Is dit een goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veerluh

Is dit een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 21:20

Haaii!!

Ik ben erover aan het denken om een eigen paardje te kopen. Wat ik er allemaal mee ga doen, zal ik hier schrijven. Zou je willen antwoorden wat je ervan vind? Moet ik nog iets doen..? Is iets zielig? Of doe ik teveel? Verward

Als ik mijn eigen paardje heb, staat deze 24 uur per dag in de wei. Hij heeft een schuilstal waar hij altijd in kan. Er staan al 2 andere ponny's in de weide waar hij in komt(ruinen). Ze hebben dus altijd wel en beetje beweging.
Ik geef mijn ponny extra beweging door er bijna elke dag op te rijden. Tot nu toe(later misschien niet meer) kan ik mijn paardje niet rijden op 2 dagen. Wel kan ik mijn paardje elke dag even schoonmaken en als het nodig is afspuiten.
Hij krijgt hooi als voer en extra brokken s'avonds.

Als ik les krijg met mijn paard, is dat of gewoon in de wei.. of in Montfort(een plaatsje verderop). Als ik in Montfort ga lessen, moet ik erheen lopen. Dit kost een uur(als ik rustig maar vlot ernaartoe wandel). Ik neem dan dus les in het weekend.

Wat vind jij hiervan? Wil je ook extra kijken naar het aantal beweging die hij dan krijgt?

Saltoke

Re: Is dit een goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:24

Heey
Ik vind dit een prima idee , zolang de stal en weide aan alle eisen voldoen..En hoe groot is dat weitje ?
Het enige wat mij wat te veel lijkt is dat uur stappen naar de les , dat betekent 1 uur naar ginder, 1 ur rijden en 1 uur terug , das dus min. 3 uur en dat lijkt me wel vermoeiend.
Je lijkt me wel nog jong om zo helemaal alleen een eigen pony te moeten onderhouden , denk er goed over na , het lijkt heel verlijdelijk maar je moet er écht wel veel tijd aan besteden.
Naarmate je je paardje hebt gaan er wel nieuwe mogelijkheden open , dus een oplossing komt er wel.
Veel succes !
Laatst bijgewerkt door Saltoke op 14-08-06 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:25

Paard 24/7 buiten is alleen maar goed! Zeker met gezelschap (en een schuilstalletje Tong uitsteken) Hou er wel rekening mee dat, in de winter bijvoorbeeld, je paard ook bijgevoerd moet worden op de dagen dat je niet kunt komen om te rijden... (En dan liever meermaals per dag, dan in een keer een heleboel)

Verder kan ik er eigenlijk niks over zeggen Lachen

Veerluh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 21:28

Saltoke schreef:
Heey
Ik vind dit een prima idee , zolang de stal en weide aan alle eisen voldoen..En hoe groot is dat weitje ?
Het enige wat mij wat te veel lijkt is dat uur stappen naar de les , dat betekent 1 uur naar ginder, 1 ur rijden en 1 uur terug , das dus min. 3 uur en dat lijkt me wel vermoeiend.
Naarmate je je paardje hebt gaan er wel nieuwe mogelijkheden open , dus een oplossing komt er wel.
Veel succes !

Hoii!!
Ik weet niet precies hoe groot de weide is, maar ik vind hem best wel groot Tong uitsteken
Hij is in 2en gedeeld, maar je kunt hem ook als 1 groot vlak maken. Ook als hij in 2en gedeeld is, is het een grote wei waar ze in kunnen rennen.

En ik vodn het inderdaad ook erg lang, maar iets anders kan bijna niet(dat lopen naar de manege). Maar misschien kom ik inderdaad in loop van tijd wel wat tegen! Haha!

Dankje!!

Veerluh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 21:30

Jamezy schreef:
Paard 24/7 buiten is alleen maar goed! Zeker met gezelschap (en een schuilstalletje Tong uitsteken) Hou er wel rekening mee dat, in de winter bijvoorbeeld, je paard ook bijgevoerd moet worden op de dagen dat je niet kunt komen om te rijden... (En dan liever meermaals per dag, dan in een keer een heleboel)

Verder kan ik er eigenlijk niks over zeggen Lachen

O oke dankje!!

Dat bijvoeren gebeurt dan inderdaad wel!:D
Waarom in meerdere keren? Is dat beter?
Het gebeurt wel, maar ik wist niet dat het beter was:P

x_pink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 22:04

huh Verward las net het andere topic van je --> viewtopic.php?f=13&t=629298 <-- of zie ik dubbel?

Er is niks mis met je idee, behalve dan dat als je les zou nemen daar, dat je een uur moet lopen. Dat is wel erg veel. maar zoals al eerder is gezegt kom je vast wel iets tegen.
Ik zou de reacties van het andere topic wel serieus nemen, is niet zomaar wat.

iig heel veel succes!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 23:40

Veerluh schreef:
Hij krijgt hooi als voer en extra brokken s'avonds.

hooi is geen voer Knipoog
hooi geef je om te knabbelen op stal ofzo

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 08:37

tessyke schreef:

Pardon? Hooi = ruwvoer wat de basis is van het rantsoen.

Een uur lopen kan trouwens best hoor, deed ik vroeger ook met mijn verzorgponies, elke week, soms 2 keer in de week. Kwestie van conditie opbouwen.

Je plannen klinken goed hoor.

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 08:41

heey als je in het weekend gaat lessen en je hebt verder niks te doen kun je ook een half uur eerder weggaan dan kan je pony nog een half uur uitrusten voor de les begint en aan het eind weer hetzelfde

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 08:42

jessy1989 schreef:
heey als je in het weekend gaat lessen en je hebt verder niks te doen kun je ook een half uur eerder weggaan dan kan je pony nog een half uur uitrusten voor de les begint en aan het eind weer hetzelfde

Wat heeft dat dan voor nut volgens jou?

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 08:44

Aangezien je paard 24/7 op het land staat, kun je beter niet afspuiten of een heel enkele keer op een warme dag. Ook niet de enthousiast poetsen, maar gewoon tot hij schoon is. Hij heeft zijn huidvet namelijk nodig. En je hoeft je geen zorgen te maken over de hoeveelheid beweging, die krijgt hij echt wel. Let er wel op dat hij niet te dik wordt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:25

Is het niet mogelijk een instructeur aan huis te laten komen?
Op de dagen dat je les zou hebben krijgt je paard zoals je het nu aangeeft wel erg veel beweging.

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:09

Geen probleem hoor als je paard een dag een keer niet loopt. Zolang hij maar zijn beweging krijgt in de wei. Als ik een keer geen tijd heb staan ze bij mij de hele dag in de bak. Krijgen ze niks van.
In de zomer is het geen probleem om in de wei te lessen. Maar in de winter zijn er wel problemen met een wei. Ten eerste is het vaak te nat om te lessen. Je moet uitkijken dat je paard niet uitglijd en ook je wei vertrap je misschien. En 's avonds is het donker. Dus als je geen goede verlichting hebt zie je niks.

Succes

orange1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:12

jessy1989 schreef:

inderdaad dat heeft echt wel zin doe ik ook altijd met me eigenpaardjee anders zweet ze al voor de les

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:40

tessyke schreef:

Hooi is het allerbelangrijkste dat een paard moet krijgen in de winter! Ze kunnen beter de hele dag hooi te eten hebben dan kilo's bix...Veel beter voor de darmen, bovendien als een paard eet verwarmd die zichzelf, hij stookt als het ware de kachel op.

24 uur per dag op de wei met schuilstal is niks mis mee. Heb je dan wel een droog plekje waar je eventueel kan staan tijdens het poetsen e.d.? Dat is wel zo prettig ook voor je zelf. Als je regelmatig rijd in de winter is het misschien ook handig om een regendeken aan te schaffen. Zodat je paard schoon en droog blijft.
Een nat paard zadelen is geen ramp, maar wel als hij nat én vies is, want al die blubber gaat schuren tijdens het rijden.

Als je geen jong paard neemt (zeg vanaf 8 jaar) is die ene keer per week naar de les een uur verderop helemaal niet zo'n probleem, mits zijn conditie maar in orde is. Dat wil zeggen dat je hem niet de hele week niks laat doen in de wei en dan opeens zolang gaat rijden... Regelmatig rijden dus, minimaal om de dag zeg maar...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:25

Het lijkt me geen slecht idee.
Wel zou ik even een aantal weekjes wachten om te lessen en de conditie op te bouwen zodat je paard het goed aankan om 3u onderweg te zijn!

Veerluh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 22:01

Wendy schreef:
tessyke schreef:

Pardon? Hooi = ruwvoer wat de basis is van het rantsoen.

Een uur lopen kan trouwens best hoor, deed ik vroeger ook met mijn verzorgponies, elke week, soms 2 keer in de week. Kwestie van conditie opbouwen.

Je plannen klinken goed hoor.

Ja?! Dus een uur lopen is te doen? Fijn dat iemand het al heeft gedaan dan! Ik voelde me egt raar, om eerst een uur te lopen! Tong uitsteken

Veerluh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 22:05

friesiszwart schreef:
Op de dagen dat je les zou hebben krijgt je paard zoals je het nu aangeeft wel erg veel beweging.

Dat zou ik inderdaad wel kunnen doen, maar ik ga nu uit van het ergste Tong uitsteken

Want stél dat nou niemand wil lesgeven in de weide, dan kan ik altijd naar de manege toe.. want die willen tog altijd wel een beetje geld verdienen.. Pling

Veerluh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 22:12

friesiszwart schreef:

Kan inderdaad wel, maar ik ga uit van het ergste!(dus dat niemand mij les wil en kan geven in de wei)

Het lijkt me trouwens heel leuk en gezellig om langs de weg(gelukkig geen gevaarlijke weg) te stappen op mijn eigen paardje! Haha!
En (zoals veel mensen al zeggen) bouw ik gewoon lekker veel conditie op en geef ik hem meerdere keren beweging dan alleen die ene keer naar de manege(dat zou ik egenlijk altijd al doen maarja Tong uitsteken )