ideale dak paardenstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zoefie

ideale dak paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 16:41

Momenteel zijn we bezig met het bouwen van een paardenstal (mijn paardje komt eindelijk aan huis te staan) Nu hebben we aan de voorzijde de garage en aan de achterzijde komt de paardenstal (wordt wel gescheiden door een muur) op dit geheel moet een dak komen. Het moet niet te warm worden, maar er moet wel voldoende ventilatie zijn. Dakpannen gaat vermoedelijk niet, omdat het dak niet schuin genoeg afloopt (deze gaan dan bevriezen schijnt) we twijfelen tussen sandwichplaten en golfplaten (die we willen isoleren, tegen de warmte) heeft iemand goede ideeen, of wat heb je zelf op je paardenstal liggen?
Alle ideeen zijn welkom Knipoog

nd423

Re: ideale dak paardenstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:58

Probeer ervoor dat de warme lucht weg kan. De warme lucht gaat naar boven. Zelf hebben wij wel dakpannen (op multiplex platen), waarvan 6 met een ontluchtingsgat erin. Wanneer je een dak hebt met weinig afschot is het misschien een optie een ontluchtingspijp te plaatsen. Verder heb ik een overkapping voor de staldeuren, van een meter, waarin ventilatieroosters zitten. Anders blijft de warme lucht teveel in de stal hangen. Onze stal is ook gedurende de hittegolf behoorlijk koel gebleven, terwijl de stal niet geisoleerd is.

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:13

Ik volg dit ook even, wij gaan ook binnenkort met de stal aan huis beginnen Haha!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:31

Wij hebben paar jaar terug de garage vernieuwd en er ook een 'driehoek-dak' op gemaakt.
Wij hebben dakpan-platen gebruikt. Vanuit de verte lijken het net dakpannen, het ziet er super netjes uit. Is onderhoudsvrij, want het is gewoon van plastic gemaakt. Gemakkelijk zelf te plaatsen. én ze waren nog niet eens zo heel duur.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 19:36

Heb je de dakpanplaten geisoleerd? Wordt de stal erg warm in de zomer of valt het mee?
Mij lijken die dakpanplaten ook wel erg handig eerlijk gezegd...
moeilijk moeilijk moeilijk Bloos

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 20:07

Je kan ze geisoleerd en ongeisoleerd kopen. Wij hebben zelf ongeisoleerd omdat het maar een schuur is. Maar het was tijdens de hittegolf niet bloedje heet daar!! Dat viel me echt reuze mee.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 08:16

Die dakpanplaten waar zijn die te halen en weet je ongeveer wat ze zouden moeten kosten? (Gelderland)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:05

zorg ervoor dat het dak iets schuin loopt en op het hoogste punt ventilatie gaten zitten. De stal moet goed doorlucht zijn en als je alles tot in de puntjes gaat isoleren is het stal klimaat uitermate slecht.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 12:48

ons huidige dak is aan vernieuwing toe vandaar dat ik mij afvraag wat de kosten zouden zijn van die dakpanplaten en waar deze te halen zijn.
schuur is ca 42 m2 groot

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:54

Als je een sproeiinstallatie op een dak kunt maken kun je ook tijdens extreme hitte voor wat verkoeling zorgen. En idd, zorg voor onluchting in de nok.

nikkessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 12:54

Wij hebben pas een nieuwe paardenstal gebouwd. Op het dak hebben wij golfplaten van eternit. Aan de binnenzijde hebben we het dak geisoleerd. Met de warmte van afgelopen maand heeft dit goed geholpen. Het was lekker koel op stal.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:48

Wij hebben ook net een stal gebouwd. We hebben van die hele zware golfplaten Nagelbijten / Gniffelen en 3 lichte, doorzichtige, voor licht in de stal. Wij hebben inderdaad ook gaatjes voor ontluchting.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 13:57

Bij mijn stalling hebben ze metalen golfplaten ( welk metaal geen idee ).
Maar wij hebben dan een openluchtstal.
Bovenstaande lijkt mij het beste en het simpelste.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 14:22

Ik heb op mijn buitenstal ook (zwarte) golfplaten liggen. In de nok idd wat luchtgaten. Maar er komt daar sowieso veel frisse lucht binnen, omdat de muur aan de voorkant niet helemaal tot het dak is gemetseld. Daar is een cm of 40 open. En ik heb de bovenluiken ook eigenlijk altijd open.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 22:14

Een open nok + ventilatiekleppen aan de achterkant van de stallen, bevalt ons zeer goed. Wij hebben er overigens golfplaten op liggen (met her en der lichtdoorlatende platen) Lachen
Staat het nieuwe schuurtje pal in de zon?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 00:27

Wij hebben platen van www.unidek.nl erop liggen. Dat isoleert echt super! En verder hebben wij ook wat gaten in de nok voor frisse lucht (met daarboven natuurlijk een kap erover).

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 21:54

Ik hoorde dat voor golfplaten de helling iets meer moet zijn dan voor dakpanplaten. Ik zag dakpanplaten die je al kunt leggen met een helling van 9 graden, ik vermoed dat deze helling niet gaat lukken met golfplaten. dub dub dub

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 11:23

Ecopanelen, heeft er iemand ervaring met ecopanelen? Vermoedelijk gaan we hiervoor kiezen. Ze zijn betaalbaar, incl anticondensfolie en geisoleerd. En op zich zijn ze ook niet echt heel lelijk of zo Knipoog
Maarre ervaringen zijn welkom hoor.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:20

zoefie schreef:
Ecopanelen, heeft er iemand ervaring met ecopanelen? Vermoedelijk gaan we hiervoor kiezen. Ze zijn betaalbaar, incl anticondensfolie en geisoleerd. En op zich zijn ze ook niet echt heel lelijk of zo ;)
Maarre ervaringen zijn welkom hoor.

Ben benieuwd of je deze gebruikt hebt en hoe ze bevallen. Wij moeten ook nog een nieuw dak op de stal.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:25

Hier golfplaten maar hebben dan ook een soort schuilstal constructie dus aan stal met een gang ervoor waarbij aan beide kanten een deur/opening zit dat ze kunnen doorlopen.

1 tip zorg voor een dakgoot waren wij de eerste winter vergeten en had een mooi bevroren waterrand op de grond van de druppels

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:30

ik wil graag iets geisoleerds, ivm hitte kou en condensdrupples.

en idd met dakgoot!

DoubleVv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:33

Wij hebben voor geïsoleerde sandwiche panelen gekozen denk dat dit hetzelfde is als de eco panelen.En bij ieder box een extra ook geïsoleerd licht paneel. Qua gebruik ben ik ook benieuwd als de paarden in de stal staan.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-16 20:38

Ben benieuwd of je deze gebruikt hebt en hoe ze bevallen. Wij moeten ook nog een nieuw dak op de stal.

Ja, ik heb deze destijds aangeschaft en ik ben er tevreden over. DoubleVv, ik denk dat het inderdaad hetzelfde is als sandwichpanelen.