waterdoorlatende vacht......wat nu ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dblijham

waterdoorlatende vacht......wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 20:53

Sinds vorig jaar laat de vacht van mijn NRPS merrie ineens water door, haar vacht gaat bij regen een soort geultjes krijgen waar het water dan tot op de huid komt.
Mijn paarden staan in de zomer 24/7 buiten, er is een grote zeecontainer waar ze in kunnen om te schuilen maar uitgerekend deze muts doet dat liever niet. Toch kun je wel zien dat ze het koud heeft ( de droog gebleven haren staan overeind en ze bibbert ).
Ik heb wel een box waar ze in kan maar daar wordt ze knettergek van en daar schiet ze dus ook niets mee op.
Ze wordt niet veel gepoetst en bijna nooit gewassen dus daar kan het niet van komen. Verder is ze aardig winterhard, staat altijd in een buitenbox en krijgt een mooie wintervacht, in de winter 1 deken op.
Herkend iemand dit probleem en wat kan ik doen om haar vacht weer waterafstotend te krijgen ?

ellepel

Re: waterdoorlatende vacht......wat nu ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:54

extra mineralen gaan bijvoeren??
zeewier is vaak wel heel goed voor de vacht en bevat veel vitamines...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 20:55

ik ken het probleem niet en kan dan ook geen andere reden bedenken dan wassen van het paard waardoor de vetlaag is aangetast en dus water door laat.
Misschien toch handig om even de veearts te bellen? Misschien ligt het wel aan de voeding?
Heb je er uberhaubt al iemand naar laten kijken verder?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 21:03

Zeewier heeft ze de hele winter gehad, de laatste maanden niet meer omdat ze bij de hengstenhouder stond. Wassen kan het haast niet zijn, gebeurd maximaal 2 x per jaar en dan met babyshampoo of zeepvrije wasgel voor baby's. Ze is verder gezond op een longprobleem na maar dat heeft ze al jaren en daar heeft ze ook geen last van. Zelfs borstelen doen we niet heel erg vaak, juist omdat ze veel buiten staan. Ze eet al jaren dezelfde brok en krijgt bijna onbeperkt ruwvoer. Mijn "paarden"kennissen herkennen dit ook niet en de veearts weet ook niet waar het van kan komen, vooral omdat ze verder een mooi gezond en glanzend vachtje heeft.

Ziron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:28

is een regedeken dan mischien geen optie als de veearts ook niks kan vinden of mischien een second opninion vragen

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 21:01

Ik heb er wel aan gedacht maar ben bang dat een regendeken uiteindelijk ook doorlekt nu het zo enorm veel regent en dan ben je nog verder van huis. Een second opinion vragen is lastig in deze buurt, ik heb met veel van de dierenartsen uit deze omgeving minder aangename ervaringen. Denk er wel aan om mijn dierenarts te vragen of het zin heeft om een huidmonster te nemen en na te kijken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 12:30

Een goede regendeken lekt niet door, maar dan moet je wel behoorlijk investeren. Merken als Bucas, Rambo en Rhino zijn echt waterdicht. Koop er desnoods 2 als je een keer wilt wisselen om een deken helemaal te laten drogen.
Ik ken je probleem verder niet, dus heb ook geen idee waar het aan kan liggen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:06

ik heb gewoon een goedkoop dekentje van QHP ( 60 euro) de mijne staat de hele dag in de stromende regen en blijft droog Haha!

uiteraard is het wel zo dat na zovceel tijd zo'n deken wel gaar word en gaat doorlekken, maar bij de mijne duurde dat dus toch wel drie jaar...ik zou t eropwagen en gewoon een ongevoerde regendeken erop leggen

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 21:15

als het zo zou blijven.als je geen oorzaak zou vinden zou ik ook een regendeken opdoen bij lang en veel regen.
heb er zelf van harry's horse en die was 50 euro en lekt ook niet door.1 ervan heb ik al 6 jaar en doet het nog supergoed.staan er hele dagen mee in de regen enzo.

wel vervelend voor je pony zeg..
die van mij staan ook weleens te bibberen in de regen als ze er lang instaan en goed nat zijn.maar iemand had gezegt dat ze juist bibberen omzichzelf warm te houden.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 22:35

Even bibberen om warm te blijven vind ik ook niet erg maar aangezien ze tot op haar velletje natregent droogt ze ook heel slecht weer op en dan blijft het lang bibberen voor je weer warm bent. Had al een 150 grams HH regendeken voor haar en heb er vandaag een ongevoerde amerikaanse regendeken van gewaxt doek bijgekregen van iemand ( de ruitersportzaak had haar maat niet en een vriendin gaf mij deze). Heeft iemand daar ervaring mee, ik had iets dergelijks nog nooit gezien. Schijnt goed te ademen en moet volledig waterdicht zijn. Hij past haar wel erg goed dus zal het maar eens gaan proberen ( overdag, als ik vrij ben en elk uur kan controleren ).

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:05

Ik zou in ieder geval wel voorzichtig zijn met borstelen. Door te veel de roskam te gebruiken haal je ook de vetlaag op de huiid weg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:35

een deken van gewaxt doek??

ik ken wel de jassen die gewaxt zijn,die zijn vrij lang waterdicht.
maar...ik kan me wel voorstellen dat zo'n deken na rollen bijvoorbeeld beschadigd raakt in de toplaag en dat de wax dan misschien zijn werk niet goed meer doet??

HaileysComet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:38

Mijn merrie heb ik van het voorjaar elke middag voer gegeven met zonnebloemolie eroverheen, dit voor de spijsvertering. Haar vacht werd hier vet door. Misschien een idee als er verder medisch niets met je paard aan de hand is? Als de vacht vet is, laat het ook minder snel water door.

Verder zou ik een ongevoerde regendeken opleggen.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:11

Die geultjes zijn dat zeg maar de strepen zoals ook de regen loopt.

Heeft ze ook last van korstjes?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 22:22

Nee,geen korstjes, Het zijn ook niet echt geultjes maar meer dat haar vacht in plukjes gaat zitten(hele kleine) waar het water dan tussendoor kan. Borstelen doe ik nu alleen nog maar als ze na een regenbui weer droog is en dan alleen nog maar even met een harde borstel om de haren weer los te maken. Zonnebloemolie krijgen mijn paarden altijd al over hun eten,dat heeft ze alleen niet gehad in de periode dat ze bij de hengstenhouder stond en nu dus wel weer. Ze is altijd gewend geweest aan buiten staan en de laatste paar jaar wordt er niet zo veel meer met haar gedaan( het is nogal een lastige om een ruiter voor te vinden) en er is dan ook weinig gedaan wat dit had kunnen veroorzaken ( zoals wassen of overdreven veel poetsen) juist omdat ze gewoon op het land stond en niet echt "netjes" hoefde te zijn.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:24

Dan weet ik helaas ook niet de oplossing.

Hoop dat de regendekens helpen en sowieso dat we beter weer hier gaan krijgen.

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:56

Als ik jou was zou ik een regendeken opleggen. Raar dat ie water doorlaat! Daar heb ik nog nooit van gehoord. Bloos!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-06 22:16

Heb een regendeken gekocht. Morgen komt de veearts om haar te scannen en die zal dan meteen kijken wat ze nog kunnen onderzoeken aan haar velletje.

gwendolin20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 12:21

je hebt je paar te veel gewassen en nu is ze haar vetlaag kwijt.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-06 13:50

Daar komt niet door, ze wordt bijna niet gewassen. De laatste keer was in november vorig jaar omdat iemand haar zonder deken in de bak ( lees modderpoel ) had gelaten en ik een centimeterdikke laag zand eraf moest zien te krijgen. Het enige wat er toen gebruikt is is zeepvrije wasgel voor baby's. Deze pony werkt al een jaar niet meer en wassen of overmatig borstelen is dan ook niet nodig.
De veearts is er weer bij geweest en weet ook niet wat het kan zijn. Haar huid is goed en haar vacht glanst en voelt goed aan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 14:06

gwendolin20 schreef:
je hebt je paar te veel gewassen en nu is ze haar vetlaag kwijt.

Ohhh???? Je bent erbij geweest????? Niet zo snel conclusies trekken, er is soms wel een wat meer aan de hand dan voor de hand liggende domheid Koe