Wei veranderd in modderpoel....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ienna

Wei veranderd in modderpoel....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 16:24

Sinds juni heb ik mijn paardjes aan huis lopen, ze kunnen nu lekker dag en nacht buitenstaan. Nu is er alleen een nadeel, ze staan op klei grond en na ongeveer 1uurtje regen veranderd de wei een grote modderpoel... De modder opzich is nog niet het ergste, maar het is zo gevaarlijk dat het spekglad word! Vooral voor de oudste die ijzers onder heeft.
voor de winter komt er een stal en kunnen ze lekker droog staan, aangezien vergunning enzo nog niet rond is kunnen we daar niet eerder mee beginnen.
Nu is mijn vraag: Zijn er hier meer mensen waar de wei zo'n modderpoel word en wat doen jullie er tegen?

meelen

Re: Wei veranderd in modderpoel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:58

kijk je wel uit dat ze geen mok krijgen?! zet anders een stukje af, en gooi er zand op.

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 17:12

meelen schreef:
kijk je wel uit dat ze geen mok krijgen?! zet anders een stukje af, en gooi er zand op.

Tja als het zo makkelijk was!!! Bij klei grond moet je het dan heel diep afgraven en dan draneren of puin storten en worteldoek ertussen en dan een dikke toplaag met zand. En dan nog geluk hebben want het water kan gewoon niet weg bij klei grond....
Waarschijnlijk gaan we wel zoiets proberen maar dat is pas later in 't jaar dat kan nu door omstandigheden nog niet.

Het enigste wat ik tot nu toe kan bedenken is een klei stukje betegellen zodat ze wel een stuk hebben waar ze droog kunnen staan.

PeertjeRijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:18

dat betegelen lijkt me ook niet zo heel handig, als ze dan heen en weer lopen en er licht dan bagger op dan kan dat oudste paard ( met die ijzers) ook nog snel uit glijden lijkt mij niet zo een slim plan.
bij mijn verzorgpaardje hebben we er ok last van, er licht geloof ik wel een laagje zand over heen maar wordt nog steed modderpoel dan.
we zetten dan altijd het land af ( want anders wil dan het gras niet meer groeien)
er is dan nog een klein stukje baggerig waar ze dan op (kunne) lopen
dat staat vast aan de bak dus ze kunne nog gewoon in de bak rondlopen en er staat een keet waar ze in kunne schuilen.
de bak is eigenlijk altijd gewoon open en kunne ze er in en er uit lopen en de keet staat ook weer vast aan de bak
dus ze kunne alleen via de bak in de keet komen

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 20:36

PeertjeRijsa schreef:
dat betegelen lijkt me ook niet zo heel handig, als ze dan heen en weer lopen en er licht dan bagger op dan kan dat oudste paard ( met die ijzers) ook nog snel uit glijden lijkt mij niet zo een slim plan.

Daar heb je ook wel gelijk in. Maar aangezien ze aan huis staan kan iedere dag, desnoods meerdere keren per dag, de modder die op de tegels komt eraf vegen/spuiten. Ik moet toch iets zolang ze nog niet droog kunnen staan.
En ze staan inderdaad maar op een klein stukje en niet op het stuk waar nog gras staat.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:51

Hoe groot is het stuk wei waar ze op staan? Onze paarden staan ook op kleigrond, maar wij hebben er (nog) geen last van dat het modderig wordt.

PeertjeRijsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 21:05

ow owkey naja hopelijk gaat dat dan wat lukken
ja je moet idd wat
veel succes er mee Knipoog

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 22:22

Jol1 schreef:
Hoe groot is het stuk wei waar ze op staan? Onze paarden staan ook op kleigrond, maar wij hebben er (nog) geen last van dat het modderig wordt.

Ik schat 20 bij 15 meter ongeveer. Hebben dat stuk dus afgezet omdat ze anders het gras wat er nog staat ook kapot lopen en dan hebben ze helemaal niks meer als het weer wat droger word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:37

Ik ken je probleem, mijn paddock (stond ooit gras in) is met regen ook een flinke modderpoel. Ik heb een betonplaat nabij het hek, zodat ze buiten ook droog kunnen staan, en een open stal eraan verbonden. En verder banjeren ze maar door de blub, het is niet anders bij mij Lachen Op de wei gaan ze alleen als het droog is.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:45

15 bij 20 meter noem ik geen wei, het is nog niet eens de oppervlakte van een bak. Het enige wat je kunt doen is er een paddock van maken, want zo'n klein stukje kun je met een beetje regen toch nooit groen houden. Hoe kleiner het stuk is waar ze op staan des te eerder het zwart zal worden. Je zal dan toch zand met iets daaronder moeten storten, anders gaat het echt niets worden.

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 22:47

Maya schreef:
Ik heb een betonplaat nabij het hek, zodat ze buiten ook droog kunnen staan, en een open stal eraan verbonden.

Dankje wel voor je reactie. Dit is inderdaad bij mij ook in de planning. Ze komen (hopenlijk) zo snel mogelijk beton storten voor de stal (ik krijg 3buitenstallen) en dan word het stuk beton langer dan de stal word zodat ze straks ook buiten een stuk hebben om droog te staan. Of er komt dus een paddock waar ik het al over had. Maar zocht nu dus naar een tijdelijke oplossing en ben gewoon benieuwd naar hoe andere het oplossen.

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 22:50

Jol1 schreef:
15 bij 20 meter noem ik geen wei, het is nog niet eens de oppervlakte van een bak. Het enige wat je kunt doen is er een paddock van maken, want zo'n klein stukje kun je met een beetje regen toch nooit groen houden. Hoe kleiner het stuk is waar ze op staan des te eerder het zwart zal worden. Je zal dan toch zand met iets daaronder moeten storten, anders gaat het echt niets worden.

Ik zeg toch ook dat ik een stuk heb afgezet Verward Hoe wil je het dan noemen?? Een paddock is het niet want dan had er dus wel een vatsoenlijke bodem ingelegen en ik heb al gezegt dat zoiets in de planning is en dat dat ook niet zo'n simpele kwestie is van alleen zand storten.
En zoals ik ook al eerder zei gaat het om een tijdelijke oplossing en wou ik weten hoe andere dit oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:36

Tijdelijke oplossing.. sja... of de keuze maken om je gras te behouden, en ze op een klein stukje laten wat ze kunnen vernielen, of je laat ze op het hele stuk, en bestemt dat als paddock Lachen Overigens heb ik er verder niks op gestort, zand spoelt ook weg in de regen, gezien het bij mij een ongelijke grond is. Ze staan gelijk op de kleigrond, 's winters zakken ze dus 10-15 cm weg, en 's zomers is het droge grond. Drainage zou kunnen, maar vind ik wat te hoge kosten, plus de hele boel moet dan compleet gereorganiseerd worden, en in tussentijd kan ik ze nergens anders kwijt, plus het is nog maar de vraag of het zal werken.

Ik noem het paddock, omdat het een omheinde ruimte met grondbodem is Clown

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 23:53

Maya schreef:
Ik noem het paddock, omdat het een omheinde ruimte met grondbodem is Clown

Dat is ook zo, maar sommige mensen op bokt kunnen hun antwoorden zo banketstaaf formuleren en dan denk ik dat kan je ook gewoon op een andere manier zeggen. En met antwoorden zoals: '15 bij 20meter dat noem ik nog niet eens een bak!' daar kun je gewoon niks mee.
Ontopic: dranage vind ik ook te duur ja en dan moet inderdaad alles gereorganiseerd worden.

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:30

Hey Lisa,

Ik zou inderdaad gewoon een stukje betegelen omdat het toch een tijdelijke
oplossing is. Hopelijk is die vergunning er gauw door dat zou alweer een hoop
schelen.

[/quote]
Ik schat 20 bij 15 meter ongeveer. Hebben dat stuk dus afgezet omdat ze anders het gras wat er nog staat ook kapot lopen en dan hebben ze helemaal niks meer als het weer wat droger word.
[/quote]

[quote="Jol1"]
15 bij 20 meter noem ik geen wei, het is nog niet eens de oppervlakte van een bak.[/quote

Goed lezen en de dingen fatsoenlijk formuleren blijft lastig zo te zien!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:20

Nou ik heb de vraag van TS echt wel goed gelezen. In het eerste stukje schrijft ze dat haar wei een modderpoel wordt en ze zoekt een oplossing. Ik heb gewoon gevraagd hoe groot die wei dan wel niet is. Blijkbaar heeft ze mijn vraag dan niet begrepen of niet goed gelezen, want ik heb helemaal niet gevraagd hoe groot het stukje is dat ze nu heeft afgezet. Wij zitten zelf ook op kleigrond en zelfs het stuk dat niet gedraineerd is, is nog niet zwart. Is het dan gek dat ik me afvraag hoe groot het hele stuk is? In de zomer loop je een weitje van een paar duizend meter toch niet zo snel zwart? Lezen jullie het topic er zelf maar eerst op na, voordat jullie van alles roepen!

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:02

ienna schreef:
Jol1 schreef:
Hoe groot is het stuk wei waar ze op staan?

Jou vraag is hoe groot is het stuk wei waar ze op staan? de ts geeft daarop aan dat ze dus een stuk van 20 bij 15 meter hebben afgezet dus op dat stuk staan ze nu!
Dan had je de vraag anders moeten formuleren hoe groot is de totale opervlakte van het land.
Als je goed leest is 20 bij 15 dus niet het hele land en vind ik je opmerking
15 bij 20 meter noem ik geen wei, het is nog niet eens de oppervlakte van een bak
niet zo aardig overkomen!
Maar goed dit is offtopic.

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:05

Jah bij mij ook zo, op dit moment ook 1 modderpoel..
Maar dat is dan na 1 dag ook weer voorbij.
En het is alleen als er superveel regen in 1 keer is gevallen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 15:37

De vraag was hoe groot de normale wei was, dus niet het afgezette stuk. Dat werd toch anders helemaal zwart, want daarom had ze een stukje afgezet. Vraag blijft toch hoe groot het hele stuk is.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:42

Je kunt wel een stuk betegelen, en dat stuk elke dag schoonspuiten en vegen zodat het geen gladde boel wordt. Heb ervaring met kleigrond en ik weet het het is echt verschrikkelijk.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:24

Zelf zou ik ervoor kiezen om gebroken puin te storten, iets op afschot (d.w.z. iets schuin). Dit goed laten inklinken zodat het een plaat wordt en daarop zand, eventueel met wegendoek ertussen. Dat doek is niet echt noodzakelijk, omdat ik aan neem dat je de paddock niet om te rijden gaat gebruiken.

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 22:53

Jol1 schreef:
Zelf zou ik ervoor kiezen om gebroken puin te storten, iets op afschot (d.w.z. iets schuin). Dit goed laten inklinken zodat het een plaat wordt en daarop zand, eventueel met wegendoek ertussen. Dat doek is niet echt noodzakelijk, omdat ik aan neem dat je de paddock niet om te rijden gaat gebruiken.

Dankje wel, daar kan ik tenminste iets mee Haha! Haha!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 11:40

of je gaat met de schep aan de gang! Clown Dat stukje van 15 bij 20 in 1/3de verdelen en dan dat 1/3 deel een beetje uitgraven (dat zou alsnog moeten als er puin in komt) en dat dan op dat 2/3 deel leggen. Water kiest toch altijd het laagste punt, dus dat staan ze 'daarboven' wat droger.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:00

Betegelen is inderdaad een goeie tijdelijke oplossing.
Kan je het misschien het beste met rubberen tegels doen?
Succes het is en blijft lastig natuurlijk met kleigrond.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 16:02

Maya schreef:
Ik ken je probleem, mijn paddock (stond ooit gras in) is met regen ook een flinke modderpoel. Ik heb een betonplaat nabij het hek, zodat ze buiten ook droog kunnen staan, en een open stal eraan verbonden. En verder banjeren ze maar door de blub, het is niet anders bij mij Lachen Op de wei gaan ze alleen als het droog is.

Bij mij hetzelfde. Ja

Als je gaat betegelen moet je van de winter wel oppassen dat wanneer het heeft geregend en gaat vriezen, het nog gladder kan worden. Dan moet je volgensmij gaan strooien. Knipoog ?