wat in stal met en wat in stal zonder rubber stalmatten??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AlexandraM

wat in stal met en wat in stal zonder rubber stalmatten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 13:08

hoi hoi even een vraag. je eigen ervaring is natuurlijk ook zeer welkom. maar het moet wel overzichtelijk blijven.

ik heb 2 vragen in totaal.

ik ben aant onderzoeken (puur voor mezelf) wat ik als ik eigen paarden heb in mijn stal ga leggen. het heeft de voorkeur als het lekker ligt voor het paard, het niet stoft, niet TE duur is dus liefst vrij goedkoop.
en natuurlijk niet iets wat je paard perongelijk eet ze doodziek van worden ofzo (stel er ligt hooi op de grond of wortels die ze opeten)

de eeste vraag is dus wat van dit alles op een kale vloer (beton, stenen...)
de 2de vraag hetzelfde alleen dan met stalmatten erin. (wat zijn dan fijne niet stoffende bedekkingen, en kan je een paard ook alleen op stalmatten zetten zonder iets anders (uiteraard wel iedere dag mest eruit scheppen.)
en voor de mensen die grasmatten hebben of er meer van weten de vraag hoe je het goed schoon houd, wat het onderhoud is per week,maand of wat dan ook.

alvast bedankt

Venna

Re: wat in stal met en wat in stal zonder rubber stalmatten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:23

ik gebruik vlaslemen, ben er zeer tevreden van, het is goedkoop, blijft lang proper, gemakkelijk om de stallen te mesten, zit geen of toch heeeel weinig stof in en het ligt gemakkelijk voor men paarden. zou niets anders meer willen. ik heb een beton als ondergrond dus gaat perfect.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:10

Bij ons staan ze op vlas, idd erg schoon, makkelijk te mesten en niet duur.
Ik heb bij Nim wel rubber mat er in omdat ie gevoelig is op piephak.
De rest heeft gewoon t vlas meteen op t beton.

Stro ziet er gezelliger/fijner uit maar t is wel meer werk!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:13

mijn paarden staan op stro. daaronder ligen tegels. vind het voordeel aan stro dat ze lekker wat hebben te doen. ik vind het nie tmeer werk ben in 5 min klaar met 2 stallen te mesten.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 14:24

ja bij mij is het voordeel dat ze altijd wel wat te doen hebben (deur van stal staat open naar op padock of weide...) alleen met noodgevallen worden ze in stallen vastgezet

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:16

AlexandraM schreef:
ja bij mij is het voordeel dat ze altijd wel wat te doen hebben (deur van stal staat open naar op padock of weide...) alleen met noodgevallen worden ze in stallen vastgezet

mijn paarden staan heel de dag op de wei/bak alleen bij verwacht of erg slecht weer komen zenaar binnen

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:33

Wij hebben geen rubberen stalmatten, maar gewoon meteen op de tegels zaagsel.

Anoniem

Re: wat in stal met en wat in stal zonder rubber stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:42

Ik heb een paddock met 2 open stallen eraan verbonden. In de 1e ligt een betonnen vloer, hier lág de rubberen mat erin, maar nu ik een tweede stal erbij heb, liggen de matten in die stal. De bodem van die stal bestaat nl uit smalle klinkers / bakstenen / grote stenen / van alles en nog wat. Een crime om schoon te maken dus. Nu ligt er zand op die stenen, dan de matten.

Beide stallen strooik ik op met goed tarwestro, in de winter komt er op de urineplek wat zaagsel te liggen omdat de afvoer niet zo denderend is.

hiwe70

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:40

Ik wil graag stalmatten gebruiken omdat mijn paard zich bij het opstaan beschadigd aan het beton. Er zit geen afvoer in de stal dus moet het een ondoorlaatbare mat zijn.Heeft iemand ervaring met dit soort matten (welk merk). Op stal is men nogal bang dat er veel pies onder de mat zal gaan zitten en dus gaat stinken.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 21:57

denk dat je het best een eigen topic kan maken dit topic word niet zo heel veel bezocht

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:07

Matten moet je regelmatig schoonmaken en ze zijn behoorlijk zwaar en onhandig te verplaatsen. Toch ben ik er wel blij mee, zowel met vlas als nu weer met stro erop.
Als je wat meer tijd hebt hou dan marktplaats en aanverwante sites in de gaten. Boeren bieden nogwel eens matten aan. Dat is een stuk goedkoper dan tegels.
Ervaring met vlas is dat het inderdaad heel schoon blijft als je het goed bijhoud, maar als je hooi op de grond voert en het vermengt zich met het vlas wordt het een vieze bende. Met stro heb je dat niet en het is niet erg als ze er wat van eten.
Alleen tegels zou ik niet doen, het is wel handig met de mest, maar niet met de urine en het spettert bij het plassen.

djoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:19

Drainage matten zou ik nooit voor kiezen tenzij je er stro of iets op wil leggen.
Alleen matten gaat verschrikkelijk stinken ook al spuit je iedere dag de stal uit. Als je het goed wil doen moet je minstens 1x per week de matten lichten en het eronder ook goed schoonspuiten omdat er toch wat mest is de drainage gaten gaat zitten. Een hels karwei is het want de matten zijn loodzwaar en dan zit de afvoer weer verstopt....pfffff...nee voor mij geen matten hoor.
De paarden hebben heel de dag niks te doen en staan maar te staan.
De hoeven van de paarden gaan ook naar urine en mest stinken. Onze pony heeft namelijk even op deze matten gestaan.
Het was zelfs zo dat wij een trailer geleend hadden en de eigenaar het rook.
Als je het niet goed schoon houd is volgens mij ook slecht voor de hoeven ivm rotstraal.

hiwe70

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:49

Ik heb op internet TIRF matten gezien, die zouden zo strak tegen elkaar aangelegd kunnen worden dat ze geen urine doorlaten. Kent iemand deze matten? Mijn paard staat in een pensionstal en daar willen ze geen last van de matten hebben. We hebben een betonnen vloer zonder afvoer.