Rijden met wintervacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusie86

Rijden met wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 20:09

Hallo,
Ik ben erg geinterreseert in het natuurlijk paardrijden en vroeg me af; als een paard 24/7 op het land staat, en in de winter zijn wintervacht krijgt, hoe moet men hiermee omgaan als je het paard dan wilt berijden? Bijv. als het geregent heeft.

Groetjes

Armaris

Re: Rijden met wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:38

Gewoon zadel erop en rijden maar!Na het rijden lekker het land terug op

Suusie86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 20:41

Armaris schreef:

Kan dit geen kwaad ivm met schuren oid?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:44

Suusie86 schreef:
Armaris schreef:

Kan dit geen kwaad ivm met schuren oid?

Misschien dat je er wel de zweetvlekken kan afsponsen maar ik denk niet dat je in de winter geen last zal hebben van vliegen Knipoog

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:22

ze bedoelt als je een nat zadel op je paard gooit...

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 05:41

Je kan het zadel er gewoon op doen. wel even zorgen dat het gedeelte waar het zadel en de singel ligt schoon is. Zand er dus even van af poetsen en dan moet het denk ik allemaal wel lukken.

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 05:55

Ja oor geen probleem. Ik houd mijn paarden ook op de natural manier. En rij zelfs wedstrijden. Geen probleem met wintervacht hoor. Hij regelt zelf heel goed zijn temp ook als die nat is. En van kou vatten is geen sprake want het zweet zit niet op zijn huid. Pas als het zweet op zijn huid zit gaat de huid afkoelen en dan vatten ze kou met hevige wind. Maar de haren zijn zo vernuftig uitgedost dat ze het zweet transporteren naar het uiteinde van de haar om daar verdampt te worden.
Dus lekker zadel erop en rijden maar!

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 05:56

Zal het je eigenlijk nog sterker vertellen. SInds hij geen dekens meer op krijgt zweet hij veel minder en veel minder snel. Hoe dat kan weet ik niet maar denk dat zijn haren nu goed aangepast zijn aan verschillende condities en dat hij dus sneller zijn zweet kwijt is. Ofzo

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:58

Als hij nat en blubberig is spuit je gewoon de zadel en singel plek af, zodat er iig geen zand tussen zit, en dan zadel erop en gaaan.
Enkelt nat zijn is geen probleem.

Ik zorg wel altijd voor schone dekjes; maar dat doe ik net zo goed met een paard met korte vacht in de zomer.

En met het warm hebben/zweten, daar kunnen ze echt wel mee om gaan hoor Lachen De vacht past zich super snel aan aan de weersomstandigheden (misschien niet bij een paard wat pas net zonder dekens staat, maar daar word ie vanzelf hard in), zodat de verhouding vacht - buiten temperatuur altijd gelijk is en het paard dus ook gewoon zwaar werk kan verrichten.

Zet ze na het werk het liefst in een weiland, iig niet in een stal, zodat ze nog een tijdje na het werk in beweging blijven, de spieren langzaam kunnen afkoelen, leg er geen deken op die de vacht plat drukt.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:49

Toydoll schreef:
Als hij nat en blubberig is spuit je gewoon de zadel en singel plek af, zodat er iig geen zand tussen zit, en dan zadel erop en gaaan.
Enkelt nat zijn is geen probleem.

Uh, paard afspuiten in de winter... lijkt me niet erg prettig voor het paard.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:55

Als je binnen een afspuitplaats hebt en als je paard daarna even binnen op stal kan opdrogen is dat niet zo'n probleem. Ik zou dat ook niet kunnen, aangezien ik buiten af moet spuiten en ze daarna in een buitenstal of wei moet staan.

Ik heb ook altijd mijn paard met wintervacht gereden. In de winter nooit echt problemen gehad, dan zweten ze gewoon bijna niet. Tegen de tijd dat ze weer ging verharen, dan had ze er wel last van. Maar dan gewoon zweetdeken op en even op stal. Nooit problemen mee gehad.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:11

Tinne schreef:
Als je binnen een afspuitplaats hebt en als je paard daarna even binnen op stal kan opdrogen is dat niet zo'n probleem. Ik zou dat ook niet kunnen, aangezien ik buiten af moet spuiten en ze daarna in een buitenstal of wei moet staan.

Ow ja, dat kan natuurlijk ook nog Bloos Ik ga altijd uit van mijn eigen situatie Tong uitsteken Ik zag me al buiten staan met mijn tuinslang bij -10 Tong uitsteken Hahah het kraanwater is dan ook nog eens afgesloten ook!

Danah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:17

ik rijd ook gewoon met wintervacht. belangrijkste is dat er geen modder ofzo onder het zadel ligt, gewoon nat maakt niet erg veel uit denk ik. ik zorg wel altijd dat mn pony niet meer bezweet is als ik hem weer in de wei zet en het is nog koud, maar dat snap je denk ik ook wel. gewoon lekker rijden dus! Lachen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:20

Tjah het is een beetje aanpassen. Als het echt slecht weer is en mijn pony is bruin ipv bijna wit, dan rijd ik niet. Als het gewoon droog is, dan poets ik de zadel plek en dan ga ik rijden. Goed uitstappen. In de winter rijd ik haar meestal niet zo nat, dus ze kan daarna gelijk de wei weer in.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:06

secricible schreef:
ze bedoelt als je een nat zadel op je paard gooit...

wat doe jij met dat zadel? Haha!

ik gooi er ook zo een zadel op hoor, als er veel zand in zit zo ik de tuinslang erdurven opzitten, dan zadel erop, en flink gaan rijden dat ze warm krijgen.
soms leg ik nadien een zweetdekentje op omdat ze snachts soms op stal moeten stilstaan, maar meestal laat ik ze even de wei op om te rollen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:12

ehm, tsjah.... ik bedoelde dus een zadel op een nat paard... Bloos

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 17:15

Mijn IJslander staat ook altijd buiten en heeft ook een berevacht. Ik rijd haar ook gewoon en als ik klaar ben en ze zweet krijgt ze een paar een fleece/zweetdeken op. Niks aan de hand.
Als ze nat ik rijd ik ook gewoon.