het hele jaar Equest geven.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Dunja_

het hele jaar Equest geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 07:35

Bij ons op stal worden de paarden sinds kort allemaal tegelijk ontwormd (waar ik absoluut een voorstander voor was).
Nu ben ik het er alleen niet helemaal mee eens dat er dus het gehele jaar dezelfde wormenkuur gegeven word (Equest).

Kan mijn pony hier niet immuum voor worden als je niet afwisselt?
Of hoef ik me hier helemaal niet druk over te maken?

SANEX

Re: het hele jaar Equest geven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 07:37

Nee, ik heb eens een lezing gehad over wormenkuren, en o.a Equest.
Dat kan idd het hele jaar door gegeven worden.
Equest is ook de enige kuur die ingekapselde larven in de buik pakt, andere kuren doen dit niet, vandaar dat Equest ook minder vaak gegeven hoeft te worden.
Hoe het precies allemaal zat weet ik niet meer, ik heb het hier ooit eens opgeschreven, dat zal ik vanavond even voor je zoeken, moet zo aan het werk.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 10:08

het word aangeraden om regelmatig andere werkzame stoffen te nemen. een paar keer dezelfde is niet erg, maar iedere werkzamestof bestrijdt weer een ander soort wormen, vandaar dat het belangrijk is om aftewisselen.
equest bestrijdt overigens geen lindwormen en deze word zeer zeker aangeraden na het weide seizoen. ik en mijn DA zijn zeer zeker een voorstander van afwisselen.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:37

Ten eerste is het niet je pony die resistent wordt, het zijn de wormen. Ten tweede is Equest een van de weinige middelen waar nog geen resistentie tegen is. Belangrijk is wel dat er NIET wordt ondergedoseerd. Onderdosering werkt resistentie in de hand.

Mijn paard wordt al jaren alleen maar met Equest ontwormt. Hij doet het er prima op.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:02

mijn DA vertelde dat je elk jaar een ander merk kan geven

en tussendoor geef ik equimax

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:00

ik zou wel afwisseleen en niet iedere keer dezelfde kuur geven

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:12

Bij ons op stal krijgen ze ook alleen maar Equest, zolang als ik er ben. Gaat prima. Ja

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 21:42

Equest werkt niet tegen lindwormen en horzels, dus ik zou sowieso 2 keer per jaar afwisselen met Equimax of Eqvalan Duo.

En wat al eerder gezegd is, elk jaar ook wisselen met een andere goedkope wormenkuur.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:40

Volgens een dierenarts is Duitsland is Equest heel goed, maarrrrrrr, het dood alle wormen op elke plaats in het lichaam! Dus heeft jouw paard wormen die niet in het maagdarm kanaal zitten worden die wel gedood, maar niet afgevoerd met alle gevolgen van dien.
Rina, hier op bokt, heeft haar paard verloren door zo een geintje.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:47

maar als je die laat zitten. vermeerderen ze, waardoor het alleen maar erger wordt...

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 21:45

Het is juist niet goed om steeds van wormenkuur te wisselen omdat je daar juist multi-resistente wormen van krijgt. Resistentie is een groot probleem bij paarden wormen en als je steeds wisselt worden die wormen dus tegen alles resistent en is er straks geen enkel middel meer bruikbaar.
Naar mijn weten werkt equest juist wel tegen horzellarven en het kan dus geen kwaad om dat het hele jaar door te gebruiken.
Het werkt alleen niet tegen lintworm, maar het is zowiezo maar de vraag of het nodig is een paard daar tegen te behandelen omdat paarden vaak helemaal geen last hebben van lintwormen

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:23

ik laatst een keer in een ontwormingsspecial van IDS gelezen dat alle paarden gelijktijdig ontwormen met hetzelfde middels juist helemaal niet goed is. Maar hoe het precies zat......

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:31

Ik gebruik altijd eqvalan en die bevalt me goed. Nu hij op het land staat krijgt hij ze wormekuur om de 6 weken en in de winter om de 8 weken. Heel enkel keer wissel ik hem is af met een goedkope maar voor de rest krijgt hij altijd eqvalan.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:50

Hier krijgen ze het hele jaar door Equest en 1 keer een ander die ook tegen bepaalde larven/wormen werkt (wat equest niet doet), gelijk na het weideseizoen. Lachen

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:28

ik gebruik 2 soorten Equiworm p zit werkzamestof Pyrantel in en Eqvalan zit werkzamestof Invermectine in.
waarom gebruik ik twee verschillende wormspuiten, omdat wormen ook resistent kunnen worden als je 1 dezelfde soort wormspuit gebruikt. 3x equiworm p en 3x Eqvalan en wissel steeds om en om.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:37

Wat een chaos eigenlijk dat er zoveel diverse informatie, merken en meningen verdeeld zijn over dit onderwerp!
De gemiddelde paardenhouder komt er op zo'n manier toch helemaal niet meer aan uit, met als gevolg dat ze maar wat doen wat het makkelijkste of het goedkoopste is....

Ik weet het nu ook niet meer hoor.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:55

bij het ontwormen gaat het er om wat voor werkzamestof in de patsa zit zoals Invermectine, pyrantel etc.
het heeft niks te maken hoe duur of goedkoop de wormspuit is.
wormen kunnen resistent worden.
als je een heel jaar alleen Eqvalan (hier zit Invermectine in) gebruikt,wormen worden resistent voor Invermectine en dan helpen wormspuiten waar Invermectine in zit niet meer.
en daarom is het belangerijk om af te wissel en dat heeft mijn veearts me ook geadviseerd.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:58

wel vreemd hoor Clown mijn DA adviseerde mij dus anders.

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 18:09

waar ik stage heb gelopen die mensen gebruikten ook de zelfde soort wormspuit en daar waren paarden bij die erg veel last van wormen hadden.
die paarden hebben een ander soort wormspuit gekregen waar ook een andere werkzamestof in zit,die paarden hebben 1,5 wormspuit gekregen.
de dierenklniek waar ik altijd heen ga daar zitten wel 6 dierenartsen dan het best voorkomen dat een zo zegt en de ander weer het anders