Paard kopen met zomereceem....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shavanah

Paard kopen met zomereceem....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 22:17

Ik kan een paard kopen,die helemaal in ons gezin past maar hij heeft wel zomereczeem,nu hem ik daar weinig ervaring mee,maar wat zeggen jullie ,niet aanbeginnen en verder zoeken of dat is goed te doen....

Groetjes Shavanah....

Vonnie84

Re: Paard kopen met zomereceem....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:23

Hmm moeilijk. Bij de pensionstal waar ik werk staan 2 paarden met zomereczeem. Ze hebben allebei zo'n eczeemdeken op en als ze naar buiten gaan een bijbehorende kap. En volgens mij werkt dat voor beide paarden echt perfect.
Kijk anders eens in het centrale eczeemtopic: [MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:09

Ik heb een pony gekocht waarvan ik wist dat hij zomereczeem had. Hij stond toendertijd in België en ik woon aan de kust. Ik heb de gok genomen en nooit spijt gehad! Hij heeft er soms een beetje last van maar ik kan het voor zowel mij als hem niet echt hinderlijk noemen.
Ik zou je keuze van meerdere factoren laten afhangen. Uiteraard de plaats die je hem te bieden hebt? Aan de kust op zandgrond of juist in een bosrijke (= mugrijke) omgeving? En hoeveel last heeft de pony van eczeem? Er zijn paarden die een lichte vorm hebben maar er zijn ook paarden die zich tot bloedens toe openschuren. Kortom, ik zou je heel goed inlezen en laten informeren. En dan pas een beslissing nemen!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:32

Ik heb zelf ook een paard met zomereczeem. Toen ik haar kocht, wist ik niet dat ze dat had, is er niet bijverteld.

Zomereczeem opzich is echt ellende. Dus denk er niet te licht over. Tuurlijk zijn er ook paarden die het in een lichte vorm hebben, maar bedenk wel dat het probleem vaak steeds erger wordt...
Ik wil niet weten hoeveel geld ik al heb uitgegeven aan anti-jeuk-middelen, daar zou ik zelf volgens mij nog echt van schrikken.
Ook al is het bij mijn merrie nu goed onder controle, het is niet leuk om je paard met zoveel jeuk te zien.

Het ligt ook wel aan de omgeving waar je woont. Bosrijk + stilstaand water in de buurt = niet goed Knipoog.

In wat voor mate heeft het paard het? Let er ook op dat je niet teveel betaald voor een paard met zomereczeem. Je gaat er nog genoeg kosten aan het zomereczeem krijgen, dus betaal er zeker niet teveel voor!

Een eczeemdeken kan een uitkomst bieden, maar dat helpt ook niet bij alle paarden. Bij mijn paard heb ik bijv. gemerkt dat ze veel minder schuurt zonder deken. Met deken schuurde ze haar hoofd open en verschillende plaatsen onder haar buik. Nu schuurt ze een stukje van haar manen en that's it.

Ik heb er zelf nooit spijt van gehad dat ik haar gekocht heb, zeker niet. Maar een eczeempaard is niet makkelijk...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:48

Persoonlijk zeg ik: niet aan beginnen. Het is veel werk, het kost veel geld en het is een drama om je paard ongelukkig te zien. Zelf heb ik gelukkig geen exceempaard, maar ik ken van dichtbij een aantal "gevallen" in wisselende zwaarte. Je kunt niet zomaar op vakantie, want dan moet er iemand zijn die minimaal dagelijks en in zware gevallen zeker 2x daags wil smeren, spuiten en/of druppels geven. Dat is echt zwaar knudde, want iemand die zegt het wel te doen, maar het niet doet, betekend dus wel dat je bij terugkomst een kapotgeschuurd paard aantreft.
Ik zou er mijn paard zeker niet voor wegdoen als ze het zou krijgen, maar eentje kopen die het al heeft, nee.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:51

LATEN STAAN als je niet aan de kust woont. Het is veel werk en vaak zielig voor het paard.

Staan zoveel paarden in nederland dat een andere die ook perfect is gene exceem heeft.
Laatst bijgewerkt door UrbanL op 07-08-06 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:53

Hoi,

Ik zou ook zeggen niet aan beginnen er komt een hoop bij kijken.
Maar als je echt je zinnen op het paard hebt gezet dan neem je de zomerexceem voor lief erbij.

Groetjes

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:54

Ik heb ook een eczmemer. Ejn ik kan je vertellen dat als ik weer voor de keuze stond haar niet zou hebben gekocht. Ik dacht er ook te licht over. Nooit ervaring mee gehad. Niemand die ik kende had er ook 1 enz. Maar t volgende paard die ik koop mag geen eczeem hebben. Ik wil deze ellende nooit weer!
Ik ben nu al zover dat t me niet zo veel meer kan schelen dat ze haar manen ( die een meter lang waren ) bijna allemaal heeft afgeschuurd. Eerst kon ik me er vreselijk druk over maken.
En je ziet inderdaad een ongelukkig dier. Heb zelf maar eens overal jeuk! Jeuk is erger dan pijn wordt wel es gezegd!
Suc6 met je keuze!

PS: Als je bij de kust woont schijnt het probleem nihil te zijn.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:47

Klopt, als je bij de kust woont heb je er (bijna) geen last van.

Toen ik mijn merrie mee had genomen naar Texel op vakantie heb ik niet hoeven smeren en heeft ze ook geen deken op gehad. Heerlijk!

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 14:48

Ik zou zeggen: informeer je zelf goed en weet waaraan je begint.

Ik heb zelf wel een eczeempaard gekocht, ik sta niet in een bosrijke omgeving, maar wel in het Midden van het land. Was niet van plan überhaupt een paard te kopen, maar soms komen ze op je pad (IJslander in dit geval). Ik wist echter wel waar ik aan begon. Met de juiste behandeling en onder een (Boett)deken is het goed in de hand te houden en heb ik er geen spijt van. Ik krijg wel eens reacties van pyjama-paard. Hij heeft er echt geen last van, werkt ook nog eens tegen de overtollige insecten dit jaar. Het is een extra belasting qua verzorging/smeermiddelen/opdoen deken. Ga je bewust voor een eczeempaard, dan hangt het ook van vele factoren af. Ik hoef die van mij niet in een bosrijke omgeving neer te zetten. Maar ken ook mensen die er wel staan met eczeempaarden en dat gaat goed. Ach ja en zo'n gedoe met deken; de eerste paar keer sta je te prutsen maar nu is het een dagelijkse kwestie. Ben binnen paar tellen klaar en weinig onderhoud verder.

Kortom, laat je goed informeren en weet waaraan je begint!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:16

Als je kunt kiezen zou ik verder kijken naar een paard zonder eczeem. Ik verzorgde mijn pony al een paar jaar en was er dus aan gehecht. Ga er vanuit dat eczeem alleen maar erger wordt met de jaren. Bij die van mij is de overlast redelijk goed te beperken sinds hij vanaf 3 jaar geleden een eczeemdeken op kreeg. De dekens zijn duur, maar werken heel goed tegen alle steekbeesten en vliegen en je hoeft veel minder tot niet in te spuiten of te smeren. Helaas krijgt hij wel schuurplekken van de nieuwste Boett-deken.

shavanah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 13:24

Bedankt voor jullie reactie's en ik heb besloten om het niet te doen....