SOS manen en staart!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneke536

SOS manen en staart!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 08:34

Hoi iedereen !
GIsteren ging ik mijn paardje "toiletteren" : de manen gingen nog maar de staart was een absolute ramp!! Kreeg gelijk zin om hem af te knippen Verdrietig
De haren voelden dood aan, alles zat in elkaar geklit, en ik raakte er niet door met mijn vingers of met een manenkam...Had er dan wat ontklitter opgedaan maar dat hielp ook niet...
Ik moet nu zelf zeggen dat ik eigenljk aan de staart de laatste tijd niet veel aandacht besteed had : enkel gauw de houtkrullen eruit halen, en eens snel met een manenborsteltje erdoor...
Hij is ook veeeeeeeel te lang...
Ik had me zo'n kam gekocht waar je niet alleen de manen mee kan kammen maar ook uitdunnen, met zo'n mesje aan de ene kant...
Kan je hier eigenlijk ook de staart mee doen? En mag je de staart gewoon knippen?
En hoe gebruik je dat eigenlijk ook bij de manen : ze zien er nu wel dun en beter uit maar zijn nog steeds te lang...mag je ze dan knippen?

Normaal doet een vriendin van me al die dingen : zij is een "paardentoiletteuse" Clown maar is nu op vakantie voor een paar weken, vandaar dat ik hier eigenlijk weinig tot niets van afweet...
Mijn paardje vond het ook alles behalve aangenaam : hij begon rond te draaien, te schoppen,...

Trieske_

Re: SOS manen en staart!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:39

ga eerst de staart goed wassen, dan anti-klit eraan en laten drogen.
Als het droog is kun je de staart goed uitborstelen en knippen.
de lengte hoort tot bij het spronggewricht te zijn.
Uitdunnen met zo'n kammetje lijkt mij zonde van de staart.

Als de manen te dun zijn maar nog steeds te lang dan doe ik het volgende:
toupeer een plukje manen, wat je nog in je handen hebt knip je af op de lengte die je wilt hebben, zo doe je de hele manenkam.
Dan zie je ook niet aan het uiteindelijke resultaat dat je geknipt hebt.
Ga je de manen gewoon afknippen dan krijg je een rechte of meestal scheef geknipte manen die er niet uitzien.

hopelijk heb ik het een beetje begrijpelijk uitgelegd...

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 08:45

Ik heb gisteren de staart gewassen, wel niet met shampoo of zo gewoon met water goed nat gemaakt, dan anti klit erdoorheen, dan heb ik hem terug op stal gezet omdat ik er nog niet doorraakte...dus misschien dat het vandaag dan wel lukt?
Dus dan moet ik de staart gewoon kammen en dan afknippen tot aan het spronggewricht...En hoe raak je dat dode gevoel van die haren dan kwijt?
Dat van die manen snap ik wel...dank je! straks eens proberen!!

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:54

Hoi, je moet hem langer laten dan tot het spronggewricht hoor, ongeveer tussen zijn sprong en kogel, want als je paard zijn staart gaat dragen, dan wordt hij anders echt te kort en dat is ook zonde. Wassen en cremespoeling is inderdaad een goed idee en dan zou ik wachten tot de staart helemaal is opgedroogd, anders trek je er erg veel uit, succes!

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 08:57

Doe de staart van mijn paard maar 1 keer per jaar, dus die zit dan helemaal vol met dreadlocks.
Allereerst was ik de staart wel met een paardenshampo om alle poep, pies en modder er goed uitgewassen te krijgen, de haren voelen dan al gelijk een stuk zachter aan. Vervolgens veel antiklit in de staart spuiten. En als laatste pak ik telkens 1 dreadlock en die pluis ik met de vingers helemaal uit. Als ik uiteindelijk de hele staart met de vingers heb uitgepluist ga ik er met een manenborstel doorheen. Het is wel een hele klus, meestal kost me dit een uur of 4.

Succes ermee.

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:13

De lengte van de staart moet idd iets langer dan tot op het spronggewricht. Vergeet niet dat als je de staart gaat knippen je de staart iets af moet houden. Als hij gaat lopen dan houden ze de staart iets van hun kont af. Als je staart dan recht is aan de onderkant als je deze geknipt hebt, dan is ie ontzettend scheef als je gaat rijden. Dus onder de staartwortel vasthouden en zo recht afknippen. Het is het handigste als je dat met zijn tweeën doet. Als er veel dode punten wat hoger in de staart zitten, dan kan je ook alleen de punt van de haar afknippen, zodat hij er weer netjes uit ziet.

Succes ermee!!! Knipoog

Groetjes,

Moniek Haha!