Ik heb Alex, mijn Haflinger, nu aan huis staan maar wil hem eigenlijk ergens anders stallen. Thuis staat hij de hele dag op de wei (naja, wei, zand met een beetje gras) maar het is eigenlijk te klein voor hem. Hij staat hier met 3 geiten. Nu heb ik rondgekeken en een andere stal gevonden. We hebben daar al eens eerder een trailer gehuurd, hele aardige man, leuke mensen Op die andere stal komt hij 1x in de drie dagen een hele dag op de wei (in de zomer om de dag) en die andere 2 dagen een uurtje in de paddock sowieso, maar als ik dan met hem rijd, mag ik hem daarna gerust een tijdlang in de paddock laten staan, of gewoon erin zetten. Ik mag daar kiezen tussen een binnen- of een buitenbox. Maar ik ben gewoon zo grandioos aan het twijfelen.
Voordelen thuis:
- hele dag op de wei (telt best zwaar)
- goedkoper (ong. 60 euro per maand aan hooi en stro)
- kan zelf kiezen of hij binnen of buiten wil staan
Nadelen thuis:
- hij staat alleen (dit telt eigenlijk het zwaarst bij mij)
- er móet altijd per se iemand thuis zijn om hem te voeren (we voeren hem 4x per dag)
- met vakanties moet ik altijd heel goed zoeken
- de wei is érg klein
- heb geen bak
Voordelen stal:
- hij staat met soortgenoten, de hele dag, (in de box kunnen ze elkaar zien enzo, in de wei gaat hij met een groep de wei op)
- hij wordt ook 4x per dag gevoerd, mag zelf weten hoeveel, houden ze rekening mee, alleen hoef ik het niet meer zelf te doen
- ik heb 2 buitenbakken tot mijn beschikking, paddock, longeercircel, die ik altijd mag gebruiken
- het is gezellig met andere meiden, ook met buitenrijden vindt Alex dat leuker
- Duinen op 10 minuten afstand (nu half uur/3 kwartier)
- er wordt voor mij uitgemest
- in de vakanties kan hij daar gewoon blijven staan, of weekendje weg, niet heel de tijd een boel geregel.
Nadelen stal:
- Hij komt wat weinig buiten
- is veel duurder (180 euro) (evt. zou ik misschien een bijrijdster kunnen zoeken maar dat zien we vanzelf wel)
- moet er kwartier voor fietsen (op zich niet erg!)
Wat zouden jullie doen? Mijn hart zegt eigenlijk de stal, dan is hij weer in contact met andere paarden, alleen het grote nadeel is dat hij dan veel minder buiten komt...