Paard met verlatingsangst, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ment

Paard met verlatingsangst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 09:30

Mijn paard heeft last van verlatingsangst. Als hij achter in een bak/weiland staat en het paard wat ervoor staat wordt weggehaald gaat hij helemaal uit zijn dak. Als ik bijvoorbeeld in een vreemde bak aan het rijden ben (op wedstrijd) en we komen te ver van de rest vandaan rent hij bokkend naar de rest toe.

Gister stond hij in een landje - met nog een ander paard - en in de bak ernaast renden paarden naar het land dat erachter ligt. Ik stond erbij en had hem voor de zekerheid vast met een hengstenketting, maar hij was nauwelijks te houden; steigeren, hinniken, springen etc.

Wat kan ik hieraan doen?

Venna

Re: Paard met verlatingsangst, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:34

ik heb thuis ook een paard met verlatingsangst en ik heb het stilletjes opgebouwd. mijn merrie rende ook naar huis als ze alleen moest gaan rijden. we hebben dat eerst met twee gereden en dan is het meisje met het andere paard elke keer een beetje verder geen rijden tot op een dag dat ze elkaar niet meer zagen en alles dus opgelost was...veel geduld heb je wel nodig want je zal veel een stapje terug moeten zetten...veel succes!
wat ook goed is, is heel ontenties rijden en veel oefeingen rijden zodat je paard geen tijd heeft om rond te kijken en na te denken over wegrennen..

Ment

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 09:23

Dank voor je tips.

Maar het lastigste is toch wel als hij op het land of los in de bak staat, dan zit ik er niet op en gaat hij aardig door het lint... Iemand daar ideeen voor?

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:26

Die van mij deed dat eerst ook, en nu nog als ze het weer in dr kop heeft.
Het is inderdaad een kwestie van opbouwen en veel geduld hebben.
Succes ermee, want het is best lastig.