iemand ervaring met het hooien van land?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

iemand ervaring met het hooien van land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 11:29

hoi hoi ik ben verplan als ik een wei heb voor mijn toekomstige paarden het zelf te gaan hooien.
hoe meer land ik heb hoe meer hooi natuurlijk. maar het is wel prettig om te weten wat er in het hooi zit.

maar ik heb dr werkelijk geen verstand van ben echt een leek op dat gebied.

Welke machines heb je nodig, hoe gaat het in zijn werk (dus wat moet je allemaal doen en hoelang duurt alles dat je moet doen (bv eerst maaien dan drogen zo en zo lang dan omdraaien enc..) en dan nog hoevaak per jaar kun je dat doen??? 1x of soms vaker als het gras goed groeit.

alle info is zeer welkom en natuurlijk ook site's die dr over gaan waar ik wat van kan leren

_janet_Jarig

Re: iemand ervaring met het hooien van land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:11

Je hebt een maaier, een schudder, een hark en een pers nodig. Je kan 2 keer per jaar hooien. Ligt aan het weer hoelang het moet drogen en ook aan hoevaak je het schud.
Ik denk dat je beter gewoon aan een boer bij jou uit de buurt kan vragen of hij je wil helpen of een loon bedrijf inschakelen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 13:51

oke... ik weet iig al meer...misschien eens een boer vragen idd of mee helpen op het land voor een zomer om te weten hoe het moet Haha! alsnog is alle info welkom

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:57

Als je veel land hebt kan je het veel beter uitbesteden! Machines zijn n.l ontzettend duur en huren ook! Voor het drogen ligt het er aan of je kleine balen wil of kuil. Kuil is eerder "droog " en kan dus eerder gebaald worden. Als je het allemaal zelf doet hou er dan rekening mee dat als je alles bij elkaar gaat optellen je vaker duurder uit bent dan dat je gewoon koopt bij de hooiboer!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 14:52

dankje.ik wil geen kuil maar gewoon hooi.

natuurlijk handig als je iemand hebt die de machines heeft en je ze gratis mag lenen en.of je iemand vind die het wel ff voor je doet. vriend van fam ofzo..haha maar dan zou ik moeten nagaan wie dat zou kunnen zijn...nogmaals bedankt

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:54

Ik heb ongeveer 1 hectare wei,ik huur altijd een loonwerker in,vorig jaar was ik ongeveer 75 euri kwijt en had super balen hooi.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:56

Als je paarden er ook op lopen denk ik niet dat je nog everhebt om te hooien............
Ik weet niet om hoeveel land en paarden het gaat?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 20:39

nou heb nu nog helemaal niks he. minimaal 2 hectare land en minimaal 2 paardjes. de tijd dat het gras groeit tot en tot het hooi klaar is staan de paarden op een ander stuk land dan daar waar gehooit moet worden. of meer in de padock (stallen hebben uitloop op de stukken wei die om en om worden afgesloten en op een padock.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:44

Hier in het westen hoef je het in ieder geval niet te doen om goedkoper uit te zijn. Het maaien is natuurlijk wel goed voor je land, maar een grote rol is bij zelf (laten) hooien maar 2 euro goedkoper dan als je het hooi inkoopt. Als je dan nog eens pech hebt dat het persen bij een baal of wat verkeerd gaat, is je kleine beetje winst al weg. Nu heb ik het wel over het geval dat je het hooien moet laten doen.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 23:50

ik snap het ik doe het eigenlijk ook niet om de winst. eerder om zeker te weten wat er allemaal in het hooi zit.

verder hier in het zuiden is het niet zo heel goedkoop...ik hoor van stallinge in andere delen van nederland waar men all in 100 euro of iets meer kwijt bent hier ben je normaal gesproken bij een stalling vol pension MINIMAAL 200 euro kwijt meestal meer. dat vind IK persoonlijk dus veel. hooi en stro is hier dus volgensmij wel redelijk prijzig. maar ik heb nog geen paard geen wei enc..dus ook nog geen rede om echt te zoeken naar goed hooi dat niet al te duur is...dat komt pas tegen de tijd dat ik geld heb voor mn paardjes

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:52

Jol1 schreef:
Hier in het westen hoef je het in ieder geval niet te doen om goedkoper uit te zijn. Het maaien is natuurlijk wel goed voor je land, maar een grote rol is bij zelf (laten) hooien maar 2 euro goedkoper dan als je het hooi inkoopt. Als je dan nog eens pech hebt dat het persen bij een baal of wat verkeerd gaat, is je kleine beetje winst al weg. Nu heb ik het wel over het geval dat je het hooien moet laten doen.

Bij ons in de regio is hooi veel duurder om te kopen, dan dat je het van je eigen land af haalt.
Wij hebben een stukje land wat we ieder jaar twee keer proberen te hooien, lukt het de tweede keer niet meer vanwege het weer, dan laten we het inkuilen.
Voor het persen en wikkelen van een baal kuilgras betaal ik als ik het goed zeg zo'n 12 euro per baal, maar die baal verkoop ik in het voorjaar wel weer voor 30 euro (ik voer zelf alleen maar hooi).
Voor het inpakken van de pakjes hooi betaal ik zo'n 60 eurocent per pakje, als je in de winter zelf pakjes hooi moet kopen (bij een fourage handelaar), betaal je meer dan 2 euro per pakje hooi.
Ik vind het tegenwoordig best eng om hooi te kopen waarvan je niet weet van welk weiland het komt, in verband met Jacobskruiskruid.
Ook heb je meer controle over de kwaliteit van het hooi van eigen land.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:55

Wij lieten ons land altijd maaien door een loonwerker, en het omschudden kwam een boer uit de straat doen voor een klein bedrag. Voor het persen kwam dan weer de loonwerker.

Wij kwamen toen altijd rond de 100 pakken hooi uit, en de kosten (toen nog guldens) waren meen ik 1 gulden of 1 gulden 50 per pak.

Inmiddels kunnen we hooien bij een familielid die wei over heeft. Omdat we meer paarden in de familie hebben ( Haha! ) kunnen we dan de kosten delen, waardoor het goedkoper wordt om zo te hooien.
Bij onze eigen wei hooien we al jaren niet meer, denk dat de laatste keer 7/8 jaar geleden is. Denk niet dat mn paard er blij mee zal zijn als ze al die tijd niet in de wei mag Knipoog (eerst moet het groeien, en met een hongerig paard in de wei groeit het niet)
Dus als je paarden wil houden op hetzelfde land dat je ook wilt hooien, wordt het denk ik iets moeilijker. Of minder hooi, of de paarden minder plaats.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:05

xtostarlight schreef:
Dus als je paarden wil houden op hetzelfde land dat je ook wilt hooien, wordt het denk ik iets moeilijker. Of minder hooi, of de paarden minder plaats.

Bij ons komen de paarden vanaf Oktober niet meer in de wei.
Aan het eind van de winter (Februari) gaat de mesthoop eroverheen (en zonodig kunstmest) en dan kan het gras gaan groeien.
Mijn paarden mogen in het voorjaar een paar uur per dag los in de bak en in de kleine wei die daarnaast ligt.
Op die manier lopen ze toch een paar uur per dag buiten en kunnen ze meteen een beetje aan het gras wennen.
Nadat de grote wei in Juni gehooid is, zet ik 1/4 van de wei af voor de paarden, 3/4 wordt nogmaals bemest waarna we het laten groeien om het in Augustus/ September nog een keer te hooien.
Nadat de tweede snee eraf is mogen de paarden de hele wei gebruiken, maar met z'n vieren eten ze dat nog niet voor, dus meestal zet de buurman de schapen er nog even bij aan het eind van de zomer.
De schapen zijn ook nuttig om de wei netjes te houden, zij eten het gras bij de poepplekken wel weg Lachen

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 14:20

Anita_D schreef:
Jol1 schreef:

Bij ons in de regio is hooi veel duurder om te kopen, dan dat je het van je eigen land af haalt.
Wij hebben een stukje land wat we ieder jaar twee keer proberen te hooien, lukt het de tweede keer niet meer vanwege het weer, dan laten we het inkuilen.
Voor het persen en wikkelen van een baal kuilgras betaal ik als ik het goed zeg zo'n 12 euro per baal, maar die baal verkoop ik in het voorjaar wel weer voor 30 euro (ik voer zelf alleen maar hooi).
Voor het inpakken van de pakjes hooi betaal ik zo'n 60 eurocent per pakje, als je in de winter zelf pakjes hooi moet kopen (bij een fourage handelaar), betaal je meer dan 2 euro per pakje hooi.
Ik vind het tegenwoordig best eng om hooi te kopen waarvan je niet weet van welk weiland het komt, in verband met Jacobskruiskruid.
Ook heb je meer controle over de kwaliteit van het hooi van eigen land.

ja dat ben je hier ook zo ongeveer kwijt laat het een paar cent goedkoper zijn. idd bij de stoeterij waar ik vrijwillig werk hebben ze altijd hooi van een goede boer maar tevens onsettend duur. de man had geen hooi meer dus naar een andere boer en sorry maar wat ik daar allemaal in vond...zag er gewoon niet echt gezond uit...als het van je land komt (of grotendeels) weet je teminste wat er in zit en dat er niks in zit wat slecht is voor je paardje! maargoed ligt er wel aal hoeveel hooi er doorheen gaat Haha!

hoe doe jij het dan ivb dat je paarden wel op je land lopen???

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:52

AlexandraM schreef:
hoe doe jij het dan ivb dat je paarden wel op je land lopen???

Was deze vraag voor mij bedoeld?
Zo ja, dan snap ik de vraag niet echt Verward

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 17:55

ja maar had je antwoord erna nog niet gelezen sorry Lachen