Tiko schreef:als hij dan na een halfuurtje geen zin meerheeft, loopt ie gewoon weg, en hij is zo ontz ettend sterk....ik vlieg er achter aan!
Maarja, ik heb max. 2 keer een trailer om te oefenen, hoe kan ik dat het b este doen, er in zetten, voeren er weer uit, of erin zetten klein stukje rijden en er uit, of erin,eruit, erin, eruit etc.??? wat kan ik het beste doen, en hoe groot zijn de gevolgen van het gebruik van de zweep.
Ikzelf denk dat ik desnoods 4 uur wacht totdat tiko met alleen een halstertje en druk de trailer in gaat, hem dan belonen, trailer dicht, trailer open, en er weer uit en overnieuw. Dit dus 2 dagen doen (heb 2 dagen denk ik een trailer om te oefenen) en dan hopen dat hij er iig op de heen weg snel ingaat!
Is dit denken jullie een goede oplossing???
Heb je de lijn waarmee je hem vasthebt al eens om de voorstang geslagen, dan heb je veel meer te vertellen. Een soort katrol-achtige werking waardoor je meer kan tegenhouden.
De gevolgen van het gebruik van de zweep zijn afhankelijk van hoe je m gebruikt. Het heeft geen zin om hard te slaan. Als je de zweep normaal ook gebruikt om hem door te laten lopen dan kun je dat nu ook doen. Een tik met de zweep op zijn kont kan geen kwaad. Wat vaak wel wil helpen is vooraf een stuk met hem wandelen en heel streng zijn. Een paar tikken geven met de zweep en doorlopen etc. Ook vooraf freestylen kan helpen. Gewoon dat hij het gevoel heeft dat jij de leider bent en dat hij toch echt moet doen wat jij wilt.
Dit laatste is natuurlijk super. Ik zou het dan zeker niet met meer dan 2 mensen doen. Eén houdt de lijn vast (geen halstertouw maar een langer touw), dat touw sla je om de voorstang. De ander blijft naast Tiko staan en elk pasje vooruit is een peentje.
Ik zou de trailer sowieso langs 1 muur zetten en eventueel aan de andere kant een auto zodat hij niet opzij draait. De persoon die naast hem staat moet heel duidelijk zijn over zijn/haar ruimte. Daar mag Tiko niet komen! Als die persoon opzij stapt ofzo dan heeft het al geen zin meer.
Bolivia was ook zo koppig maar die gaf het binnen een uur meestal wel op. Ik zette bij haar ook voetje voor voetje op de plank en elk voetje was een peentje.
Maak het jezelf in ieder geval zo makkelijk mogelijk. Zorg eventueel voor een 3e persoon die peentjes kan aangeven als ze op zijn en die misschien nog wat andere dingen kan doen, maar niet met veel mensen eromheen staan.
Heb je hem met hoofdstel geladen?
PB me anders nog even want ik ben namelijk zelf ook niet zo'n harde maar heb genoeg trailertrucjes met Bolivia meegemaakt die ik allemaal op een nette manier heb kunnen oplossen.
Als laatste: het laden zal nooit goed gaan als jij de stress hebt omdat jij ergens op tijd moet zijn. Die 2 x vooraf zijn dus erg belangrijk, maar je kunt er niet van uit gaan dat hij de 14e ook laadt. Het is heel moeilijk om je houding dan niet aan te passen.