Wormenkuur, wanneer geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mizsz_Kitty

Wormenkuur, wanneer geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 12:00

ik ga op vakantie met gino, 1 week naar de veluwe, en dan wil ik m dus ontwormen omdat hij dat nooit krijgt...
komt omdat ie in een vaste groep staat maar nu gaat ie ergens anders heen, dan koop ik het zelf wel als de eigenaar het niet doet.
moet ik m nou ontwormen voordat ik wegga of als ik terugkom???

werkt de wormenspuit alleen om de wormen eruit te krijgen of is het ook prefentief?

Mizsz_Kitty

Re: Wormenkuur, wanneer geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 12:49

niemand? wanneer geven jullie het...maarja meesten geven het regelmatig...

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:52

Ken niemand die nooit ontwormt dus geen idee hoe dat zit.Lijkt me zoiezo niet verstandig.

Maar bij ons op stal wordt gezamelijk ontwormt nu.Geen idee eigelijk hoevaak.Maar zal wel goed zijn Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:59

Het lijkt me ook niet zo verstandig om nooit te ontwormen, maar ik zie dat het paard niet van jou is, dus daar heb je waarschijnlijk niet zo veel aan. Ik zou hem voor die week geven. Als je je paard nu naar een andere stal meeneemt en hij heeft een wormbesmetting dan kan hij dat aan de andere paarden overbrengen. Als je nu een wormenspuit geeft, gaan de wormen er uit ( afhankelijk van de werkzame stof welke wormen natuurlijk ). Toen ik mijn paard voor het eerst ging ontwormen ( was nog nooit gedaan bij de vorige eigenaar ) adviseerde de veearts om niet zo'n zware wormenspuit te doen de eerste keer, maar een goedkope. Misschien kan je het voor de zekerheid even navragen bij de veearts wat je het beste kan doen.
Ik zou er bij de eigenaar op aan dringen om wel te gaan ontwormen. De discussie over hoe vaak, daar moet je maar even de zoekfunctie voor gebruiken, daar zijn de meningen nogal over verdeeld.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 13:14

hij is absoluut niet besmet...hij staat swinters altijd alleen met ze maatje, en zomers in het land met allemaal paarden die wel ontwormd worden.
het is dus meer dat hij wormen op kan lopen dan dat ie ze doorgeeft...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:53

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 14:16

als ik in dat topic kijkt heeft het eigenlijk geen nut om voor die ene keer hem te ontwormen....
en anders 1 kur geven voordat ik wegga

en vragen of de eigenaar het vaker wil doen...

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:17

mizsz_g_en_a schreef:
hij is absoluut niet besmet...hij staat swinters altijd alleen met ze maatje, en zomers in het land met allemaal paarden die wel ontwormd worden.

Dat kun je volgens mij niet weten zonder dat zijn mest is onderzocht.
Het is inderdaad niet slim om je paard nooit te ontwormen, ze kunnen vreselijk ziek worden van een wormbesmetting.
Ik ontworm mijn paarden minstens vier keer per jaar, een zware (Equimax) een week voordat ze voor het eerst de wei op gaan in het voorjaar, nog zo'n zelfde als ze voor het laatst op de wei zijn geweest aan het eind van de zomer en twee lichtere (Eqvalan) tussendoor (midden van de winter en midden van de zomer).

In jou geval zou ik even advies vragen aan je dierenarts.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:21

Erna, ervanuit gaande dat de wormenbesmetting nu niet zo erg is dat hij er last van heeft. De andere weides en de stress van de tocht kunnen een wormenbesmetting in de hand werken. Zet hem dan ook 3 dagen apart als hij terug is, dan besmet je de rest niet.
Voordat je gaat is het wel verstandig om een vitaminepastaspuit te geven. Dat geeft tijdelijk extra weerstand ivm nieuwe situatie, etc.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 16:04

ik ga sowieso de eigenaar vragen gino toch 4 keer in het jaar te ontwormen, hij is al wat ouder en dit lijkt me niet erg gezond. heb er nooit zo bij nagedacht eigenlijk. inentingen krijgt ie ook al tijden niet

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 16:09

De meeste mensen ontwormen hun paarden om de zes tot acht weken, ik vind vier keer per jaar wel genoeg.
Als ik zie dat mijn paarden lichamelijk qua conditie wat achteruit gaan, dan geef ik ze een klein wormkuurtje extra voor de zekerheid.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:19

Bij ons worden de paarden iedere 6 weken ontwormt. We halen wel altijd de mest enzo uit de wei, maar vind ontwormen gewoon erg belangrijk.

meelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:02

als jij zegt dat hij nu geen wormen heeft, hoef je hem ook niet te ONTwormen. beetje rare vraag. Ik neem ook geen ibuprofen omdat ik geen hoofdpijn heb. Als ik jou was zou ik het dus doen zodra hij weer terug is, en dan ook om de zoveel weken blijven doen, wat de andere ook al zeiden. succes en een fijne week hoor.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 17:56

Het probleem is alleen dat ze niet met zekerheid kan zeggen dat hij geen wormen heeft, en waarschijnlijk heeft hij ze wel, omdat hij nooit ontwormt is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 18:50

erleyne schreef:
Het probleem is alleen dat ze niet met zekerheid kan zeggen dat hij geen wormen heeft, en waarschijnlijk heeft hij ze wel, omdat hij nooit ontwormt is.

Elk paard heeft wormen, ze worden door de moeder besmet door de mest eten en/of door de moedermelk. De ontwormingsmiddelen zorgen ervoor dat de besmettingsgraad laag blijft, zodat het paard er geen last van heeft.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 08:57

klopt...ik ga hem nu ontwormen tijdens mijn vakantie, zodat ie dan zegmaar ze kwijt is voordat ie thuis weer in de kudde komt.
ik ga vanaf dan gino ontwormen en dit zelf betalen,en dan vragen of de eigenaresse de ander wil doen, want anders lijkt het mij nog geen nut hebben??

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 16:38

Ik doe het om de 3 maanden.. Dus 4 keer per jaar.. 2 x op stal en 2x als hij buiten staat... Vind het nodig omdat ze in een koppel staan Ook als hij alleen zou staan zou ik dat doen. In het gras zit van alles wat hij eet...

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:59

Mizsz_kitty heeft jouw paard nog nooit een wormspuit gehad, geef hem maar gerust 2 wormspuiten.
een paard dat nooit ontwormt wordt heeft last van een wormbesmetting en ze kunnen er uit eindelijk ook aan dood gaan.
meisje neem contac op met een veearts en vraag informatie over het ontwormen van een paard

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:04

een veulen hoort zijn 1e ontworming te krijgen wanneer die zeven weken oud is en dan moet je als paarden bezitter het bijhouden om de 2 maand het paard ontwormen

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:58

Nooit ontwormen is zeker niet goed. Je paard hoeft het geheel niet via een ander paard op te lopen, maar kan het ook gewoon van de wei krijgen. Oude mest die is blijven liggen bijvoorbeeld. Het is misschien verstandig om met de eigenaresse van de stallen te gaan praten om het voor alle paarden te doen idd, met zijn allen tegelijk ontwormen is ideaal. Zowel in de zomermaanden als juist in de wintermaanden is het echt van belang, hou het bij, een keer in de 2-3 maanden.

Wormen kunnen echt veel schade bij een paard aanrichten.

prisca11
Woonplaats: kleine-brogel, belgenland [ben wel nederlands hoor:P]

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 12:11

ik geef me paardje altijd om de 2,5 maand een kuur, ze zeggen dat té vaak geven ook niet goed is. maar in de zomer geef ik het toch wat vlugger dan in de winter. (in de winter moet het toch ook gebeuren maar dan staat ze meer op stal enzo) ik zou hem/haar toch die kuur geven maar toch, niet teveel!! je moet toch het gewicht weten als je wilt weten hoeveel je hem geeft??

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:19

Majoor schreef:
een veulen hoort zijn 1e ontworming te krijgen wanneer die zeven weken oud is en dan moet je als paarden bezitter het bijhouden om de 2 maand het paard ontwormen

Een veulen moet al na 8dagen een ontworming krijgen.

@ Ts ,vraag liever eerst aan de DA wélke ontworming je moet geven.Lang niet alle ontwormingen zijn voor alle wormen.Bovendien,weet je hoeveel je verzorgpaard(neem ik aan?)weegt?Dat is belangrijk!

Ik weet niet wanneer je vertrekt maar ik zou het volgende doen :

Je ontworm hem bv morgen en laat hem tot je vertrekt alleen staan en dan ruim je direct de mest op.
De wormen komen immers af met de mest maar als je die niet wegruimt helpt de ontworming niet veel.
Het alleen zetten zou ik doen wegens besmetting met de andere paarden.

Vitaminespuit is niet nodig

yostrasammer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:33

Armaris dat van 7 weken was een typfout,als er iemand tegen me praat typ ik vaak de gezegde woorden op Sorry moet 7 Dagen zijn

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 20:05

Majoor schreef:
Armaris dat van 7 weken was een typfout,als er iemand tegen me praat typ ik vaak de gezegde woorden op Sorry moet 7 Dagen zijn

No problem Knipoog

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:14

Wat iemand anders hier ook al zegt.Bel eens met een dierenarts om te informeren wat je het beste kunt doen.Ik denk namelijk dat hij je adviseert om een aantal keren achter elkaar te geven of een mest onder zoek te doen kost ook maar een paar euro en dan weet je zeker wat je moet doen.Ik vind het heel erg onverstandig om je paard nooit te ontwormen.En ook al staat het paard altijd in de zelfde kudde paarden hebben altijd wormen er word niet voor niets altijd zo gehamerd op het ontwormen.Als de eigenaar het zelf niet wil doen zou je mss zelf in de gezondheid van je verzorg paard kunnen inversteren een wormspuit kost 10 euro en hoef je maar een paar keer per jaar te geven.Ik denk dat de mensen waar je heen gaat op vakantie ook niet erg blij zijn dat je paard niet geënt is.