Nu zat ik echter te denken, misschien kan een shetlander wel? Ik ben 1.83 dus ik ben veel te groot en te zwaar (ook al zijn shetjes sterk) om op een shetje te rijden, dus daar doe ik het niet voor, dat snap ik zelf ook wel. Maar toch, als je een shetje hebt kun je toch poetsen en knuffelen, bovendien lijkt het me heel cool om vrijheidsdressuur te doen en werken aan de hand kan natuurlijk wel! Rijden kan ik dus op de manege en op mijn verzorgpaard, maar een eigen paardje, pony dus
is wel even wat anders he, ook al kun je er niet op rijden, tis toch heel leuk!Het moet echter wel te doen zijn, dus wil ik eerst informeren wat je aan een shetlander kwijt bent!
Waar ik zelf op kan komen is het volgende: hij moet natuurlijk ingeënt worden en wormenkuren krijgen, hoe vaak moet dit gebeuren en wat kost dit? Hij moet natuurlijk ook af en toe bekapt worden, hoe vaak moet dit en wat kost dit voor een shetje? En hij moet een stalling hebben he, hij moet wel bij andere paarden in de wei, want anders is het zielig. Nou is er bij mij in de buurt wel iemand met meerdere weides waar shetlanders in staan, dus wie weet zou ik hem daarbij kunnen stallen? Maar voor ik dat zou vragen moet ik eerst weten of ik het doe natuurlijk
Maar wat kost een stalling ongeveer, ik bedoel, een weide dus, want een shetje kan toch zomer en winter in de wei? En moet hij dan ook een schuilstal hebben of is dit in principe niet eens nodig?Okay, verder moet ik natuurlijk een halster hebben en wat poetsspullen, maar dat is geen enorme uitgave.
Ook vraag ik me nog af wat een shetlander ongeveer kost als je gewoon een gezond beestje wilt, dus geen super fokmerrie ofzo
En welke leeftijd kun je het beste nemen, of maakt dat weinig uit? En waar kun je hem het beste aanschaffen, op een paardenmarkt, gewoon van een advertentie, of echt bij een fokker? En hoe moet ik hem uitkiezen, ik bedoel, er is altijd wel een beestje waarvan je zoiets hebt, die is super, maar hoe weet ik of hij gezond is zeg maar? Er is namelijk niemand die ik ken die verstand heeft van shetjes, hihi. En maakt het geslacht nog uit? Een hengst is natuurlijk niet zo handig als hij bij anderen in de wei komt te staan en een merrie of ruin maakt me weinig uit. Een merrie heeft nukkige periodes, dus later als rijpaard wil ik het liefste een ruin (ook al weet je nooit wat je tegenkomt, als je een supermerrie tegenkomt neem je die natuurlijk), maar voor een shetje maakt het denk ik weinig uit, of wel?Zijn er nog andere dingen die ik vergeet die je wel aan moet schaffen? Dekens enzo hoeft een shetje niet en een zadel enzo hoef ik dus ook niet, want rijden doe ik dus niet op hem

En hoeveel tijd kost een shetje je eigenlijk? Ik bedoel verplicht he... is het zo dat als je een dagje weinig tijd hebt dat je dan niet naar hem toe hoeft te gaan, of moet dat wel? En wat moet je dus verplicht doen bij een shetje, ik kan alleen bedenken dat je hem moet controleren enzo op ziektes, maar poetsen hoeft niet eens echt elke dag toch? Heeft een shetje genoeg aan het eten van gras, als je dus niet met hem rijd enzo, of moet je hem bijvoeren en zo ja wat en hoeveel kost dat ongeveer?
Ik wil dus alles weten, dus vertel maar op
Zoals je merkt weet ik er niets van, dussuh, brand maar los!