vlas of houtkrullen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deborahke

vlas of houtkrullen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 10:43

[b] hey,

wat neem ik het beste vlas of houtkrullen ?

hoeveel pakken leggen jullie in de stal als de stal volledig leeg is?
en gooien jullie dan per week 1 pak bij en de natte plekken enzo weg ?

Emori

Re: vlas of houtkrullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 10:44

Ik vind vlas het beste
Er gaat 1,5 pak in een stal, want we laten ook nog wat liggen.
Elke dag de poep er uit halen, en om de 4 weken de hele natte plekken er uit halen.
Onze paarden houden het heel lang droog en schoon.

deborahke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 10:56

dus neem 1.5 a 2 pakken om te beginnen
je laat een laagje onderaan liggen dat aan de grond vastzit en doet er 1 pak per week bij ?
en 1 keer per maand volledig uitmesten ?

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 14:39

Mijne staat op houtkrullen, daar ben ik heel tevreden mee. Ik haal elke dag de viezigheid er uit en verspreid dan al wat nog schoon is terug. Indien nodig gooi ik er schone bovenop. Ik denk dat ik ongeveer een pakje per week gebruik - Memuska sleept heel veel mee naar buiten, ze moet eens leren haar hoeven op te tillen!

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:40

MissToseland schreef:
Ik vind vlas het beste
Er gaat 1,5 pak in een stal, want we laten ook nog wat liggen.
Elke dag de poep er uit halen, en om de 4 weken de hele natte plekken er uit halen.
Onze paarden houden het heel lang droog en schoon.

ik deed dit ook altijd maar merk toch dat ik dan meer pakken vlas nodig heb. ik heb er laatst maar gelijk 3 pakken ingegooid en dan alleen de drollen eruit en om de twee weken haal je de goede vlas naar de zijkanten, natte plekken eruit, stal rechtstrekken en dan een nieuwe pak erin. dus ik gebruik maar 2 pakken per 4 wkn en hoef eigenlijk nooit de stal helemaal leeg te halen. mijn pony is erg schoon en plas alleen in het midden. verder wil ik niets anders meer dan vlas want het is echt perfect en goedkoper dan stro.

Minthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 08:32

Vlas, ik heb nu bijna alle soorten bodembedekking gehad maar Vlas is me tot nu toe gewoon het beste bevallen. Het is goedkoper dan stro, neemt erg veel vocht op en verdwijnt snel van de mesthoop.

In onze stal gooien we 2 zakken vlas. Met een derde vullen we de box constant bij aangezien Carina een grote rommelkont is! Je schept er altijd wel een kruiwagen vol uit. Máár dat komt ook omdat ik vrijwel dagelijks ook de natte plekken eruit schep.

Eenmaal per maand scheppen we de hele stal leeg waarna we hem met een hogedrukspuit bewerken. Zorgt voor een erg schone stal.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 09:41

Ik hoor van verschillende mensen dat houtkrullen sneller soppen dan vlas. Dan vind ik echt een groot nadeel. Zelf heb ik alleen maar ervaring met vlas en dat bevalt mij prima.
Ik begin met 1,5 pak (dat is vrij weinig) dan schep ik iedere dag de mest eruit en als het dan weer wat natter wordt doe ik er een half pak bij. Dat hou ik dan 3 weken vol en vanaf dan gooi ik er iedere dag een laagje overheen. En dat hou ik dat weer 3 maanden vol. Maar ik moet er wel bijzeggen, dat ze er alleen 's nachts instaan.