is vlas echt zo goed als ze zeggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Junior2019

is vlas echt zo goed als ze zeggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 20:13

Ik wil misschien op vlas overgaan,maar als je leest schijnt het HET strooisel tezijn.Klopt dit?Ik ben altijd heel schoon op mijn stal doe 3x perdag poep ruimenen natte plekken weghalen.Is vlas dan wel wat voor mij.Ik wil overgaan ivm het moeilijk kwijt kunnen van de mest.

Julia

Re: is vlas echt zo goed als ze zeggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:15

Wat heb je nu als bodembedekking in de stal liggen?
Ik ben wel een voorstander van vlas. Absobeerd zeer goed, stuift niet, alleen maar voordelen eigenlijk. (vind ik)

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:19

Wij hebben in de winter vlas, omdat dan niet elke dag de stallen worden schoongemaakt omdat ze 24/7 in de wei staan.
En dus heel soms maar in de stal staan, ivm zweten en kans op verbranden oid.
Je ruikt helemaal geen vieze luchtjes van de urine ofzo, echt top!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:24

Vlas krijg je wel veel moeilijker afgevoerd. De mestboeren willen het vaak niet hebben. Het is dus alleen een optie als je zelf kan composteren of al een afvoermogelijkheid hebt.
Vlas moet een laag worden, maar echt nat mag het niet zijn, let dus op met het weghalen van de natte plekken. Totdat de laag vlas vast ligt is het nl glibberspul, tenzij je er matten onder legt. Regelmatig mest weghalen is met vlas gemakkelijker en ook goed.
Het schijnt goedkoper te zijn, maar dat hangt wel van je paard af en van hoe schoon jij bent op de stal. Bij mijn paard zonder de matten kwam eind van de week (nl 1 baal per week erbij) de urine naar boven als hij erop stond. Allebei de (bijna) witte ruinen op stal (ook de mijne) hadden altijd de smerigste stal en het meeste extra vlas nodig. Zonder matten vondt ik het dus niks. Met was het goed te doen.

Ook hadden we veel last van ratten/muizenvraat aan de opgeslagen balen. Ik weet niet of dat door de grote hoeveelheden balen kwam of door iets anders.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:58

Stro mogen wij niet strooien en ik vind het ook niet fijn. Dus we hebben jarenlang de paarden op zaagsel gehad.
Bevalt prima, totdat vorig jaar een van mijn paarden 3x in een half jaar een hoefzweer had. De smid zei toen al dat zaagsel daar een grote veroorzaker van is.
Nu heeft mijn andere paard een losse hoefwand. De DA en de smid zeiden allebei dat we beter op vlas konden overstappen omdat dat beter was.

Dat hebben we dus gedaan. Het is idd goedkoper per baal. Geeft minder stof. Uitdoen van de stallen duurt wel ietsje langer dan met zaagsel. Minder urinelucht.
Maar wij doen wel 1 of 2x per dag de stallen uit. Het nat en de drollen gaan er dan allebei uit. En als er op een gegeven moment te weinig ligt dan gooi ik er een baal bij.

Wat betreft het uitvaren van de mest op het land: vlas composteert sneller en is net zo gemakkelijk uit te varen als zaagsel. Dus dat is verder geen probleem.

We hebben nu nog 1 paard op zaagsel omdat we die pakken nog over hadden. Als die op zijn halen we geen nieuwe pakken meer. We blijven nu op vlas.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:03

Vlas is ideaal.

Maar als jij heel graag je paard dik inhet superschone strooisel wilt zien (waarom zou je anders 3x per dag uitmesten), dan ga je vlas vies vinden. Het vlas gebruik je als het principe van de potstal. Je haalt de natte plek maar eens per zoveel weken weg en strooit gewoon op eens per zoveel tijd. Vlas is in het begin dus wel hartstikke wit en schoon, maar naarmate het langer ligt, raakt het bruinig en dat lijkt viezer dan het is.

Het is als je het gebruikt zoals dat wordt voorgeschreven op sites over vlas, zeer zeker gezonder en goedkoper dan stro.
Dat boeren het niet over hun land zouden willen gooien is onzin - ook kwa compostering is vlas kwalitatief beter dan stro. Maar ja, wat de boer niet kent... laat ik het zo zeggen: hoveniers willen het heel graag van je afnemen Knipoog

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 21:07

Eigenlijk allemaal positieve reaties.Nu staat mijn paard op matten en daarover heen een laagje zaagsel.Ik wil overstappen omdat de meeste boeren liever geen zaagsel hebben.Hoe duur is bij jullie vlas ik zag het in de ruitersport winkel voor bijna 7 € een baal.Ik vind dit heel veel geld.Je moet toch al gaan beginnen met 4 balen (stal 3 x 3).

Dees mijn paard staat zeker niet op een dik strooisel maar ik komer 3 x perdag en dan kan je het net zogoed weghalen.Nee ze staat juist een beetje sober omdat het een probleem s bij ons om je mest aftevoeren.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:13

Dees, dat opstrooien doen wij dus nooit. Alles eruit Knipoog
Jessie. Wij betalen nu 5 euro per baal terwijl zaagsel 5,40 per baal is. Ws gaat binnenkort de prijs van het vlas ook nog eens omlaag.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:18

jessie84 schreef:
Ik wil misschien op vlas overgaan,maar als je leest schijnt het HET strooisel tezijn.Klopt dit?Ik ben altijd heel schoon op mijn stal doe 3x perdag poep ruimenen natte plekken weghalen.Is vlas dan wel wat voor mij.Ik wil overgaan ivm het moeilijk kwijt kunnen van de mest.

3 x per dag?

Wij gebruiken nu al een aantal jaren vlas voor de stallen (25).
1 keer in de week natte plekken (soms vaker) en dagelijks de mest eruit.

Wij zijn er erg over te spreken. Lachen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:35

Scum schreef:
[naam verwijderd], dat opstrooien doen wij dus nooit. Alles eruit....

Huh?
Hoe moet ik dat zien - elke week alles eruit?
Dat is een duur geintje...
Bij mij ligt een vlasbed dik 3 - 4 maanden....
Ik haal dus eens per 2 weken gemiddeld de natte plekken eruit en gooi ongeveer eens per 1 - 2 weken een volle zak vlas over het oude.

Mijn vlasbed is ongeveer 20 centimeter dik. Als ik de box helemaal leg heb, gaan er 4 volle zakken in. Maar omdat het de eerste 14 dagen zo ongelooflijk *piep* is met het uitmesten (vlas is dan nog te los, mest zakt erin weg), ben ik altijd heel blij als na 14 dagen die ondervloer wat steviger is aangekoekt.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:39

Ik vind vlas echt super fijn.
Idd elke dag mest eruit, eens in de week ook de natte plekken. (3x per dag uitmesten vind ik echt errug veel!)

Je bent echt snel klaar met uitmesten en het is ook niet zo veel.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 08:57

[quote="Dees"Huh?
Hoe moet ik dat zien - elke week alles eruit?
Dat is een duur geintje...
Bij mij ligt een vlasbed dik 3 - 4 maanden....
Ik haal dus eens per 2 weken gemiddeld de natte plekken eruit en gooi ongeveer eens per 1 - 2 weken een volle zak vlas over het oude.

Mijn vlasbed is ongeveer 20 centimeter dik. Als ik de box helemaal leg heb, gaan er 4 volle zakken in. Maar omdat het de eerste 14 dagen zo ongelooflijk *piep* is met het uitmesten (vlas is dan nog te los, mest zakt erin weg), ben ik altijd heel blij als na 14 dagen die ondervloer wat steviger is aangekoekt.
[/quote]

Nee, elke dag gaat al het nat en alle drollen eruit (in het weekend 2x per dag). Vooral het nat mag zeker niet blijven liggen. Het goede spul wat achterblijft wordt weer verdeeld en ik maak het ook los. Als het te weinig wordt dan komt er een pak bij. Dat is ongeveer 1x inde week. Bij ons ligt ook ongeveer 20 cm.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:21

Wij hebben Aubiose, is dit eigenlijk hetzelfde als vlas?
Als dat zo is, kan ik ook daar op over gaan, Aubiose is prijzig, 8,50 euro per pak nml.
Verder is het super, ik haal de poep iedere dag weg, verdeel de bovenlaag omdat hij er een ligkuil in maakt, en 1 keer per week gaat er een nieuw pak bij.
Ik laat de stal ongeveer 4 maanden liggen, dan is het echt nodig, het schept er makkelijk uit en bij ons wil de boer het graag hebben, het verteert heel snel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:44

Ik vind vlas niks, ik vind het smerig, lijkt alsof je nooit de stal helemaal lekker schoon hebt. Nou ben sowieso tegen potten dus daar zal het daar komen. Ik houd niet van lagen in mn stal. Daarbij lijkt het net of je niet alle drolletjes uit de stal krijgt. Daarbij heb ik nog gravers en ploegers die de hele stal op zn kop keren dus nee niks voor mij.

Elke dag natte plekken eruit lijkt me met vlas juist erg kostbaar, dan kan je denk ik beter stro hebben.

Ik vind niks boven elke dag lekker schoon stro gaan. Elke dag nat en mest eruit en lekker schoon stro erbij.
Mestafvoer is met vlas gewoon K u t, mestboeren willen het niet hebben, of tegen enorm hoge prijzen. Stro is qua afvoer ook het goedkoopste.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:20

Scum schreef:
Nee, elke dag gaat al het nat en alle drollen eruit (in het weekend 2x per dag). Vooral het nat mag zeker niet blijven liggen. Het goede spul wat achterblijft wordt weer verdeeld en ik maak het ook los. Als het te weinig wordt dan komt er een pak bij. Dat is ongeveer 1x inde week. Bij ons ligt ook ongeveer 20 cm.

Wow! Hee Scum, jij gebruikt het vlas als gehakseld stro. Je volgt de richtlijnen voor optimaal vlas totaal niet. Juist de nattere plekken maken een fijne stevige onderbodem die isoleert en verstevigd! Zeker nooit loshalen die onderbodem - al is af en toe niet zo'n probleem.. maar wekelijks? Zo hoort het niet.
De toplaag moet schoon en los zijn, maar de onderlaag moet lekker samenkoeken. Dán heb je ook tijdsbesparing met uitmesten en geldbesparing want minder bij te strooien gemiddeld.

Daarom is vlas dus ook niet geschikt voor mensen die het zo schoon als uit het pak willen houden in de stal. Sterker nog - te schoon vlas in stal is stoffig en glad onder de voeten. Vlas moet je echt potten om er optimaal plezier van te hebben.

Vlas is misschien per kuub duurder om af te voeren dan stromest (wat een onzin trouwens, de compostering is echt gunstiger, tenzij de mestafvoer uitsluitend levert aan champignonkwekers Knipoog ).
Van een vlasbox heb je op jaarbasis circa 12 kuub mest. Van een strobox zeker 4x zoveel. Is de afvoerprijs per kuub van vlas dan 4x zo duur als stro?

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:26

Nou ik heb een inloopstal met cementen bodem, daarop rybber matten en daaroverheen vlas. Super gewoon. Ik pot het niet op en houd het gewoon bij qua uitmesten, vooral meteen drollen eruit omdat dat lastiger is als bij zaagsel (je ziet je niet meer omdat het vlas eraan plakt) Ook stoft het bij mij niet. Wel iets gladder inderdaad maar niet extreem ofzo.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:01

Ik ben heel blij met m`n vlas, nu heb ik per dag een paar drollen, terwijl ik met stro toch een kruiwagen per dag had.

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:04

JA! het is echt zo goed als men zegt!

dat is eigenlijk mijn kort maar krachtige antwoord!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:10

Dees:

Ik ben dus idd zo iemand die de stal zo schoon wil houden als uit het pak. Dus vlas is niks voor mij.
Ja het zou wat zijn voor mn shetje, die staat zo lief stil op stal, graaft niet, keurig zn drolletjes op 1 hoop, die zou perfect zijn voor vlas maar niet mijn flippende gravende paarden die alles op zn kop gooien.

En vlas is idd bijna 4 x zo duur om af te voeren, omdat de champignonkwekerijen het niet willen hebben, alleen stromest. Dus de mestboeren moeten het dan ergens anders kwijt en daar krijgen ze er niks voor.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 14:26

Ons kost het helemaal niks. We mogen het gewoon uitvaren bij een boer over het land. Bij ons in de buurt schijnen ze nog liever vlas dan zaagsel te hebben.
Stro kan ik niet kwijt. De boer wil dat niet op het land.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 17:28

Ja Haha! voor mij niets anders meer dan vlas.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 17:52

Als ik dat zo allemaal lees moet ik het denk ik toch maar eens gaan proberen.Ik heb van die vocht doorlatende matten komen die nu nog wel tot hun recht.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:55

waarom iets veranderen als het goed gaat Bloos

mijn paarden hebben vlas in hun stallen, met dichte onderbodem. Langste termijn was 6maand dat ze op hun vlasstal stonden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 19:02

vlas is ideaal spul vind ik
alleen vind ik het niet "gezellig" staan
zeker niet als het langer ligt dat kleurt het toch donkerder
en potstallen vind ik ook niet ideaal, het idee alleen al dat pies wekenlang liggen te broeien
en ik heb er ook 1 die graaft dus dat word een zootje en kun je drollen gaan zoeken Sigaar
de stal leeghalen doe ik elke dag

toch gebruik ik ook vlas
ik gooi er 1 baal in en daaroverheen een flinke laag stro
elke dag haal ik de drollen en natte plekken weg, en strooi ik weer opnieuw op met stro
na ongeveer 1 week doe ik er weer een nieuwe baal vlas in
zo heb ik wel de voordelen van vlas maar niet de nadelen Cool
overigens heb ik wel vochtdoorlatende matten in de stallen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 19:12

ik gebruik vlas omdat het functioneel goed is, niet omdat het wel of niet gezellig staat Bloos Het enige nadeel wat ik idd kan opnoemen is dat het niet mooi van kleur blijft maar dat is dan ook het enige nadeel wat ik kan bedenken. Mijn paarden zijn er veel schoner door, de bovenlaag is altijd schoon/droog en het bespaard veel tijd...