Stalmatten op een betonnen vloer wie heeft ervaring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hiwe70

Stalmatten op een betonnen vloer wie heeft ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 12:48

Mijn paard staat in een pensionstal waar ze een betonnen vloerzonder afvoer hebben. Omdat mijn paard nogal moeite heeft met opstaan lijkt het me voor haar beter als ze op een ondergrond staat waarop ze meer grip heeft en zich minder snel beschadigd (ze schuurt nu haar hakken aan het beton op). Een stalmat lijkt mij een oplossing maar nu zijn de pensioneigenaren bang dat het gaat stinken als er urine onder de mat kan komen. Ik heb op internet matten gezien van TIRF maar dat is een heel leuk verkooppraatje maar werken ze echt? Heeft iemand ervaring met matten van dit merk of weet iemand een andere mat die geschikt zou kunnen zijn.

wreen

Re: Stalmatten op een betonnen vloer wie heeft ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 13:42

Wij hebben ook een mat in de stal, de ondergrond zelf is van klinkers, maar we hebben met de rubberenmat geen problemen. Het blijft heel en stinkt niet zover wij weten!

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:11

ik ben ook erg benieuwd naar ervaringen met rubber matten. Hoe groot zijn die van jullie, en hoe zorg je dat ze niet verschuiven?

wreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 15:26

Onze matten bedekken niet de gehele stal...
We hebben ze ook niet bij alle paarden.
Maar ze zijn iets van een halve meter bij.. een meter of 2/3.
We hadden ze bij de staldeur liggen, maar bij sommige liggen er meerderen in. Ze verschuiven in principe niet, tenzij ze dr lekker mee gaan spelen, waar sommige paarden nog wel eens last van hebben hahaha! Het helpt wel, als ze bv. ongeduldig zijn als je bij een andere stal staat en ze gaan staan schrapen bij de staldeur... beschadigen ze zichzelf niet... ideaal

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:35

Je kan een stalmat toch ook 1 keer in de week omhoog/wegtrekken en dan eronder schoon spuiten?

wreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:22

ja, vegen kan ook.. ligt er wel beetje aan hoe groot je mat is:P ze zijn met oppakken somds wel eens eigenwijs! haha

hiwe70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 19:01

Bij die TIRF matten is het moeilijk ze op te tillen, ze zitten tegen elkaar aan geklemd. Schoonspuiten is sowieso lastig want we hebben geen putje in de stal, het water kan nergens heen, het is een soort bak, je kan het er ook niet uitvegen naar buiten.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:07

Ik heb net stalmatten van iemand overgenomen en had dezelfde vraag als jou...

Volgesn mijn stlagenootje stinkt het niet meer of minder enhet is een fijne isolatie voor de kou.

condor1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:14

Ja, hier ook goede ervaringen. Nou moet ik er wel bij zeggen dat mijn paard op zaagsel staat. Er is dus weinig kans op gladde plekken door de urine. Stinken doet het niet meer of minder hoor. Ik vind het een erg fijn idee te weten dat hij op rubber matten staat...

hiwe70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 08:25

Ik ga geloof ik maar eens op zoek naar een goedkoop alternatief, want de matten die ik op het oog heb zijn best prijzig om even uit te proberen (komt op zo'n 400 euro voor mijn box).

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:12

bij mijn stal hadden ze die vroeger ook. kan dr niet veel meer van herrinneren.. hebben we nu niet meer. want dan staat je paard alleen maar op rubber. en zonder ander spul dr in. nu staan ze gewoon weer op stro..
maar het was natuurlijk wel makkelijk.. je hoefde alleen maar de strond dr uit te scheppen.

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:18

wij hebben ook stalmatten met daaronder gewoon zaagsel..niet echt handig hoor... maar dat daaronder halen we eruit als dat echt goed nat is... merkt ja paard toch niet... maar altijd wel een werk.. zonder dit zaagsel eronder gaat het wel stinken Knipoog omdat het bij ons niet goed afloopt naar het putje

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 07:16

ik had vorig winter een mat van 2 x 1 in de stal op het beton onder de vlasbodem om overmatige slijtage aan de hoeven bij omdraaien te voorkomen.
Ik vond de mat wel eens opgekruld of in een andere hoek ofzo, maar ik heb een erg bezig en speels paard.

Meer stank had ik er niet van en het werkte prima voor het doel waarom ie erin lag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 07:41

Ik heb ook een mat er in gehad. De mat krulde idd bij de hoeken om en het vlas ging er onder zitten waardoor er bulten kwamen. Het stonk niet, maar hij staat ook op vlas. Elke dag de natte plek eruit en dat scheelt. Ik denk idd dat het warmer is dan beton en het kan idd je paard beschermen tegen schuurplekken. Mijn paard had een schuurplek aan zijn hak en die ging maar niet over.

Ook ooit een rubbermat in de stal gehad die over een koeienrooster was gelegd, verder stro in de stal. Dat was gigaglad. Ik ben 2 keer uitgegleden in de stal en bijna onder mijn paard gevallen, heel gevaarlijk. Mijn paard stond toen nog op ijzers en ik denk dat dat ook de reden is geweest dat hij niet meer ging liggen. Dus zorg ervoor dat het rubber geruwd is, de urine er niet op kan blijven liggen en stro in de stal lijkt mij dan ook niet slim, want dat neemt te weinig vocht op. Dan scheelt het nog of je een ruin of merrie hebt. Vanzelfsprekend heb je in het midden een natte plek bij een ruin en als hij daar ook in de buurt gaat liggen en met opstaan over die natte plek schraapt met zijn hoeven, en het is glad.... Een merrie is altijd makkelijk, meestal toch in het achterste gedeelte of in het hoekje is het nat. Dan zul je met een mat weinig last van natte en gladde plekken hebben.

Ik heb dus een ruin, dus ik weet dat ik goed moet kijken wat voor mat ik neerleg.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:28

Ik heb rubberen staltegels. Deze zijn 50x50cm groot en daarom heel makkelijk te plaatsen.

Mijn paarden staan op staltegels met daaroverheen vlas en ik moet zeggen dat het me super bevalt. Weinig rotzooi, paarden liggen warmer als op beton, ze schrapen bijna niet meer, het is zacht voor ze, niets dan lof eigenlijk.

Het klopt idd dat ze prijzig zijn. Ik verkoop ze zelf ook en ze kosten 37.50euro per m2 (er zitten 4 tegels in 1 m2). Maar aan kosten voor vlas en comfort voor je paard, haal je dat binnen een jaar er al uit!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:58

ik heb een klinkervloer met een putje en daarop vochtdoorlatende rubber(granulaat) staltegels van 1 x 1 meter (gekocht bij Bos rubber)
ze bevallen erg goed
ze verschuiven niet er komt dus geen strooisel onder
verder heb ik er 1 baal vlas in met daarover heen een laagje stro
mij bevalt het erg goed, het is warm en zacht
ik weet niet meer precies wat ze gekost hebben maar vond ze wel prijzig Sigaar

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 08:59

Vaak kosten staltegels om en nabij de 49.50euro per vierkante meter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:00

Zonder afvoer gaat het idd stinken.
De urine gaat onder de mat zitten en neem je met mesten niet meer.

Heb je wel afvoer dan is het super fijn.

hiwe70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 22:54

Ik heb van een bedrijf een tip gekregen om een antislipmat te nemen van iets meer dan de oppervlakte van de stal. De mat is dan mega zwaar en zal dus niet verschuiven en door de oplopende randen zal geen urine onder de mat kunnen komen. Op de mat komt gewoon weer een laag stro (moet nu op de betonnen vloer ook al het vocht opnemen). Klinkt op zich goed maar kost nog steeds 30 euro per vierkante meter en daar komt nog transportkosten bij.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 08:41

Die mat is waarschijnlijk ook niet vochtdoorlatend... ik zou nooit ondoorlatende matten nemen, daar kunnen ze echt heel erg op uitglijden.

hiwe70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 19:43

Voor mij is dit topic gesloten, ik ben gewoon verhuisd naar een andere stal waar ze het heel gewoon vinden om een berg stro in de stal te doen zodat ze zich niet beschadigd bij het opstaan en ook niet meer uitglijdt op het beton.