Nieuw paard niet sociaal op de wei.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Nieuw paard niet sociaal op de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 20:12

Ik zit met een probleem, zins we imke hebben gekocht wil het maar niet boteren tussen hanneke en haar.
Imke is erg dominant, en schopt hanneke steeds. hanneke is ook al 20 en schopt niet meer terug.
Nu hebben we ze al een paar keer uit elkaar gehaalt en steeds apart gezet.
dan staan ze steeds te hinneken en te snuffelen over de draad heen.
Dus wij ze weer bij elkaar gezet, en weer schoppen.
we zijn nu ten einde raad, die twee moeten samen in het dubbel span maar dat wordt zo niks.

Hebben jullie tips.

tamary

Re: Nieuw paard niet sociaal op de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:14

Toch draadje ertussen houden. Dat ze in de wei trapt zegt nog niet dat ze dat ook doet als ze samen aan het werk zijn. Anders eerst onder het zadel of lopend proberen? Dan kan je ze gemakkelijker uitelkaar halen als het niet gaat.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:50

En ze misschien toch een keer de confrontatie aan blijven gaan. Dit is de gang van zaken als je twee nieuwe paarden bij elkaar zet. Als je nu weet dat ze beiden dominant zijn, dan zou ik ze uit elkaar houden. Maar als bv Hanneke heel snel bij zal geven, laat ze het dan even uitvechten. Dat zal dan zonder veel schade gebeuren als je de natuur zijn gang laat gaan.

Persoonlijk zou ik me geen zorgen maken over het tweespan. Als ze allebei respect voor jou hebben in het span, kijken ze niet naar elkaar om.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:37

Ik zou ze eerst samen in het span zetten en ze op deze manier aan elkaar laten wennen. Je kunt ze na een poosje weer samen op de wei zetten. Zou me niet al te veel zorgen maken, meestal is dit de normale gang van zaken tussen 2 paarden. Knipoog

marije86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:55

ze moeten toch een keer uitvechten wie de baas is gebeurt altijd als ergens een nieuw paard bijkomt,je hebt kans dat er in het span niks aan de hand is omdat ze dan beiden aan het werk zijn en dus niet aldoor aan elkaar kunnen zitten

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 07:53

Jullie geven me weer een beetje hoop, Imke het nieuwe paard, is erg dominant, Hanneke ons oude paard ook.
Maar ze droop toch al snel aaaaf, maar imke blijft maar jagen op haar hanneke heeft gewoon geen rust meer in de wei.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 07:58

Volgens mij moet het na een dag of wat wel over zijn hoor. Ik gooi de paarden die blijven trappen (en ook echt raak willen trappen) er meestal dezelfde dag nog af. Maar ik denk dat het in het tweespan wel beter gaat eerlijk gezegd. Ik had een friese ruin die ook echt paarden moedwillig kreupel trapte, maar hij was heel braaf in het tweespan. Misschien de eerste tijd apart houden, en gewoon gaan rijden in tweespan, en als ze aan elkaar gewend zijn en misschien maatjes zijn geworden in het span, nog een keer proberen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 11:17

EvaSuzanne schreef:
Volgens mij moet het na een dag of wat wel over zijn hoor. Ik gooi de paarden die blijven trappen (en ook echt raak willen trappen) er meestal dezelfde dag nog af. Maar ik denk dat het in het tweespan wel beter gaat eerlijk gezegd. Ik had een friese ruin die ook echt paarden moedwillig kreupel trapte, maar hij was heel braaf in het tweespan. Misschien de eerste tijd apart houden, en gewoon gaan rijden in tweespan, en als ze aan elkaar gewend zijn en misschien maatjes zijn geworden in het span, nog een keer proberen.

We hebben ze 3 dagen bij elkaar gehad maar zelfs na 3 dagen liep ze nog steeds te jagen op Hanneke.
Nu hebben we besloten om deze weer de ijzers er onderuit te halen en het dan nog een keer te proberen zonder ijzers komen de klappen al niet meer zo hard aan.