Help! Paard steeds weer door schrikdraad!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Help! Paard steeds weer door schrikdraad!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 20:50

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik zit dus met een groot probleem. Allereerst zal ik de situatie uitleggen.

Ik heb 3 paarden in het weiland lopen. Ik heb 2 stukken weiland van ieder ruim 2000 m2 en deze zet ik af, zodat ik het land soms wat rust kan gunnen. Ze met hun drieen dan op ruim 1000 m2, da's dus ruim 500 m bij 500 m. Ruimte genoeg denk ik. We laten de paarden meestal 1 a 2 weken op een stukje staan en dan gaan ze weer op het andere stuk. Ze worden overigens bijgevoerd met hooi en muesli.
Ik heb de stukken met stoomdraad afgezet op 60 cm, 90 cm en 120cm hoogte. Maar een van mijn paarden blijft er steeds doorheen breken. Letterlijk erdoor heen, want de draden zijn iedere keer geknapt. Het is trouwens van dat witte, dunnere lint (geen draad!).
Ik heb er ook al stroom opgezet (terwijl ik daar niet zo'n voorstander van ben) maar het helpt niets. Hij gaat er steeds weer doorheen. Ook op de eerste dag dat ze op een nieuw stuk staan en er dus nog voldoende gras staat.
Ze staan dag en nacht buiten in principe, want ze kunnen zelf kiezen of ze naar binnen willen, want er is een inloopstal.
Ik heb trouwens de paaltjes (van ijzer) 1 m uit elkaar staan, erg dicht op elkaar dus! (het ziet er niet uit, haha!)
Ik weet nu niet meer wat te doen, want steeds nieuw lint kopen wordt ook een beetje duur!

Alle tips e.d. zijn welkom!

Anoniem

Re: Help! Paard steeds weer door schrikdraad!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 20:52

Ondanks dat je er geen voorstander van bent, meer stroom erop.
Laat hem maar eens een flinke optater krijgen.

Of het moet zijn dat hij bang is van de andere en uit paniek weg wil, dan word het wel wat anders

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 21:05

Hij is helemaal niet bang uitgevallen en ze staan in een heel rustige omgeving. Ze staan ook niet langs de weg ofzo. Daar kan hij ook niet van schrikken. De paarden zelf kunnen erg goed met elkaar, hij is juist de leider van de groep. Ze zoeken elkaar vaak op, dus dat zal het ook wel niet zijn... denk ik.
Je ziet hem gewoon doordrukken met eten, wij "jagen" hem dan weg bij het draad, maar kom je een uurtje later staat ie aan de andere kant v/h draad.
Als we aankomen en hij heeft het weer eens gedaan weet ie ook gewoon wel dat ie fout is. Je kunt hem wel zo pakken en meenemen om dan maar even in de paddock te zetten om het draad te maken...

Maar idd, misschien er maar meer stroom op! Knipoog

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:14

flinke por erop . zeker 2000 a 3000 V ... lijkt veel maar het is gewoon zo dat je het goed voelt zeg maar . zorgen dat je geen sluiting hebt met de aarde .... en houte palen neerzetten ...

CaroR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:17

Misschien stukjes plastic aan de draad hangen ?

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 13:59

Flink wat stroom erop, anders leert hij nooit dat er met dat draad niet te spotten valt. Als ze het eenmaal weten kan het soms wel weer wat minder.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 17:07

Inderdaad, meer stroom erop, en controleer ook even of de stroom het echt goed doet, soms zie je het niet, geeft het apparaat ook aan dat er stroom op staat, maar maakt de draad toch ergens contact met iets anders en is de stroom bijna niet te voelen.. Dus altijd eerst even goed controleren!
Daar zijn kleine broertjes dan weer goed voor Duivel

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 20:20

MysticTinker schreef:
Inderdaad, meer stroom erop, en controleer ook even of de stroom het echt goed doet, soms zie je het niet, geeft het apparaat ook aan dat er stroom op staat, maar maakt de draad toch ergens contact met iets anders en is de stroom bijna niet te voelen.. Dus altijd eerst even goed controleren!
Daar zijn kleine broertjes dan weer goed voor Duivel

Dat vind ik wel een hele goeie, haha! Ik ga het proberen met meer stroom erop en ik zal nogmaals nakijken of de stroom echt overal goed geleidt.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 20:21

CaroR schreef:
Misschien stukjes plastic aan de draad hangen ?

Ik ga het proberen. Het is wel wit en wat breder lint, dus hij weet wel dat t er zit. Maar toch ga ik t proberen! Haha!