met verschillende karakters op stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jantie

met verschillende karakters op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 10:07

Misschien wordt het stilaan tijd om weer aan de komende winter te gaan denken. Ik heb een dubbele stal waarvan de scheiding tussen de paarden een dikke betonplex van ca.1,5mtr hoog is. De deuren vooraan zijn hekkens waardoor er een open zicht naar buiten is.
's avonds zet ik de paarden er steeds binnen en in de herfst en winter, als het weer te slecht is, overdag ook (dit enkel om de weide te besparen).
Nu bestaat de mogelijkheid dat ik de komende winter twee tegenstelde karakters er moet stallen. De ene is zeer rustig en braaf op stal, niks van ondeugden. De andere staat veel liever buiten bij andere paarden, is 'nerveus' op stal en stapt soms rondjes in de stal. Nu vroeg ik me af of deze karakters een 'uitmiddelend' effect op elkaar zou hebben. Of de ene daar bvb daar rustiger van zou worden of de andere nerveuzer.
Ze kunnen op stal gemakkelijk lichaamskontakt e.d. met elkaar hebben en in het gezichtsveld naar buiten zijn er geen andere paarden te zien.

GamblersCup

Re: met verschillende karakters op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 23:40

Het kan heel goed zijn dat het rustige paard onrustig wordt van een onrustig paard ernaast.
Maar als het onrustige paard duidelijk liever bij de andere paarden buiten staat, is daar dan geen mogelijkheid voor?

Maar_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 07:17

ik zou het eerst is uit proberen en inderdaad wat gambler zegt mischien is dat het wel

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 07:30

Even een andere tip: waarom maak je niet een klein stukje wei waar de dat onrustige paard lekker z'n gangl aat gaan? (laat hem dat stukje dan maar kapot lopen, maar de rest blijft bespaard). Als het rustige paard heel koel is in het hoofd zal het het gedrag niet aantrekken. (wij hebben bv een fjord die je middenin een kudde onrustige dieren kunt zetten, daar geef ie net helemaal niks om).

Jantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 11:28

Inderdaad, ik maak deze namiddag een soort paddock als uitloper van hun stal. Dan zal mevrouw wel rustiger zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 14:44

Hee wat goed dat je die mogelijkheid hebt!

Maar_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 15:34

@jantie ja dat is ook een idee! inderdaad handig dat je die mogelijkheid heb!