Wat kost chippen? + en - punten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Wat kost chippen? + en - punten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 20:38

Hey,

sorry als dit verkeerd staat of als er al een ander topic over bestaan, maar ik kan het niet vinden...

Heb laatst gehoord dat mijn paarden gechipt moeten zijn tegen 01/01/2007.

Heeft iemand enig idee hoeveel dit kost (paard en pony) en wat de + en - punten hiervan zijn?

alvast bedankt!

roxiie

Re: Wat kost chippen? + en - punten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 20:41

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:50

uuh ik mdacht rond de 30 euro. En idd, een niet gechipt paard mag niet vervoerd worden. De chip kan verschuiven, maar die kans is vrij klein. Ik ken geen enkel paard die problemen heeft gehad na het inbrengen van de chip, mijn eigen ook niet. Maar DNA-registratie is ook mogelijk.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:53

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:56

ik heb dna gedaan wel iets duurder maar dan heb je tenminste geen rare voorwerpen in je paard die er niet horen....zelf zou je toch ook niet met een chip willen lopen? Nu heb ik een sticker met hun dna profiel voor in het paspoort....

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 08:43

shabbay schreef:
ik heb dna gedaan wel iets duurder maar dan heb je tenminste geen rare voorwerpen in je paard die er niet horen....zelf zou je toch ook niet met een chip willen lopen? Nu heb ik een sticker met hun dna profiel voor in het paspoort....

Wat kost het om het DNA te laten bepalen?

linda22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:37

Dit topic ga ik ook even volgen.

Mijn paard is ook nog niet gechipt en aangezien hij al helemaal over de rooie gaat bij de jaarlijkse enting is het misschien makkelijker om dat DNA gedoe te laten doen. Ook ik zou graag willen weten wat het kost en wat het precies inhoudt.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 08:07

Ben even gaan zoeken en vind dit op een site van het ministerie van lnv:

Alle paardenhouders kunnen ontheffing van de chipverplichting aanvragen. Voorwaarde is dat zij hun dieren dan identificeren door middel van het DNA-profiel.
Aan de ontheffing worden aanvullende voorwaarden verbonden. Zo moeten paardenhouders bij een eventuele controle meewerken aan het nemen van haarmonsters voor identificatie van paard, pony of ezel en zij moeten de meerkosten van deze controle betalen. De meerkosten voor de controle van de alternatieve identificatiemethode liggen in het afnemen van het haarmonster bij het paard, het versturen van het monster naar het laboratorium, het DNA-onderzoek en het ontvangen en controleren van de resultaten. Een DNA-onderzoek kost, afhankelijk van het laboratorium en de gewenste snelheid van de resultaten ongeveer zestig euro.

Dat valt mij reuze mee.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:33

Volgens mij heb ik voor het DNA onderzoek 48,50 euro per paard betaald.
Manen laten trekken en het schetsen van mijn Shetlandpony door mijn DA kostte 5 euro + eventuele voorrijkosten, maar ik heb het gelijk laten doen met inenten, dus die voorrijkosten had ik toch al.
Het paspoort kostte zo rond de 30 euro via het KWPN, als je al een paspoort hebt weet ik niet wat het kost om de gegevens in je paspoort te laten zetten.

Mijn andere paarden waren al eerder geschetst door iemand van het KWPN, ook heeft hij meteen een plukje manen getrokken.
Wat de kosten daarvan waren (buiten het DNA onderzoek van 48,50 euro)weet ik niet precies meer, het is alweer een tijdje geleden.

Een pluspunt van registratie via DNA is dat je je nooit zorgen hoeft te maken of de chip nog wel goed zit en geen schade aan richt (op lange termijn).
Ik ben er heel blij mee dat DNA registratie mogelijk is, was die mogelijkheid er niet, dan had ik me zo mogelijk verzet tegen het chippen van mijn paarden!

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:30

Chipppen via de dierenarts kostte bij mij 35 euro en dan komen nog de kosten van het paspoort erbij (30 euro via KNHS geloof ik ).

Rachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 17:21

Bij mijn hond is de chip wel verschoven van tussen zijn schouderbladen naar de bovenkant van z'n poot. Hij heeft daar verder geen last voor zover ik het kan zien. Maar misschien ligt dat bij honden weer heel anders dat weet ik niet Haha!