Paard niet happy op de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Leone

Paard niet happy op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 23:53

ik weet niet zeker of ik hier goed post, als het fout is sorry daarvoor.

Maar ik heb twee weken geleden mijn paard naar de zomerweide gebracht, ik dacht om hem een plezier te doen.

Ze staan in het totaal met zijn tienen. (twee shetjes, 7 oude besjes en tim)
(tim in net 6 geworden)

Ze gaan 's avonds naar binnen en dan 's ochtends weer naar buiten (hebben aparte binnenstallen)

Maar nu ben ik wezen kijken en mijn mannetje lijk helemaal niet gelukkig. is in de eerste week best stevig aangepakt. relatief op vlakkige schaaf wondjes maar hij is redelijk gevoelig op zijn lijf geworden.

Eigenlijk zie ik mijn levenslustige spontante iets wat lompe "tiener", nu staan als een onzekere kleuter.

Eigenlijk heel apart als je mee neemt dat hij jong en sterk en zo goed als de grootste van het stel is.

wat te doen wat te doen.

ik heb nu maar gevraagt of hij apart gezet kan worden met te twee shetjes en als dat goed gaat laat ik hem nog wel even staan denk ik. Maar anders toch maar naar huis halen?

Alvast bedankt voor het mee denken

__manon__

Re: Paard niet happy op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:26

Heeft hij thuis een wei of alleen een stal?

als hij echt niet gelukkig is, en steeds ongelukkiger word zou ik hem mee naar huis nemen

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:31

lekker laten staan, in de kudde komt dat vanzelf goed. Hij is in puberleeftijd en de oudere paarden corrigeren hem af en toe.
Pas op met menselijke eigenschappen aan een paard toebedelen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:33

Ophalen! Met 2 weken is de rangorde al bepaald en jouw paard heeft het niet naar z'n zin. Ik had het wel geweten Lachen

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:36

als hij thuis alleen staat, kan het best zijn wat jeanie zegt: je paard wordt opgevoed en gecorrigeerd door de andere twee paarden, dat is alleen maar goed....mooi laten staan!

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:39

Twee weken is nog niet zo heel lang, ik zou het nog even aankijken. Hoe is hij gewend te staan?

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:40

..laten staan , komt vanzelf goed... hij moet eerst nog een plaatsje in de kudde krijgen.

Onze a welsh is de baas over onze fries dus grote zegt bar weinig.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 10:14

Hij staat thuis zomers ook met een groepje van 10 in de weide, alleen maar 4 uur op een dag, dat is meestal alleen de eerste dag knal. en dan is het over... het jaar er voor dat ik hem naar de (andere) weide heb gebracht was het drie dagen mot en toen was het over, was een grotere groep iets groter weiland.

Waar ik me eigenlijk het meeste zorgen of maakt is dat met de keren dat ik kom kijken de verwondingen erger zijn, eerst een paar schrametje, nu ijzer kwijt stukken uit de achterhoeven weg en behoorlijke schramen.

en toen ik hem even de wei uit had gehaald om hem na te kijken en hem terug zetten bleeft hij maar op het zand stuk hangen hij durfde niet naar de kudde, toen is mijn vader met hem mee gelopen toen wilde hij links de weide in daar werd hij weggejaagd, en dan maar de rechter weide in en daar werd hij ook op gejaagd, stond hij weer op het zand stuk. hij is uit eindelijk in volle vaard overal langs gerend zodat hij achter aan alleen stond, ik heb zelf niet echt het gevoel dat dit nog beter gaat worden.

Zou het echt nog goed komen....

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 10:15

missnynke schreef:
als hij thuis alleen staat, kan het best zijn wat jeanie zegt: je paard wordt opgevoed en gecorrigeerd door de andere twee paarden, dat is alleen maar goed....mooi laten staan!

als het er nou twee waren.... het zijn er 7....

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:23

Quellian schreef:
Ophalen! Met 2 weken is de rangorde al bepaald

die twee dames van mij hebben dr anders een half jaar over gedaan. Knipoog

maargoed schrammen en losse ijzers dat gebeurd, paarden kunnen erg hard naar elkaar zijn. Heb je enig idee wat er dit jaar anders is in de groep? Kan best zijn dat je paard nu flink aan het puberen is en een 'grote mond' op heeft gezet en dat hij nu op zn plek gezet wordt. Ik zou het nog een weekje aankijken en als het dan niet goed is meenemen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:23

Persoonlijk zou ik het niet kunnen aanzien dat mijn paard zo "gepest" zou worden. Hem apart zetten met minder paarden/de shets. En als dat niet gaat naar huis halen. Als hij thuis ook met andere staat en dat goed gaat lijkt het geen niet-sociaal-vaardig-zijn probleem. Je doet dit toch voor je paard zijn plezier? Dan eigen ik een paard maar menselijke eigenschappen toe, kzou m lekker naar huis halen naar zijn vertrouwde omgeving met zijn eigen vriendjes.
Verandering van stal kan ook nogal wat impact hebben. Mijne is 2 keer verhuist sinds ik hem ken. Eerste keer kwam hij voor het eerst bij mij (karakter verandering was toen dus moeilijk te merken) maar heeft hij een week slecht gegeten. Tweede keer was hij ook echt een tijdje van slag. Paarden zijn gewoontedieren en vinden het meestal niet prettig als de routine iedere keer verandert wordt. Al is de een daar veel makkelijker in dan de ander.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:28

Ik zou hem ook ophalen. Ik probeer dat soort dingen ook wel eens en soms pakt het goed uit en andere keren niet. Dit klinkt alsof hij de zwarte piet is en nergens bij mag horen. Dat is niet de bedoeling van een zomerrust toch? Haal hem naar huis en laat hem daar lekker rustig staan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:58

Ik heb dit ook gehad. Ik had thuis 2 pony's en daar kwam Hans bij. De eerste 3/4 weken werd hij niet geaccepteerd, weggejaagd enz. Hij keek ook erg sneu, maar goed alleen staan kon ook niet want dan ontsnapte hij. Daarna ging het steeds beter en nu heeft hij zelfs een grote mond. Ik zou het dus nog even aankijken, het kan zo omslaan.

Als je echt denkt dat het niet kan zou ik idd vragen of hij met wat minder paarden op een stuk kan staan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:31

Tja, misschien ben ik dan te zeikerig... Maar waarom je paard laten staan als hij duidelijk laat merken dat hij het niet naar zijn zin heeft? Als mijn paarden de wei niet meer in willen, dan krab ik me 1maal achter de oren en onderneem ik aktie.

Ik ben zuinig op m'n dieren, nu zijn het schrammen, volgende keer een dikke bijtplek, de keer erna misschien een gebroken been. Ik vind dat je zulke dingen niet moet uitmelken.

My humble opinion Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:33

Tjah ik denk dat je als eigenaar zijnde je gevoel moet volgen. Ik denk dat het per situatie ook wel anders is. Die van mij dreigde alleen, Hans had ook geen schrammen enz. En de eigenaar kent tenslotte haar paard het beste.

zazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:38

Mijn paard werd ook bij 6 andere paarden gezet. Is wel erg als je er naar toe gaat en je ziet dat ze voortdurend achter haar aan zitten. bijten, stampen... Ongeveer 2 weken later mocht ze naar een andere weide met 2 nieuwe paarden, dit ging heel goed, nu had zij het voor het zeggen, was ze lekker de baas... Nog steeds.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:55

capopjekop schreef:
Tjah ik denk dat je als eigenaar zijnde je gevoel moet volgen. Ik denk dat het per situatie ook wel anders is.

Maar het zit TS gevoelsmatig niet lekker. Gevoel volgen Ja

__inge__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:57

Als jij je er beter bij voelt dat je hem daar weghaalt, moet je hem daar weghalen Lachen

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:21

sommige paarden kunnen gewoon niet bij elkaar, wij hadden vorig jaar 2 merrie's bij elkaar die elkaar niet dulden, ze bleven de hele zomer elkaar dwars zitten, dit jaar staan ze ieder in een ander groepje en het gaat prima.

als jou paard zich duidelijk niet prettig voelt in de groep waar hij nu in staat zou ik iid overleggen of het mogelijk is hem met groepsgenoten waar het wel mee klikt appart te zetten.

het is net als bij mensen, sommige zullen elkaar nooit aardig vinden, en de weide's zijn vaak te klein om elkaar echt uit de weg te gaan.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:51

Zoals al eerder gepost, het heeft vaak gewoon tijd nodig...

Maar ik kan me voorstellen dat het je niet lekker zit. Gewoon je gevoel volgen Ja Jij kent je paard het beste Knipoog

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 10:35

ik zo meteen nogmaals kijken, hoe hij er nu uit ziet.
ik hou jullie op de hoogte

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:04

Hoe oud zijn die shetjes? Want het klinkt me als een jonge vent die in het bejaardenhuis is beland. Geen speelkameraad te vinden, alleen die saaie ouwetjes die niet willen spelen, maar steeds zeggen dat je je moet "gedragen".
Als hij ongelukkig toont in die groep, dan is die groep kennelijk niet geschikt voor hem en kun je hem beter weer naar huis halen of een andere plek zoeken.

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:11

Het is voor een paard best heftig om als vreemde eend zo in een (vreemde) koppel te worden gegooid. Wij laten een nieuw paard vaak een paar dagen of een week ofzo, wennen door hem samen met een van de paarden uit de nieuwe koppel apart te zetten. Ze zijn dan op elkaar aangewezen en worden alvast maatjes. Na die periode gooi je ze samen weer terug en kunnen ze op elkaar terug vallen. Wij hebben hier erg goede ervaringen mee. Zo heeft je paard altijd een "bekende" als het hem in de rangorde strijd even teveel wordt. Misschien is er voor jou ook de mogelijkheid om hem samen met een ander te zetten..? het proberen waard zou ik zeggen. Succes !

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:27

Mijn merrie is al ongelukkig als ze volle dagen buiten staat. Normaal laat ik haar dus ook maar halve dagen buiten. Afgelopen drie weken heb ik door vakantie van de 'binnenhaler' haar van 9 tot 7 buiten moeten laten staan en dat vond ze vreselijk! Ze viel zo'n 75 kilo af, wilde daarnaast ook niet meer goed eten, vacht werd slechter. Iedere ochtend draaide ze met een zuur hoofd weg als ik haar naar buiten wilde zetten. Ze vind haar weidemaatjes wel aardig en er gebeuren nooit ongelukjes, maar ze wil gewoon liever even kunnen slapen af en toe en dat doet ze niet in de wei. Nu gaat ze sinds een week weer halve dagen en ze ziet er per dag weer beter uit. Bovendien kijkt ze nu weer blij als ik kom en gaat ze ook weer met plezier aan het werk. Ik zou dit paard dus vreselijk ongelukkig maken door haar 24/7 buiten te zetten. Kijk goed naar je paard zou ik zeggen. De meeste vinden het fijn, maar een enkeling is er gewoon niet geschikt voor.

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 20:02

ben zo juist geweest en alles leek rustig, geen wondjes er meer bij gekomen. Hij had her voor zich zelf slim gedaan 9het weiland is in meerde stukken op gedeelt maar ze kunnen overal komen want alles staat open.) hij stond bij de groep maar toch ook weer niet.... hij stond achter een schriklintje

er waren geen wondjes meer bij gekomen, en ook zijn voet zag er goed uit.

hij wilde ook weer graag de weide in, dus ik laat hem toch maar staan, misschien heeft hij nu de wijze levens lessen geleerd zullen we maar zeggen.

ik weet wel als hij volgend jaar weer gaat gaat hij toch een een groep van zijn eigen leeftijd.

Ga zaterdag nog maar weer kijken, ben blij dat we toch maar niet op vakantie zijn gegaan...