paddockbodem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeppySan

paddockbodem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 11:49

Wij hebben in de paddock vorig jaar woudzand gekregen. Volgens de mevrouw van die zandcentrale was dat prima.
Blijkt niet helemaal goed. Als het droog is, is het een super bodem. Stuift niet en is niet zwaar, maar als het regent!!!!
Het water kan dus helemaal niet weg en blijft allemaal staan. spit je een stukje om, dan is de onderlaag droog terwijl de paarden tot hun koten in de bagger staan. Het duurt een hele tijd voor het weer droog is.

Wat zou ik eroverheen kunnen gooien om het weer wat waterdoorlatender te maken?

Een trekker kan niet bij ons achter komen en door puin in de onderste laag is het niet mogelijk om (diep) los te trekken, dus alles moet handmatig gebeuren. (opp ca 22m2)

shadowflower

Re: paddockbodem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:00

wat zeg je van bestraten ... dat werkt echt super .... je paarden hoeven daardoor ook minder naar de smid en de hoeven worden zo schoon gelopen .

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:06

Bestraten? Serieus?

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:04

ja .. gewoon tegels ... wij hebben dat ook en ik ben er serieus razend enthausiast over . scheelt zo veel in hoefsmids kosten en de hoeven worden ijzer sterkt .

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 17:08

Alleen ze kunnen niet even lekker liggen en rollen... En dat vind ìk nu juist zo lekker als je je paard in de winter even lekker in de paddock doet... Het zand bij jullie is het probleem niet, maar het puin eronder. Hierdoor kan het water niet weg, wat voor zand je er ook in doet, het zal niks uitmaken. Je kunt proberen om er wat speelzand op te gooien, maar dan wordt het wel zwaar denk ik, en met dat puin eronder zal het dan ook nat blijven.
Succes in ieder geval...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 02:37

shadowflower schreef:
wat zeg je van bestraten ... dat werkt echt super .... je paarden hoeven daardoor ook minder naar de smid en de hoeven worden zo schoon gelopen .

En als een paard nou dan graag mag liggen in de zomer?

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 04:07

door puin eronder te doen zorg je er eigenlijk voor dat de onderste laag niet helemaal op elkaar "plakt"je laat er als t ware gewoon ruimte tussen voor eventueel water. Wij hebben dat zelf in de buitenbak. en ik vind het gewoon ideaal. Wel hebben we er vorig jaar 10 cm zand op laten storten. omdat het in de hoeken toch niet helemaal droog bleef. Maar nu kan ik zomer en winter gewoon rijden. Ik zou er zelf zilverzand op doen. Dat is heel korrelig zand. Blijft goed los, en het plakt niet aan elkaar. Je hebt dus ook geen grote zandhopen overal. en het water glijdt er langsaf! suuk6 ermee

Ashquar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 08:30

Wonen jullie misschien op kleigrond?
Wij hebben ook woudzand en dat werkt veel beter dan het gewone zand dat we in onze oude bak hadden.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 10:13

in de zomer hoort een paard op de weide ... in de zomer staan ze op de weide bij ons ,in de winter hebben ze stal + paddock eraan . en ze komen vaak in de bak ... en ik rijd ze elke dag .. dus reken maar dat mijn ponys geen beweging te kort komen en het heerlijk naar hun zin hebben .

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:11

Maar ze kunnen niet even lekker rollen.
Sorrie, maar dat vindt ik heel belangrijk. Het is namelijk het eerste wat al mijn paarden doen als ze buiten komen.
Verder kan het best ideaal zijn hoor, een paddock met bestrating. Het zou alleen niet aan mijn eisen voldoen.
Zo zie je maar weer; iedereen heeft zijn eigen prioriteiten! Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:19

En hoe vaak ligt of rolt een paard in een natte paddock?

De mijne is trouwens maar gedeeltelijk betegeld. Ik vind het fijn dat de paarden ook een droog stuk hebben waar ze kunnen staan.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:22

Die van mij rollen altijd, óók in een natte paddock!
Niet altijd leuk voor mij, want jah; ze zijn dan wel héél erg vies, maar goed, als de paarden maar blij zijn... Knipoog Haha!

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 13:27

Inderdaad paarden rollen ook in het natte zand, ik heb een paddock met zand, zoetzand, vind het achteraf ook veelste zwaar worden maar is ons ook aangeraden, ook ligt er een rand betonnen platen, dus ze kunnen zelf kiezen waar ze staan of ligge, ze liggen erg verspreid soms op het zand soms op het beton, maar ook op nat zand, lijkt me ook niet ideaal een paddock met alleen bestrating, die van mij gaat af en toe helemaal uit dr plaat daarzo moet er niet aan denke op stenen, ook vanwege het lekker kunnen rollen.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:47

paddock is niet zo heel groot .... denk 10 vierkante meter ... maar dat aan de stal dan is het wel een groot oppervlak ..
ze rennen nooit in de paddock . ze lopen alleen heen en weer als ze hyper zijn . en ze komen vaak op de bak/weide

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 16:49

Dat is het eerste wat mijn paard doet als ze buiten komt rollen ook in een natte paddock doet ze dat

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:41

Mijn paard staat altijd buiten. Maar goed, ik zou dus voor een gedeeltelijk verharde paddock gaan Lachen

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 19:44

shadowflower schreef:
in de zomer hoort een paard op de weide ... in de zomer staan ze op de weide bij ons ,in de winter hebben ze stal + paddock eraan . en ze komen vaak in de bak ... en ik rijd ze elke dag .. dus reken maar dat mijn ponys geen beweging te kort komen en het heerlijk naar hun zin hebben .

Wie zegt dat mijn paarden iets te kort komen of het niet naar hun zin hebben? Ookal heb ik geen weide waar ze s'zomers dag en nacht kunnen staan? Er zijn altijd plaatsen waar het beter is. Volgens mij vroeg ik advies hoe ik de bodem kon verbeteren en niet hoe goed paarden van een ander het wel niet hebben.

Bestraten is misschien gedeeltelijk een optie, maar lekker kunnen rollen vind ik ook belangrijk.
Wie weet wat ik het beste erop kan gooien zodat het woudzand wat beter water doorlaat?

LadyAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 21:57

Heb je de paddock wel laten draineren?
Goede drainage is echt belangrijk..

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 14:42

Bestraten? Die van mij keten nogal in de paddock, moet er niet aan denken wat dat keten met hun pezen zou doen, indien ze op bestrating zouden staan...
Bovendien staan ze bij mij aan huis, het zou me een gekletter geven midden in de nacht met al die hoefijzers....

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:16

En de ijzers slijten sneller als ze veel op bestrating staan.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:38

Zo zie je maar weer; ieder heeft zo zijn eigen ideeën en prioriteiten... Ik zou er wat groffer (speel) zand bij gooien. De paddock kan dan vrij zwaar worden, maar als je er niet in rijdt, dan is dat geen enkel probleem.