welke verlichting voor de buitenbak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

antano

welke verlichting voor de buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 21:13

Hi,
We willen verlichten langs de buitenbak maken maar ik weet niet welke verlichting het beste is .
Dus mijn vraag is welke verlichting hebben jullie langs de bak en wat zijn jullie ervaringen er mee en waar hebben jullie de verlichting gehaald kan op internet niet veel vinden over bedrijven die verlichten voor buitenbakken hebben .
We willen geen straatverlichten voor de rest zijn alle ideën welkom.
Gr Elise

Yucca

Re: welke verlichting voor de buitenbak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:33

Ik weet niet waar je woont, maar volgens mij heeft mij vader er nog een paar liggen. Het zijn oude palen van een sportpark, ook kan je vragen bij bijv. de gemeente of ze van voetbalvelden/sportvelden e.d. oude verlcithingspalen hebben!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:08

Vraagje: Waarom willen jullie geen oude straatverlichting?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:31

Hoeveel gebruik ga je maken van die verlichting, hoeveel bak wil je hoe goed verlicht hebben? Eerst een paar dingen duidelijk krijgen, want er zijn voor verschillende soorten gebruik heel verschillende oplossingen.
Als je er weinig gebruik van maakt en het genoeg is om niet op de tast door de bak te hoeven gaan dan kun je bijvoorbeeld aan een paal (eventueel kantelbaar) een paar bouwlampen hangen. Die dingen vreten stroom, maar als dat 2x in de week 3 kwartier is valt het nog wel mee. Als je de verlichting alle avonden gebruikt en dan ook nog hele avonden, kun je beter voor zuiniger lampen gaan. Als je precies wilt kunnen zien, bijvoorbeeld bij les, dan moet je dus veel licht hebben tot in de hoeken. Etc.

Dus geef eens aan wat voor gebruik je wilt gaan maken van die verlichting.

antano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 13:40

Cassidy schreef:
Vraagje: Waarom willen jullie geen oude straatverlichting?

Omdat we dan veel last van shaduw zouden krijgen werdt ons gezegt.
En er werdt gezegt dat we er veel neer moesten zetten want je had er niet veel licht van.

Ze zei dat we beter lampen konden gebruiken speciaal voor buitenbakken maar om internet kan ik niet veel vinden daar over daarom heb ik het op het bokt gevraagt.
En die vrouw die tegen ons zei dat straatverlichting niet goed was wist ook niet waar wij andere konden haalen.
straatverlichting kunnen wij wel gewoon bij een kennis haalen.
Gr Elise

antano

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 13:44

Ik rij 6 dagen in de week waarvan 2x les en dan rij ik zeker een uur de andere dagen kan verschillen is het ongeveer een half uur ligt er aan als het goed gaat dan rij ik maar een half uur .
ik wil dat de bak goed verlicht is ook de hoeken we hebben bij de bak ook een donkere hoek staan grote dennen langs en die moet ook goed verlicht zijn .
Gr Elise

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:49

http://www.huzen.com/index2.php?inframe ... hting.html ?? (Heb er zelf overigens geen ervaring mee)

Wij hebben rond onze 30 x 60 bak overigens lampen; lijkt wel een kruising tussen voetbalveldlampen en straatlantaarns (van die grote). Prima licht, redelijk gezellig ook nog!

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:03

Huzen heeft bij ons de palen gezet. Volgens mij € 400 per paal. Wel prijzig, maar ze staan er nu ruim 5 jaar en we hebben nergens last van. Geen rare schaduw plekken en alles wordt goed verlicht zelf tot een stuk van 2 meter naast de bak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:30

Straatverlichting heb je ook in soorten en maten, en in verschillende kleuren licht. Als je je goed informeert, en voor wit licht gaat ipv geel, zie je voldoende met een of twee flinke palen. Hoe lager de palen zijn, hoe minder lichtoppervlak je kunt bestrijken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:32

Moet je daar ook geen vergunning voor aanvragen???

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 21:08

Wij hebben vier palen met een bouwlamp erop...werkt prima en is niet duur. Moet je wel zelf een beetje handig zijn, bekabeling hebben we zelf aangelegd.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:00

bouwlampen vreten alleen stroom, straatlantaarns daarintegen niet.

Wij hebben ook straat lantaarns en je hebt er meer nodig dan echte "sportvelden" verlichting, maar vaak zijn de straatlantaarns stukken voordeliger in de aankoop.
Schaduw werking heb je met elke lamp. Hoe meer je er hebt hoe minder last je er van hebt.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 07:27

Ja voor straatlantaarns moet je een vergunnig hebben, mijn buurman had ze langs de bak staan en hij heeft ze weg moeten halen omdat hij geen vergunning had. (ik weet niet ofdat ook zo is voor die verlichting van sportvelden) Wij hebben zelf een grote bouwlamp hangen en die verlicht eigenlijk de hele bak goed.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:18

Moonny schreef:
Ja voor straatlantaarns moet je een vergunnig hebben, mijn buurman had ze langs de bak staan en hij heeft ze weg moeten halen omdat hij geen vergunning had. (ik weet niet ofdat ook zo is voor die verlichting van sportvelden) Wij hebben zelf een grote bouwlamp hangen en die verlicht eigenlijk de hele bak goed.

Nee, voor straatlantaarns is niet altijd een vergunning nodig en dat is afhankelijk van de plaatselijke verordeningen!!
De beste verlichting voor veelvuldig gebruik is hogedruk kwik (SON en SON-T bij Philips). 4x 250W op 8mtr masten voldoet vrij goed. 2x 400W op 10mtr werkt ook, maar geeft meer vlekken.
Gebruik je maar af en toe de bak, dan zijn bouwlampen te overwegen, maar besef dat die veel stroom gebruiken en een veel kortere levensduur hebben! Even voor de beleving: een lamp van een straatlantaarn wordt 1x per 4 jaar vervangen en deze branden dan elke dag 10 - 14 uur!

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 07:58

[/quote]
Nee, voor straatlantaarns is niet altijd een vergunning nodig en dat is afhankelijk van de plaatselijke verordeningen!!
De beste verlichting voor veelvuldig gebruik is hogedruk kwik (SON en SON-T bij Philips). 4x 250W op 8mtr masten voldoet vrij goed. 2x 400W op 10mtr werkt ook, maar geeft meer vlekken.
Gebruik je maar af en toe de bak, dan zijn bouwlampen te overwegen, maar besef dat die veel stroom gebruiken en een veel kortere levensduur hebben! Even voor de beleving: een lamp van een straatlantaarn wordt 1x per 4 jaar vervangen en deze branden dan elke dag 10 - 14 uur![/quote]

Zou makkelijk kunnen hoor, dat het afhankelijk is van de plaatselijke verordening, ik weet in ieder geval dat ik ze hier niet neer mag zetten zonder vergunning. Dus ik zou zeker eerst informeren bij de gemeente voor dat je ze gaat plaatsen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:26

Onze rijbak verlichting (20 x 35m bak) bestaat uit vier kantel masten. Aan elke lange zijde 2 masten, met in totaal 2000watt aan verlichting. De bak is goed verlicht en bij een langere rijbaan zou ik wel meerdere masten adviseren. Onze masten zijn in totaal 5,5m hoog. Hou er rekening mee dat als je masten aan 1 zijde plaatst je altijd last hebt van schaduw. Als je een buitenbak super goed verlicht wilt hebben, kun je ook kiezen voor natrium lampen. Die geven zo knetter veel ligt dat het lijkt alsof het altijd dag is Haha!

Voor informatie over onze bakverlichting + kosten mag je ook pmen Knipoog Verder is de site van www.agrilight.nl een handige site.

Succes!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:28

Moonny schreef:

Gebruik je maar af en toe de bak, dan zijn bouwlampen te overwegen, maar besef dat die veel stroom gebruiken en een veel kortere levensduur hebben! Even voor de beleving: een lamp van een straatlantaarn wordt 1x per 4 jaar vervangen en deze branden dan elke dag 10 - 14 uur!

Zou makkelijk kunnen hoor, dat het afhankelijk is van de plaatselijke verordening, ik weet in ieder geval dat ik ze hier niet neer mag zetten zonder vergunning. Dus ik zou zeker eerst informeren bij de gemeente voor dat je ze gaat plaatsen.

In onze gemeente mag je tot 7m plaatsen zonder vergunning. Volgens mij komt dit aardig overeen met lantaarnpalen.

Bedenk wel dat als je een lamp kapot hebt, je die hoogte ook moet overbruggen. Daarom hebben wij gekozen voor kantelmasten. Die haal je zo neer, vervang evt een lamp en klaar is kees.