Aangrenzende weides? Niet altijd leuk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Aangrenzende weides? Niet altijd leuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:17

Mijn pony heeft twee dagen op een andere (geleende) weide gestaan. Naast deze wei is een kleine wei van iemand anders met één ruin erin. De tussenruimte tussen de weide's is ongeveer een meter dus lichamelijk contact is niet mogelijk. Nog vijftig meter verder (achter de wei van de ruin) staan drie paarden in aparte paddock's.
Toen mijn pony gister de wei in ging heb ik zeker een uur staan kijken of er geen problemen zouden zijn tussen mijn pony en de ruin. Ze hebben even langs de hekken heen en weer gedraafd en zijn toen beiden gaan eten, de ruin bleef wel wat kijkerig.
Ik ben gaan kijken of ik iemand bij die paarden zag om te zeggen waarom en hoelang mijn pony daar zou staan maar er was niemand. Ik kon dus ook mijn telefoonnummer niet geven voor het geval er problemen zouden zijn.

Mijn pony stond gisteravond en vanmorgen aan de andere kant van de wei, zeker 150/200 meter bij de ruin vandaan. Geen gekkigheid gezien.
Vanmiddag kwam ik bij mijn pony (die stond nog steeds ver weg te eten) en was de eigenaresse van de buurwei nogal boos. 'Ze had gisteravond haar paarden binnen moeten zetten omdat mijn pony zo idioot deed' en of ik 'wel even stroom op de draad wilde zetten' want ze heeft 'voor een kapitaal aan paarden staan en je weet maar nooit wat zo'n Shet doet'.
Hmmm, die ruin van haar deed gekker dan mijn pony; ze had zelf geen stroom op de draad want de ruin liep er op te sabbelen, terwijl ik nog een optater gehad heb en dus wèl stroom op de draad had; mijn pony is mij net zoveel waard als de 'kapitalen' die zij heeft staan; een Shet kan waarschijnlijk minder schade aanrichten bij een fikse BWP'er dan andersom.
Mijn pony is alweer uit die wei, maar wat een gezeur soms...

Volgende keer gaat mijn pony waarschijnlijk gewoon weer in die wei als het nodig is.
Maar wat zouden jullie op dat moment doen? Haar waarschuwen dat hij er weer staat of gewoon denken: "als zij problemen met haar paarden heeft omdat in een naburige wei een Shet staat is dat haar zaak"?
Of de pony niet meer in dat stuk wei zetten? (met wat moeite kan ik heel misschien een ander deel van die 4 ha lenen)
En vooral, hoe zit dat wettelijk als mijn pony of haar ruin uitbreekt en de ander verwondt? Maakt het dan uit of er stroom op de draad staat en van wie de wei en de stroom is?

Ik wist niet goed waar ik dit moest plaatsen, maar aangezien het over weide's gaat...

Schimmelig

Re: Aangrenzende weides? Niet altijd leuk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:20

Ik zou haar zeker even waarschuwen. Als je een ander stukje kunt regelen is dat natuurlijk wel lekker. Dat kan in ieder geval een hoop gezeur voorkomen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:27

Dat andere stuk dat ik eventueel zou kunnen vragen betekent voor mij: een volledig nieuwe afsluiting plaatsen (moet dan meteen koeproof en met poort zijn) en drie kilometer door het bos wandelen om bij de wei te komen. Aangezien het telkens om hooguit twee dagen per half jaar gaat trekt mij dat op één of andere manier niet zo Knipoog
Nu is het: draden van de poort dicht en klaar.
Waarschuwen zal ik wel doen, als ze bereikbaar is.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:35

euhm... is het HAAR weide? nee toch? dan kan ze mooi zeuren tot ze een ons weegt Ja
Zolang je shetlander binnen zijn/haar eigen weide blijft hoef jij nergens verantwoordig voor af te leggen, het zijn immers niet jouw paarden die debiel doen,maar die van haar.
Gewoon vriendelijk blijven, maar verder negeren. wij hebben ook jaren in de directe buurweide shetlanders gehad die soms keihard met de hele kudde aan het rennen waren, of dat mijn merries hengstig waren en gek werden omdat er een shetlander hengst naast ze stond.
nou ja, kan gebeuren, draad is er niet voor niets en ieder mag (veilig) met zijn weide doen wat ze willen toch Lachen

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 07:34

Sluit me echt HELEMAAL bij Lowara aan. Zolang jouw pony is het door jou afgesloten gebied blijft, lekker laten zeuren hoor. Wel altijd aardig blijven natuurlijk Haha!

Over je telefoonnummer, je kunt een brief je bij de poort hangen waarop staat waar je te bereiken bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 08:39

Lowara schreef:
euhm... is het HAAR weide? nee toch?

Nee, maar het is ook niet mijn weide Knipoog Ik leen dat stuk soms en ik zou het voor de eigenaar erg vervelend vinden als hij gezeur krijgt. Het gevolg zou nl zijn dat ik de wei niet meer mag lenen. Vandaar dat ik de situatie zo lastig vind.
Aan de andere kant, voor die paar keer per jaar... Ik zal voortaan wel een briefje ophangen en afwachten of ze belt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 16:31

Mijn haren gaan overeind staan als ik jou verhaal lees! Wat een kapsonus met haar ...het zijn hele dure paarden! Alsof jij niet trots bent op je shet! Bah wat een mens! Alleen daarom zou ik mijn pony lekker neerzetten. Je hebt uiteindelijk toestemming van de boer waar je het van huurt! Mevrouw heeft hier niets in te brengen en als het haar niet zint gaat ze toch zelf naar de boer?

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:23

Heb dit ook meegemaakt, gewoon niets van aantrekken. De buurman wou ook dat wij even een meter opzij gingen met onze afrastering, omdat zijn paarden in zijn prikkeldraad kwamen. Onze paarden komen niet in het draad, wij hebben koord en dit knapt als ze eroverheen slaan met hun benen. Wij waren, om problemen te voorkomen, al een halve meter van de erfscheiding afgebleven en waren dus echt niet van plan om nog een meter terug te gaan, omdat de buurman zijn omheining niet voor mekaar had. Hij is uiteindelijk zelf maar een meter teruggegaan, de dierenartskosten werden hem toch te hoog. Ook hadden we bij stal de tinker op het pad lopen, omdat hij last had van lichte mok en dus niet tijdens modderdagen in de paddocks kon. Hierdoor kon hij contact maken met de buurpaarden en lekker meerennen. Nou hier waren de buren ook niet van gediend. Maar uiteindelijk zijn ook zij een meter teruggegaan. De tinker deed niets verkeerd en hij liep op ons eigen grond.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 05:52

Ik vind niet dat je er helemaal geen rekening mee hoeft te houden dat ze zeurt... Wie weet kwam ze wel en is jou paard helemaal door het dolle heen geraakt dattie geen aandacht kreeg... Tuurlijk moet ze ook gewoon het stroom erop zetten en niet zeuren over dat haar paarden meer waard zijn dan de jouwe... Maar je kan nooit weten dat haar paard constand drukker is, gewoon omdat je er niet 24/7 naar kan kijken...

Ik denk dat het handig is om met haar te overleggen, duidelijk te maken dat je niet van plan bent ergends anders heen te gaan, en met haar afspraken te maken over hoe jullie de paarden zo rustig mogelijk kunnen houden...

Wij hebben ooit gehad dat de buren hun hengst naasst onze paarden neerzette (waaronder een merrie met veulen), waardoor we ze naar binnen moesten halen... Het is echt niet leuk als je door toedoen van anderen jou paard niet meer buiten kan laten lopen... Daar zijn later ook afspraken over gekomen trouwens...