Paard alleen op weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Paard alleen op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 21:52

Hey, ik heb een vraagje, het is misschien stom, maar ik ga binnenkort een paard aanschaffen, mag die dan alleen op de weide staan? (dat zal gebeuren, aangezien ik mijn eigen paard krijg, maar natuurlijk geen twee eigen paarden Knipoog)
Geef eens jullie eigen mening hierover, en eigenlijk ook, hoeveel keer per dag voeren jullie, en wat voeren jullie (zet appart voor zomer en winter)
Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Paard alleen op weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:57

die van mij staat zomers en swinters dag en naht buiten met een maatje, alleen zou ik niet doen!

is er niet de mogelijkheid om hem ergens anders te stallen bij een ander paard? of je land te verhuren aan een ander paard? dan staat ie inelk geval niet alleen, de meetse paarden zijn dit namelijk niet gewent..

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 22:00

vriendin van mij al haar paarden staan alleen op de weide, de hele dag, ik ben wel van plan om paard iedere nacht op stal te zetten (savonds op stal zetten, tot smorgens en dan weer naar buiten) En het is onze weide dus misschien kan ik er wel een maatje opsteken, maar kan ook zijn dat hij bij ganzen ofzo komt te staan Haha! , of diertjes die hem gezelschap houden)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:01

Paarden blijven toch kudde dieren, het lijkt me erg eenzaam zonder soortgenoten te staan.Kun je niet een gezelschapspony tje of shet erbij plaatsen of een paard van je vriendin?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:02

Zoals je waarschijnlijk wel weet zijn paarden kuddedieren. Ik zou hem/haar niet alleen zetten, da's domweg zielig.
Heb je niet de mogelijkheid een shet ofzo erbij te zetten?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:04

Het paard waar ik eerst op reed staat altijd alleen, al zeker 3 jaar

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 22:05

Hoe vaak zie je paarden dan wel niet alleen op een weide lopen??? Hier zie je dit heel erg vaak. En dan nog, als er een paard bij komt te staan van iemand, en mijn paard gaat iedere nacht op stal, dan kan ik dat ene paard toch niet bovenop hem in de stal zetten? om het stomweg te zeggen.)

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:41

die van mij staat altijd alleen buiten.

ik doe dit omdat ik bang ben voor blessures met andere paarden en omdat ik nu maar 1 paard heb. daarnaast is hij erg dominant en gaat het vaak niet erg goed met andere paarden.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:47

Een paard heeft een vriendje nodig ... is mijn persoonlijke mening. Al is het maar een shetje of een geit, maar een kuddedier hoort niet alleen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:47

Wat bedoel je met alleen? Geen paarden in het zicht of aan de andere kant van de omheining? Of alleen met afrastering gescheiden, maar wel in het zicht?

Helemaal alleen zal veel stress opleveren, paard moet dan en eten en opletten. Rusten kan dan dus niet.
Liefste dus een soortgenootje erbij, desnoods met een draadje er tussen.

Voeren:
zomer : 's morgens de wei op, 's avonds binnen en kuil. Voeren na het rijden. (stalhouder voert eventueel 's avonds ook)
winter : 's morgens hooi, daarna paddock, verder zelfde als zomer

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 22:47

zijn ganzen ook goed? Haha!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 22:49

euhm, nergens paarden in zicht Lachen, omdat ik namelijk geen twee paarden ga kopen, daar gaat mn vader niet mee akkoord gaan, en dan ook nog eens dat ik niet wil dat een paard van een vreemde bij mijn paard op de weide komt. Ik ken namelijk veel mensen die paarden alleen op de weide staan hebben en die er dus totaal geen problemen mee hebben.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:49

Een paard is een gezelschapsdier/kuddedier en hoort niet alleen te staan. Kun je niet zorgen dat er een shetje bij komt te staan ofzo Verward

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 22:50

Ik heb geen shetje... En ik weet dat ze kuddedier zijn, kan ook zijn dat hij naast een weide komt met koeien. Maar geen paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:51

dan zou ik eerder voor een geit gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:51

maar dan wel 1 die OVERAL met hem meegaat, dus zowel op de wei als in de stal!

dus dan moet je de wei en stal geitvriendelijk maken..

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 22:51

Haha! ja ik weet het niet, het is nog te zien, kan ook zijn dat ik dan iemand vindt die een shetje bij mn paard op de weide wil zetten, maar wat dan als ze niet samen gaan? en ik heb dat shetje bv. gratis gekregen om op de weide te zetten, en ze gaan niet samen, dan zit ik met die shet?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 22:52

nee, dat doe ik zeker niet, dan kies ik niet voor een geit, en zoals ik al zei, ik ga die shet dan ook wel niet bij mn paard op stal zetten.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:53

Ik persoonlijk vind dan dat je geen paard moet nemen. Kan hij niet ergens in de buurt komen te staan waar meerder paarden in een wei staan. Bij ons op stal flippen ze echt als ze alleen staan. Of het paard moet gewend zijn alleen te staan of bijvoorbeeld contactgestoord zijn en niet met anderere paarden op het land kunnen. Ben je van plan je paard het hele jaar door op het land te laten staan?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 22:56

ja, op het land, snachts binnen, dat doet mijn vriendin ook, haar paarden staan ook alledrie appart op het land (weides liggen ver uit elkaar en zien elkaar dus niet) en daar heeft ze nog nooit problemen mee gehad.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:56

Een paard kan wel alleen in de wei staan. Hij gaat er niet dood aan en zal er vast wel aan wennen. Maar ik ben er van overtuigd dat je op deze manier nooit een vrolijk gelukkig paard kan hebben.
Ga maar eens kijken bij weilanden waar ze met een groep staan. Hoe vaak zie je niet paarden 2 aan 2 staan om elkaars vacht te verzorgen? Oke jij poest je paard ook dus het is niet nodig voor de vachtverzorging maar paarden voelen zich veel gelukkiger als ze sociaal contact hebben met andere paarden. Ook zie je vaak dat een groepje paaarden in het midden graast of ligt en dat 1 paard in een hoek van het weiland op de uitkijk staat. Daardoor kunnen de andere paarden zich velig voelen en relaxen. Een paard alleen moet voor zijn gevoel altijd waakzaam zijn.

Voor de ruiter is het ongetwijfeld leuker om een paard alleen te houden want bij gebrek aan soortgenoten zal hij zich helemaal op jouw richtten maar het paard zelf zal er ongelukkig door worden. Hoe zou jij het vinden om helemaal alleen zonder vrienden of familie door het leven te moeten? Ja het kan wel maar of je dat leuk zou vinden?

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 22:57

Als je hier eens rond rijdt, zie ik overal paarden alleen op de weide die geen maatjes bij zich of in hun zicht hebben dus...

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 22:58

Mensen zijn dan ook geen paarden, maar daar heb je inderdaad wel een punt, maar dan zou ik wel kiezen voor een maatje (een paard van iemand die ik ken ofzo, niet dat ik namelijk direct iemand weet...) Maar moet die dan ook samen met hem op stal? (in de zelfde stal?)

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 23:01

ik ben het niet helemaal met jullie eens.
wanneer mijn paard met andere paarden op de weide staat ervaard hij veel stress.
mijn paard staat nu weer alleen en voelt zich duidelijk weer veel beter. hij ziet er stukken beter uit dan eerst.
natuurlijk zal in de meeste gevallen het beter zijn maar ik denk dat er uitzonderingen zijn en ik vind het persoonlijk best kunnen.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 23:01

Maar vriendin haar paard loopt liever alleen in de weide, dan samen met een maatje, ze heeft geprobeert (omdat ze 3 paarden heeft) en ze probeerde er eentje op haar weide te stoppen, en ze vochten en zo, hij wou haar er echt niet bij, en ze heeft het afgewacht, maar ze had op de duur een erg grote bijtwonde, dus heeft ze haar ander paard geprobeert, en daar deed hij net hetzelfde, dan een paard van haar vriendin, en deed hij ook. Dus sommige paarden zijn wel liever alleen op de weide.