Mager paard in de buurt.. Dierenbescherming bellen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris93

Mager paard in de buurt.. Dierenbescherming bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 17:39

Bij ons in de buurt staat een mager paard..
Is egt zielig om te zien.. Maar ik weet niet of ik de dierenbescherming moet bellen.. Want ik weet niet of t dier ziek is, en of de eigenaar dit met opzet doet..
Wat moet ik nou doen? Ik wil graag de dierenbescherming bellen als de eigenaar dit met opzet doet! Boos!

Groetjes, Iris

__Esther__

Re: Mager paard in de buurt.. Dierenbescherming bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:40

Misschien gewoon eens met de eigenaar gaan praten misschien doet hij/zij er al wel wat aan. Maar dit topic staat hier niet goed ik TEM even.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:35

het topic zal wel verplaatst worden maar hier mijn suggestie:

Als je een beetje dapper bent dan stap je gewoon op de eigenaar af en vraag je waarom het paard zo dus is.

Is het paard schoon, de omheining netjes, en kan het paard in overmaat eten en drinken dan kan het wel eens zijn dat het paard gewoon oud is. Soms zien ze er dan niet meer zo florisant uit maar hebben ze het nog prima en kun je daar als eigenaar niets aan doen.

Staan er toevallig nog andere paarden in de wei die wel goed doorvoed zijn?

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:39

oosterhoff schreef:
hier mijn suggestie:

Als je een beetje dapper bent dan stap je gewoon op de eigenaar af en vraag je waarom het paard zo dus is.

Is het paard schoon, de omheining netjes, en kan het paard in overmaat eten en drinken dan kan het wel eens zijn dat het paard gewoon oud is. Soms zien ze er dan niet meer zo florisant uit maar hebben ze het nog prima en kun je daar als eigenaar niets aan doen.

Staan er toevallig nog andere paarden in de wei die wel goed doorvoed zijn?

Inderdaad, kijk hier even naar en als dat allemaal niet zo blijkt en je weet niet wie de eigenaar is, gewoon DOEN!
Liever 1x "onnodig" bellen dan helemaal niet! Knipoog

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:41

Meestal hebben magere paarden wel een reden soms licht het gewoon aan spijsvertering ik ken een paard en die word super verzorgd maar komt maar niet aan (je wilt niet weten wat hij allemaal naar binnewerkt) en dan ook nog eens 2 x slobber. maar goed mager wilt niet altijd zeggen slecht verzorgd of ondervoed. ik zou het in elk geval wel in de gaten houden.

en je kan al is het maar om jezelf gerust te stellen altijd even bellen en zeggen dat het paard wel erg mager is en dat jou dat niet gezond lijkt.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 23:42

Ik ga ff temmen, dit topic staat hier verkeerd Lachen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 07:19

WD-V -> VSW

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:03

Ik zou ook even langs de eigenaar gaan, dan ben je er snel genoeg achter..
Want misschien is het dier wel hartstikke oud oid.

Iris93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 11:17

Okee, het dier ziet er eigenlijk niet oud uit..
Er staat nog wel een ander paard bij die wel goed doorgevoed is.

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:52

Het hoeft niet meteen de betekenen dat het dier niet goed gevoed wordt, er kunnen tal van anderen redenen zijn waardoor het paard zo mager is. Wij hebben bijvoorbeeld een paard staan dat juist extra gevoerd wordt, maar geen gram aankomt.
Of misschien is het paardje wel ziek, je weet het nooit.

Probeer erachter te komen wie de eigenaar is en vraag hoe het komt dat zijn paard zo mager is, voordat je de dierenbescherming er voor niets op afstuurt.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:46

Je kunt het op een normale manier aan de eigenaar vragen en anders moet je je er niet mee bemoeien. Het is jouw paard niet, en je weet niet wat de reden is dat het paard zo mager is. Het dier kan ook ziek zijn.

De meeste eigenaren zitten niet te wachten op betweterige paardenmeisjes die de dierenbescherming op ze afsturen. Daarbij mag de dierenbescherming vaak toch niet ingrijpen als het niet ernstig genoeg is. Een paard dat alleen mager is maar dat verder alles krijgt dat hij nodig heeft zal niet zo snel iets aan gedaan worden.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:50

ja dat soort dingen is altijd erg lastig.
Waar ik voorheen altijd mijn paard had staan, kwam ook geregeld de dierenbescherming voorbij Boos!
Maar die mensen doen jammer genoeg niet voldoende, waardoor die paarden en of andere dieren het beter krijgen.
Eigenlijk zouden ze hier in Nederland veel strenger moeten optreden, maar goed dat doen ze niet Boos!

Lunapoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:51

misschien heeft het paard wel net iets onder de leden gehad.. ziek last van wormen o.id. en staat hij juist weer op te knappen zoals veel mensen al gezegd hebben hij kan ziek zijn of geweest zijn of gewoon mager zijn en geen gram aankomen. is hij egt mager of gewoon heel slank en smal gebouwd? naja hoe dan ook vraag het gewoon aan de eigenaar of bemoei je er niet mee. en ziet het dier er verder ook ongelukkig en onverzorgt uit? dan kun je misschien aktie ondernemen maar is het beestje gelukkig bemoei je er dan gewoon niet mee want de eigenaar zit denk ik echt niet op je te wachten

maraartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:56

Ik zou jou was eerst naar de eigenaar toe gaan , mocht het blijken dat jij niet weet van wie is die paardje. Vraag gewoon bewonders of die toevallig weet.
Tips : als je eigenaar bespreekt ik heb paar tipsen waar jij beter goed opletten.
1 : let op de eigenaars z'n omgeving
2 : kijk waar het paard in winter kan opstallen
3 : Goed opletten hoe is binnen en buitenkant van het stal, Geen kieren of gaten
4: Is die stallen hygienisch?
5 : praat eigenaar aardig of liegt hij of klets uit het nek dat hij of zij goed voor hem verzorgd ??

Als heelveel reden wel goed is en prettige omgeving en jij weet wat het paard aan de hand dan is het niks aan de hand.

Maar als jij mocht blijken dat omgeving of stallen , of nog meer beesten die ook ziek of verwaardelozen rond lopen , dan is er wel reden om dierenbescherming bellen en politie. Het is wel belangerijk om goed opletten.. Beter voorkomen dan die paard dood is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:56

Als het andere paard er wel goed uitziet denk ik niet dat hij te weinig eten krijgt maar dat er iets anders aan de hand is. Vraag het eens aan de eigenaar en als je dat niet goed durft, kijk dan goed of dat andere paard magerder wordt. Als het andere paard ook vermagerd zou het aan te weinig of verkeerd voer kunnen liggen en kun je alsnog bellen.

why_not

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:17

Dieren bescherming komt niet als het paard alleen mager is!! Er moet iets meer aan de hand zijn voor dat die mensen komen. En dan nog word het moeilijk om een paard in beslag te nemen, dan moet er zo spraken zijn van verwaarlozing!!

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:07

ik zou eerst met de eigenaar praten mischien is de pony al heel oud en dan worden de meeste poby,s mager

solly9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 16:08

oeps dit bericht is van mij solly9

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:28

ik ben het eens met de bovenstaande reacties.
als de plek waar het paard staat er voor de rest goed uit ziet, en het andere paard wat er bij staat er wel goed uit ziet, kan het zo zijn dat het paard ziek is, ik zou met de eerst eigenaar praten, want dalijk onderneem je acties, en blijkt vervolgens dat het paard idd ziek is (geweest Knipoog )

succes ermee ! Lachen

manonetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:31

eerst informeren, dan actie ondernemen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:41

Bij mijn oude stal stond een dampig paard van 25 jaar waarvan je elke rib kon tellen. Hij stond in een kudde met 8 gezonde dieren. Voorbijgangers hebben regelmatig de dierenbescherming getipt, heb je enig idee hoe frustrerend dat is als je alles probeerd om zo'n paard nog een goed leven te geven? We hebben hem uiteindelijk uit de kudde moeten halen (die langs een doorgaande weg stond) en 'm samen met een andere oude ruin beschut achter de bomen moeten zetten zodat mensen hem niet meer konden zien, was hij gelijk all z'n jeugdige vriendinnen kwijt, dat hebben dus voor elkaar gekregen met hun gebel naar de dierenbescherming, als ze het gewoon even zouden zijn komen vragen hadden we ze het ook gewoon kunnen zeggen waardoor hij zo mager was. Ik ga dus met bovenstaande berichten mee en zou eerst eens met de eigenaar spreken.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:29

Mijn 2-jarige merrie is ook vrij dun. Er zijn zelfs dagen dat je haar ribben kan zien, maar dat is gewoon omdat ze nu ontzettend in de groei is. Ik zou een beetje oppassen als ik jou was Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:39

ik zou idd ook eerst naar de eigenaar gaan!
net als verhalen hierboven er kan best een reden zijn doordat een paard mager is...ken ook paarden die nooit dik zullen worden maar waar echt goed voor word gezorgt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:44

Kun je niet een fotootje maken? Ook van het weitje? Kunnen we zien of er iets is. Mijn paard is ook mager en staat hele dagen op de wei en krijgt heel veel te eten. Sommige paarden worden moddervet als ze een paar uur op het gras staan en anderen juist weer niet. Maar het kan nutuurlijk ook zijn dat het paard wat aan zijn gebit heeft. Zie je hem wel grazen? Als er genoeg gras staat en hij is aan het eten, dan is hij of oud of misschien wel niet zo mager maar lijkt dat zo omdat veel paarden die op de wei staan met dit weer eigenlijk te dik zijn.

hessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:07

ik zou ook eerst naar de eigenaar gaan, niet meteen de dierenebscherming bellen. Mijn vriendin heeft d'r pony moeten laten inslapen, omdat mensen ook direct de politie (of dierenbescherming) hadden gebeld. De pony was oud en hij kreeg genoeg te eten/drinken en hij werd heel goed verzorgd, hij was alleen heel mager! Het is nu 2 jaar geleden en ze zit er nog steeds heel erg mee Verdrietig , dus ik zou eerst informeren.
succes ermee Knipoog