morgen fjord,wat kan ik vragen aan stalling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

morgen fjord,wat kan ik vragen aan stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 16:34

Lang verhaal maar probeer het kort te houden.
De vrouw van mijn baas (erg he) zocht dus een fjord, ze vroeg of ik niet eens wilde mee kijken voor haar.
Zo gezegd zo gedaan en haar een aantal linken en adressen doorgegeven.Nu is ze vandaag gaan kijken en ze belde me net op dat ze dus een merrie gekocht heeft.Het probleem is alleen ze heeft geen stalling.ik had aangeboden dat ze haar dan tijdelijk bij mij mag stallen.Nu had ik niet verwacht dat ze zo snel een fjord zou hebben natuurlijk.Morgen komen ze haar brengen.
Nu zit ik met het volgende wat kan ik vragen aan stalling:
Het gaat om 1 hectare wei 24/7 weidegang, onbeperkt hooi, 2x dgs muesli, iedere dag mest uit de wei, geen rijbak wel bosrijke omgeving.

Verder vroeg ze of ik het paardje (word recreatie fjord) wat verder wilde doorrijden.

wat denken jullie, paarden staan bij mij aan huis.

Bella

Re: morgen fjord,wat kan ik vragen aan stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:44

Hier wordt 56 euro per maand gevraagd voor weidegang, alleen bijvoeren in winterperiodes (of als er echt echt echt niks meer staat). Verder mogelijkheid tot gebruik van de buitenbak en goede uitrijmogelijkheden. Verder niks...(ja paar keer per jaar verweiden)

Andere stal heeft merries tijdelijk staan, die verblijven voor 1,50 per dag in de weide, zonder extra's voor die prijs.

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:49

ik betaal 175 euro in de maand. dan kan mijn paard wel met slecht weer op stal en heb ik een buitenbak ter beschikking. maar dat zou dan weer gecompenseerd worden door het doorrijden.
de meeste prijzen rond Breda liggen tussen de 200 en 250 euro

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 16:51

Vind het best moeilijk, stallen zijn hier in de buurt duurder.Ik vind het bij jullie goedkoop vergeleken bij hier.
Ik heb tevens stallen, vergeten te vermelden.Tevens zijn wij bezig met de aanleg van een primitieve buitenbak op weidegrond.
Laatst bijgewerkt door timokyana op 10-08-06 16:52, in het totaal 1 keer bewerkt

meelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:51

1,50 is wel weinig hoor, als je hem ook nog moet berijden. volgens mij komt 2,50 á 3,00 p/d beter in de buurt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 16:53

ik bedoel dus goedkoop bij bella.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 17:11

100 euro is dat teveel?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:13

Nee, als jij hem door moet rijden vind ik het weinig.

PeertjeRijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:28

ik vind €100.- vind ik een redelijke prijs hoor
voor dat allemaal en als jij hem ook nog door gaat rijden enzo
als ik jouw was zauw ik gewoon €100.- euro vragen Knipoog

__baron__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:32

ik vind 100 euro ook nog wat weinig met al die mogelijkheden en het verder doorrijden van de fjord misschien 125 of 150?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:36

Vind €100 een goede prijs, hier wordt tussen €100-150 gevraagd voor ongeveer hetzelfde Ja

Maar zou denk ik voor t doorrijden apart nog wat vragen bv €5/ 7,50 per keer rijden Knipoog

en van wat ik zo even lees uit je verhaal is ze wel erg handig uitgevallen --> paard kopen voor ze stalling heeft Verward--> jou aanbod voor tijdelijke stalling dus maar meteen van harte genomen en je mag haar ook nog doorrijden ... zou e.e.a ook nog goed vastleggen Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:07

Ik zou rond de 100 euro gaan zitten. En als je hem nog door moet rijden zou ik 150 euro in de maand vragen.

helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:14

ik zou eerst heeeeel goed afspreken wanneer ze weer vertrekt, het lijkt mij echt een inbreuk op je privacy als na werktijd ook de vrouw van je baas rondscharrelt over je erf.
verder koopt zij een paard terwijl ze geen stalling heeft. (dat is niet jou probleem)

maar goed ontopic
ik zou rond de 80 a 100 euro gaan zitten, en een apart bedrag rekenen voor het inrijden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 07:13

Ik zou inderdaad ook een vast bedrag per maand nemen indien stalling wei en rijbak een bedrag van 100,00 euro minimaal in de maand en een ander vast bedrag per keer voor het rijden. Want indien het rijden niet meer nodig is willen zij dan ook minder betalen en dan kom je niet uit je eigen onderhoudskosten.
En je hebt altijd de vrouw van je baas over de vloer, wil je dit? En wat als er problemen komen je hebt via je werk dan toch ook met haar te maken. Zelf zou ik een afgebakende periode afspreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 07:21

jacco_h schreef:
ik betaal 175 euro in de maand. dan kan mijn paard wel met slecht weer op stal en heb ik een buitenbak ter beschikking. maar dat zou dan weer gecompenseerd worden door het doorrijden.
de meeste prijzen rond Breda liggen tussen de 200 en 250 euro

Voor alleen maar weidegang??? Sjonge wat duur, hier rond Den Bosch heb je er vol pension voor, vaak zelfs nog met binnenbak.

Ik vind het moeilijk hoor, voor het inrijden moet je een aparte prijs gaan vragen, weet niet hoe dat zit, maar daar kan je even voor rondsnuffelen. Ik neem aan dat je haar er bij wilt betrekken? Stel ze blijft bij je staan, kan je beter nu al haar wat laten doen, gemak voor in de toekomst. Ik zou gewoon een prijs bepalen voor het hooi en muesli per dag, dan voor je werk per dag voor de fjord te voeren en de mest op te ruimen, dan voor de weidegang. Ik denk dat 75 euro een redelijk bedrag is. Zomers zal hij geen hooi nodig hebben en die muesli wellicht ook niet elke dag, rijden zal denk ik wel op de wei kunnen. Voor het uitmesten van de wei zou ik haar ook minimaal 2 keer per week vragen. Gewoon 2 vaste dagen vragen.

Veel plezier met de fjord, idd wel snel eentje gekocht, hoop dat het geen impuls aankoop is. Maar iig heeft ze hulp van jouw Haha!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:02

volgens mij is er weidegang en stalling, plus dat er gevoerd wordt.

Een vriendin van mij had hetzelfde probleem en uiteindelijk had ze een bedrag afgesproken en bleek ze er uiteindelijk op toe te betalen.

Spreek twee bedragen af, een met stalling (voor het zelfde staat ze er over een paar maanden nog en dan moeten ze naar binnen) en alleen weidegang.
Spreek daarnaast een los bedrag af voor het rijden, dit kan ook per maand, als dit over een tijdje vervalt dan is dat ook duidelijk en kan je daar geen discussies over krijgen.

Bij ons kost weidegang zonder voer en hooi 80 per maand, als er voer en hooi bijkomt zou ik naar de 100 gaan, vergeet niet de tijd die jij er in steekt ook geld kost. Elke dag de mest weghalen kost ook tijd.
Als ze op stal gaat zijn de bedragen nog hoger. Ik zou dan naar de 150 - 160 gaan, want daar zit ook meer werk etc in.

Qua rijden heb ik geen verstand, maar 5 euro per keer vind ik wat laag, vergeet niet dat je ook nog tijd kwijt bent met poetsen, zadelen en nazorg. Als ze iemand inhuurt om het te doen is ze veel meer kwijt.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 08:08

grid schreef:
Vind €100 een goede prijs, hier wordt tussen €100-150 gevraagd voor ongeveer hetzelfde Ja

Maar zou denk ik voor t doorrijden apart nog wat vragen bv €5/ 7,50 per keer rijden Knipoog

en van wat ik zo even lees uit je verhaal is ze wel erg handig uitgevallen --> paard kopen voor ze stalling heeft Verward--> jou aanbod voor tijdelijke stalling dus maar meteen van harte genomen en je mag haar ook nog doorrijden ... zou e.e.a ook nog goed vastleggen Knipoog

Je hebt gelijk,het kwam ook beetje rauw op mijn dak en erg onverwachts. Bloos Maar ja ik had gezegd dat het eventueel tijdelijk een oplossing zou zijn maar had niet verwacht dat er de volgende dag een fjord op de stoep zou staan.
Ik denk dat ik het bij de stalling voor 100 euro houd.Om half 11 komt ze, ik ben benieuwd,schijnbaar is het fjordebeest veels te dik en genezende van een hoefzweer Boos! .Hou jullie op de hoogte.En bedankt voor de adviezen! Haha!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 08:09

Iemand nog tips om e.a. goed vast te leggen.De eigenaar zei al niet iedere dag te kunnen komen.Dus er gaat denk ik aardig wat tijd in zitten ook.Vandaar wil ik goede duidelijke afspraken,dat ze wel zelf verantwoordelijk is voor de pony, zoals veearts hoefsmid e.d.
Wat voor termijn zouden jullie vast laten leggen?Ik heb rondgesnuffeld en er zijn in principe zat stallen te vinden in de buurt, wel voor een hogere prijs,maar goed je moet er wat voor over hebben.Ik wil idem dito niet dat het voor altijd zal zijn, heb de nadruk echt op tijdelijk gelegd.Zal ook zeker zelf actief mee zoeken voor stallin ( weet dat het haar probleem is maar ben bang dat het anders wel makkelijk is).
Qua privacy valt het mee, ze hoeft niet bij mij over mijn terrein, alleen de wei.Wil daar ook duidelijke afspraken over maken, dat het echt gescheiden is en geen prive aangelegenheid om koffie of iets te komen drinken.
Verder zie ik haar idd op het werk zij werkt op een andere afd en haar baas is mijn Teamleider.
maar ik neem aan dat ze prive en werk gescheiden kunnen houden. Knipoog
Laatst bijgewerkt door timokyana op 11-08-06 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:11

als je het ding ook door moet rijden denk ik dat 100 euries wel reeel is

gewoon een contractje opstellen, hoeft niet al te moeilijk te zijn...... simpel de dingen op papier zetten

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:23

nou de fjord zal inmiddels wel bijna komen. spannend.
hoeveel paarden heb je zelf en hoeveel boxen heb je? als je geen boxen over hebt is het tot het winter seizoen. en verder.. het is haar paard en zei moet er voor zorgen zeg dat er duidelijk bij. als ze nu de drukte al af wil schuiven.. en aan de andere kant als je niet elke dag komt is ook geen ramp.

maar een contract opstellen kan.. maar alles duidelijk zeggen is zeker aanbevolen

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:12

Nou ik ben benieuwd. Idd hele goede afspraken maken. Ik hoop voor je dat ze fanatiek genoeg is om ook echt met haar fjord bezig te gaan zijn. Hij zal ook verkeersmak moeten zijn/worden. Goede afspraken maken dat als je het idee krijgt dat het haar tegenvalt en bijna niet komt, dat je je prijs omhoog doet omdat je er dan veel te veel tijd aan kwijt bent en dat ze dan haar pony moet gaan verplaatsen.

Begrijp mij niet verkeerd maar ik ken er enkelen die een leuk recreatie paardje kopen, dan dus een fjord, haflinger of tinker, zo lekkere makkelijke paarden, maar dan blijkt dat ze veels te weinig ervaring hebben, beetje bang zijn geworden omdat die dieren die dan te sterk blijken te zijn, ook nog hun een beetje uit probeert en promt komen ze weken niet. Been there hoor, ik zou wel handje toesteken, maar had wel dat beest maanden volledig in de verzorging Boos! Afspraken om wat te gaan doen met haar samen, kwam ze gewoon niet na. Van enkelen zijn die dieren gedumpt op de wei, ok fijn voor die dieren,, maar wie sleept er mee? brengt water, hooi? Onderhoud de wei? Van eentje die het echt erg bont maakte is het gelukkig zo geregeld dat het dier terug is gegaan naar de fokker. Was nog een super goede fjord ook, doodzonde.

Je zou haar een termijn van een half jaar kunnen geven, vertel haar dat ze voor de winter iets geregeld moet hebben. Nu ook weer heb ik een stal waar we met elkaar alles doen, nou mooi dat er weer een stel met 2 paarden staan die zo gemakzuchtig zijn dat ze gewoon een paar dagen niet op komen dagen, paarden worden gevoerd, op de wei van de wei weer op stal, gevoerd. Makkelijk, toch?? Vork Maar ik ben wel extra tijd kwijt voor een ander en als je wat wilt regelen, kan dat nooit, overal moeilijk over doen. Ook bij ons zijn de afspraken te soepel geweest. Komen we wel uit, nou dus niet.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:24

Wat je ook ff in je berekening moet meenemen is dat het eersteklas slopers zijn, dus dat je ook regelmatig schrikdraad, hekwerken en weet ik niet wat allemaal meer gaat staan te repareren. Tijd, materiaalkosten...

En zoals al meer gezegd: Aparte bedragen voor weidegang, stal, rijden etc. afspreken. En als het voor tijdelijk is ook vooral wanneer ze weer weggaat.

Voor alles bij elkaar opgeteld minder dan € 150,= per maand zou ik er niet aan beginnen.

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:36

Waar heeft ze die fjod gekocht?

@ericprast: wij hebben er 2 staan en die hebben nog nooit wat gesloopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:38

Drunen, of is het ondertussen al udenhout? Bij de drunense duinen, even voorbij de rustende jager

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:46

Inderdaad, even een simpel contractje opmaken, waarin eventueel ook een 'uiterlijk tot' termijn in staat. Dan weten jullie allebei een beetje waar jullie aan toe zijn. Wellicht ook wat stalregels opstellen en die overhandigen / ophangen op stal. Verder zou ik heel erg oppassen dat je straks niet voor alles opdraait, de dame in kwestie komt op mij een beetje makkelijk over...