Wat te doen met manen na schuren. (invlechten/scheren)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Essie

Wat te doen met manen na schuren. (invlechten/scheren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 13:04

Mijn paard heeft een gedeelte van zijn manen kort geschuurd. Dat zijn nu echt opstaande sprietjes. (gedeelte van ongeveer 10 cm.) In september heb ik een wedstrijd. Voor die tijd is het naar mijn idee nooit lang genoeg om te vlechten. Wat kan ik nu het beste doen? De overige manen ook kort scheren/knippen? En hoe zit dat dan met de voorpluk? Hoe kort moet dit dan wezen? Vind het wel zonde om alles er af te halen, maar zo is voor een wedstrijd ook geen gezicht.

Afbeelding
Op deze foto was er nog bijna niks weggeschuurd. Je ziet een klein sprietje overeindstaan. Nu is dat dus een groter stuk. Sowieso moet er voor het vlechten een stuk af. Wat zouden jullie doen?

__KELLY

Re: Wat te doen met manen na schuren. (invlechten/scheren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:08

Mijn pony schuurt haar manen ook gedeeltelijk somer's eraf omdat ze zomereczeem heeft (nu is er gelukkig bijna geen manen af)
Maar je moet het zeker niet allemaal weg scheren !!!
Dat dee de vorige eigenaar ook ... Het zag er gewoon niet uit !!
Ik zou er niks aan doen ... en zorgen dat ze niet kan schuren en wat er in te vlechten valt invlechten . korte manen kan je ook met veel moeite invlechten hoor Tong uitsteken ... maar weet niet of dat bij jou pony lukt .
Ik zou de rest van de manen in iedergeval niet kort knippen of scheren .. dat is echt zonde

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 13:13

Mijn paard heeft geen zomereczeem. (Mijn shet namelijk wel, dit is heel anders, op een een of andere manier doet Lex een beetje lomp.)
Het gaat mij er om hoe de jury hier naar kijkt. Wat is wenselijk in dit geval. Invlechten wat wel kan of alles scheren. Ik hoor daar verschillende verhalen over. (Als ik geen wedstrijd zou rijden had ik het gewoon laten zitten zoals nu.)

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:40

Jaa ... Maar de gene die voorlas bij mij ging altijd even naar de jury zeggen dat er een stukje kaal is omdat ze het schuurt en heb altijd nog 8e gehad voor de verzorging dus ik denk dat een jury er beter tegenaan kijkt al maak je er nog van wat er van te maken vald en het even meld .. Dan het kaalscheren denk ik
Maar ik zou het niet kaalscheren als ik jou was . Dat zag er bij mijn pony vreselijk uit. Ik heb er nog foto's van toen ik hem net kreeg.

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 16:45

Die van mij is in de winter veel manen verloren met zo een kap op zijn hals. Toen hebben ze mij ook geadviseerd om gewoon alles weg te scheren maar dat zag ik helemaal niet zitten. Mijn alle moeite 6 mini mini knotjes bijeen gekregen. Zo ziet een jury toch dat je moeite gedaan hebt en ze weten ook wel dat als je paard schuurt, dat daar weinig aan te doen is.

elise01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 20:27

1 van mijn pony's heeft ook erge zomerexceem dus nu ook een klein stukje geen manen..
Maar als ik jou was zou ik het niet afknippen!! Dat vind ik zonde.. Ik zou dan gewoon bij de rest van de manen knotjes maken en de rest zo laten zitten, jij kunt er niets ana doen dat schuurt!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 12:35

Ik vindt echt geen gezicht als alles afgeschoren is

Probeer gewoon van de goede manen nette knotjes te maken.
De piekgedeeltes kun je afhankelijk van hoe kort t is en hoe breed het stuk is iets met een schuifje vastzetten of miniknotje (desnoods zonder vlechtje maar vanuit een staartje) van maken.

Essie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 17:43

Het is een stuk van denk wel 10 cm. Het is dus net te kort voor staartjes/knotjes. Ik kan er gewoon niks mee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:25

WD-V -> VSW

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:28

Bij een pony op stal zijn ook de manen afgeschoren, omdat ze er zo'n last van had. Het is een Haflinger, en ik moet zeggen dat het meevalt. De voorpluk zit er overigens nog wel, daar is niets meegebeurd.

LadyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 09:45

Bij een Haflinger is het ook wel weer anders vind ik zelf als een 'sportpony', ik zou het zeker niet afscheren, gewoon zoveel mogelyk ervan proberen te vlechten.