Stallingsdilemma, wie helpt mij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alocasia

Stallingsdilemma, wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 17:44

Ik heb Alex, mijn Haflinger, nu aan huis staan maar wil hem eigenlijk ergens anders stallen. Thuis staat hij de hele dag op de wei (naja, wei, zand met een beetje gras) maar het is eigenlijk te klein voor hem. Hij staat hier met 3 geiten. Nu heb ik rondgekeken en een andere stal gevonden. We hebben daar al eens eerder een trailer gehuurd, hele aardige man, leuke mensen Op die andere stal komt hij 1x in de drie dagen een hele dag op de wei (in de zomer om de dag) en die andere 2 dagen een uurtje in de paddock sowieso, maar als ik dan met hem rijd, mag ik hem daarna gerust een tijdlang in de paddock laten staan, of gewoon erin zetten. Ik mag daar kiezen tussen een binnen- of een buitenbox. Maar ik ben gewoon zo grandioos aan het twijfelen.

Voordelen thuis:
- hele dag op de wei (telt best zwaar)
- goedkoper (ong. 60 euro per maand aan hooi en stro)
- kan zelf kiezen of hij binnen of buiten wil staan

Nadelen thuis:
- hij staat alleen (dit telt eigenlijk het zwaarst bij mij)
- er móet altijd per se iemand thuis zijn om hem te voeren (we voeren hem 4x per dag)
- met vakanties moet ik altijd heel goed zoeken
- de wei is érg klein
- heb geen bak

Voordelen stal:
- hij staat met soortgenoten, de hele dag, (in de box kunnen ze elkaar zien enzo, in de wei gaat hij met een groep de wei op)
- hij wordt ook 4x per dag gevoerd, mag zelf weten hoeveel, houden ze rekening mee, alleen hoef ik het niet meer zelf te doen
- ik heb 2 buitenbakken tot mijn beschikking, paddock, longeercircel, die ik altijd mag gebruiken
- het is gezellig met andere meiden, ook met buitenrijden vindt Alex dat leuker
- Duinen op 10 minuten afstand (nu half uur/3 kwartier)
- er wordt voor mij uitgemest
- in de vakanties kan hij daar gewoon blijven staan, of weekendje weg, niet heel de tijd een boel geregel.

Nadelen stal:
- Hij komt wat weinig buiten
- is veel duurder (180 euro) (evt. zou ik misschien een bijrijdster kunnen zoeken maar dat zien we vanzelf wel)
- moet er kwartier voor fietsen (op zich niet erg!)

Wat zouden jullie doen? Mijn hart zegt eigenlijk de stal, dan is hij weer in contact met andere paarden, alleen het grote nadeel is dat hij dan veel minder buiten komt...

Jes

Re: Stallingsdilemma, wie helpt mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 07:47

Ik zou zelf ook voor de stal gaan denk ik...... Paarden aan huis is natuurlijk ook heerlijk, maar ik denk dat het je paard niet veel uitmaakt of ie minder buiten staat, als ie wel de hele dag contact heeft met soortgenoten....
En de afstand went ook wel..... Qua voeren blijft het het zelfde, dus dat is ook wel mooi......

Edit: Ik vind de prijs ook heel erg mee vallen als ik kijk wat je er voor krijgt....

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:10

De voordelen zijn inderdaad aantrekkelijk, het minpunt bij jou wat jij aangeeft (alleen) nee je paard heeft toch kontakt met de geiten. Zelf zou ik indien je naar een stal wilt niet voor deze stal kiezen. De voordelen allemaal prima maar een groot nadeel vindt ik toch het buitenstaan. Een paard hoort niet op stal. Denk dat voor jou de keuze duidelijk is, vertrekken naar een stal. Maar ik adviseer je een andere stal te zoeken dan deze. Als je weet dat je paardje binnen staat voel jij je ook niet happy op termijn. Succes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:12

Hier in de omgeving is het redelijk gebruikelijk voor de recreanten om hun paard 's zomers ergens op de wei te zetten en 's winters op een pensionstal. Dus misschien kun je hem voor de wintermaanden op die stal zetten zodat je gewoon kunt rijden, je paard verzorgd wordt en je wei thuis weer kan herstellen en in de zomer zet je hem dan weer thuis, dat hij een hele dag buiten kan?

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:38

eens met hierboven Ja . Het is veel leuker voor je paard om met anderen te staan. En in de winter heb je ook minder zin (ik tenminste) om iedere dag voor zo'n dier te zorgen en is dat dus een ideale oplossing. 's Zomers geen probleem, lekker lang licht, wat warmer, dan kan ie gewoon thuis staan!

Ziron

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:24

ja ik zou ook kiezen voor winterstalling, dan heb je hem in de zomer gewoon lekker aan huis, bij mij is het ook van belang dat mijn paarden buiten staan, ik heb dan ook voor de rest helemaal geen luxe maar dat kan mij niet schelen , danmaar geen binnenbak of een kantine.

als mijn paarden het maar fijn hebben

ellen_vg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:33

Ik ben pas verhuist naar een stal en kwam ook van de wei af.... Op de stal heb ik gewoon wat meer mogelijkheden, pistes, stapmolen, elke dag buiten,...
Wel jammer dat ze niet elke dag buiten kunnen, maar dan is het aan jou om hem te vermaken! Ik zou het proberen

Boreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:53

Kan je het gewoon proberen om te kijken hoe het je bevalt, bevalt het je niet dan kan je toch gewoon weer terug.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:46

moeilijk... Mijn eerste eisen voor een stal zijn soortgenoten en genoeg weidegang. Bij jou is het of weidegang of soortgenoten.
Wat vind jij belangrijker, dat je paard soortgenoten heeft, of dat hij alleen langer buiten staat?

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:09

Ik zou eens verder zoeken naar een andere stal in je buurt waar je pony wel dagelijks weidegang heeft. Een keer per 3 dagen vind ik erg weinig, hoor.
Met de twee uurtjes die hij op andere dagen buiten komt, staat ie nog altijd 22 uur per dag op stal.

Ik kan me voorstellen dat de situatie bij jou aan huis ook niet ideaal is, dus denk ik dat je moet blijven zoeken tot je een plek hebt gevonden die wat meer aan je eisen voldoet.