook maar op aangemeld want ik heb een vraagje.. Knipoog

wij hebbe ook een bak.. (die er al inzat toen we de wei kochten) en we zijn er pas achter gekomen dat deze gedraineerd is.. dit is wel leuk en aardig want hij word nooit nat.. maar een nadeel is dat hij ook echt niet zet!! Clown de paarden kunnen er bijna niet door lopen en het is ook nog eens slecht voor hun pezen..

nu kregen we de tip dat we er iets van kunstof vlokken of polyvlokken op moesten gooien.. ook wel leuk en aardig maar waar haal ik dit in godsnaam vandaan??

zou iemand mijn vraag willen beantwoorden want ik wil nu eindelijk wel eens een goede bak Knipoog Tong uitsteken

Gr Sammii

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:30

kokosvezel werkt ook ... 70 euro per baal dus bij een bak van 20x40 zijn 4 pakken genoegt ... het is wel een werk het erin te werken

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:17

Je zou kunnen overwegen de drainage over je huidige bak aan te leggen, slootje eromheen en dan de bak zelf ophogen door een nieuwe laag over je oude bak en nieuwe drainage heen te leggen. Als je dan wel goed waterdoorlatend zand neemt en wegendoek tussen je drainage en toplaag moet de drainage toch gaan werken lijkt mij...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 07:14

Dank jullie voor de tips! Drainage is gewoon geen optie ook omdat de paarden overdag in de bak staan.. Al heb ik wel zitten denken mijn kleine wei op te offeren voor een 2e paddock zodat ik meer met de grote bak kan "doen".
Slootje om de bak heen kan helaas ook niet, daar is geen ruimte voor, ik denk niet dat de buren dat leuk zullen vinden. Knipoog

Zometeen komt iemand hem lostrekken en anders proberen we dat eerst, elke maand of vaker, los laten trekken. Eventueel toch zelf een trekker kopen.

Iemand een idee of ik scherpzand kan gebruiken om te mengen met het gele zand wat er nu inzit?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:12

Ik begrijp niet waarom drainage geen optie is als je paarden loslopen in de bak. Wij hebben ook drainage en de bak wordt ook als paddock gebruikt. We hebben wel bovenop de drainage wegendoek gebruikt dat uit één stuk is, dus aan elkaar genaaide delen. Zo kunnen de paarden het doek niet aan de randen omhoogtrekken. Door het zand hebben we megatop naaldhoutchips gemengd. Het is een heel goede bak geworden met nooit een plasje erin en lekker licht om te rijden. Het enige is dat als je paarden er los in lopen, je iets vaker zal moeten slepen. Een Agterbergbak is voor jou geen optie, omdat daarbij verschillende lagen (o.a. lava en zand) op elkaar worden gebruikt. Als je daarin paarden losgooit, graven ze de lagen doorelkaar heen. Wij hebben daarom niet voor Agterberg gekozen, maar ik moet zeggen dat onze bak niet veel goedkoper was. (dat komt ook omdat we op kleigrond zitten)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 18:25

Graven die van jou dan niet? Die van mij maken in de winten in no-time enorme kuilen! Ik denk dat ze de drainage gewoon opgraven, denk je niet?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:33

Die van mij graven ook, maar er ligt een flinke laag zand op en het doek trekken ze niet naar boven. Het enige nadeel vind ik dat als je gaat rijden, je eerst alle mest uit de bak moet halen.
Omdat het zand bij die kuilen muller wordt als je ze dicht gooit, rollen we de bak met een landrol altijd nog na als we gesleept hebben. Zonder drainage blijf je toch snel last houden van plassen of je nu hout of tapijt door het zand mengt. Het mooiste vind ik eigenlijk die bodemroosters die je in plaats van wegendoek kunt gebruiken. Dat is helemaal ideaal voor gravende paarden. Helaas zijn ze erg prijzig.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 18:37

Alle mest haal ik dagelijks uit de bak, dus das geen probleem. Knipoog
Mijn vriend gaat morgen naar en trekker kijken, eerst dat maar kopen en zien hoe het gaat als ik het weekelijks wat los kan trekken. Een vriendin van mij had ook drainage, maar haart paarden groeven de boel ook elk jaar weer naar boven, dat ging gewoon niet wanneer de paarden er ook overdag in staan.
Bedankt in elk geval voor het meedenken!!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:42

Succes er mee!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 19:44

Dank je! Haha!