last van gebit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annelies200

last van gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 11:56

Heej iedereen,
Ik rij op de manege bij ons een paard en dat steekt vaak onder het rijden z,n tong uit, ook bij het hoofdstel omdoen is hij soms lastig en doet dan met tegenzin z,n mond open. Verder is ie heel fris met rijden en loopt lekker door. Wat z,n tong betreft; hij steekt em niet het hele uur uit maar meestal tussendoor ff of als ik aan het inrijden ben.
Maar nu mijn vraag: ik had dus laatst gelezen dat paarden die hun tong tijdens het rijden naar buiten steken en hun mond met tegenzin of helemaal niet opendoen bij het hoofdstel mogelijk last hebben van hun gebit.

Is dit waar? hebben jullie hier ervaring mee?

Ocorde

Re: last van gebit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:38

Hoe het precies zit met het tonguitsteken weet ik niet. Wij laten onze 3-jarige paarden altijd extra nakijken als we gaan beleren, i.v.m. het bit ed. Onze 3-jarige merrie hebben we afgelopen zomer ook na laten kijken, toen we ongeveer een maand met haar bezig waren. Het voelde niet goed aan en ze draaide zich om als je met het hoofdstel bij haar in de stal kwam. Nou bleek dat ze zelf slecht wisselde en er zijn 6 kiezen getrokken en 2 wolfstanden, dan zie je maar weer dat een tandarts bij je paard best belangrijk is. Ze loopt nu veel fijner en gedraagt zich ook weer beter als je met het hoofdstel bij haar komt.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:07

tonguitsteken doet mijn paard ook en kan volgens mij geen kwaad, hij gaat in ieder geval elk half jaar naar de tandarts dus daar kan het niet aan liggen Knipoog

Annelies200

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 14:12

ja maar toch moet er volgens mij een verklaring voor zijn toch? Ach gut