ervaringen naaldboomsnippers in binnenbak gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KozieZ

ervaringen naaldboomsnippers in binnenbak gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 21:41

Zoals eigenlijk al wel duidelijk wordt uit de titel, ben ik op zoek naar ervaringen met naaldhout in de binnenbak.

We hebben op stal sinds enkele maanden een nieuwe rijhal staan, we kunnen er echter nog niet in rijden, gezien de staleigenaar er nog niet uit is, wat hij voor bodem wil... Nu is hij aan het informeren over naaldhout. Hij wil echter wel een reeël beeld krijgen en de namen die die leverancier opgeeft, zijn natuurlijk alleen stallen die het super vinden.

Ik ben dus op zoek naar wat de gemiddelde mening hierover is. Goede en slechte ervaringen welkom, wel graag erbij schrijven wat je dan fijn of juist niet fijn vindt.

Verder nog als vraag hoe het onderhoud hiervan is. Lastig/makkelijk dat soort dingen.

_Natasja_

Re: ervaringen naaldboomsnippers in binnenbak gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:07

Wij hebben het gehad maar na een paar jaar moet je er weer snippers bij gooien.

Wij hebben nu maar voor gewoon zand in de binnenbak gekozen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 13:09

Rijdt het wel fijn? En het onderhoud?

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:37

kokos vezel ..... veert goed ...bodem blijft netjes .... je moet dat wel met zand vermengen .

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 20:46

Graag alleen reacties over naaldhoutsnippers of chips. Dat is waar we naar op zoek zijn. De staleigenaar wil geen kokos.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:33

Onze grote binnen bak heeft altijd naaldboom snippers, ik vindt het zelf echt perfect rijden.
Wanneer het er net ligt moet je wel uitkijken voor een verdwaald groter stuk... maar meestal zit dat er niet in, bij ons iig Knipoog En het ruikt heerlijk Clown
Na een aantal keer in de bak te hebben gereden vermengt het zich met de oudere laag eronder en begint de nieuwe laag wat te verpulveren... dan heb je echt een perfect rijdende bak.
Goed veerkrachtiig maar toch stevig. En bijna nooit zwaar, ook loopt eventueele regen goed weg of wordt opgenomen. (bij ons valt er natuurlijk geen regen in de binnenbak Clown maar er wordt wel regelmatig gesproeid met dit warme weer.
Eigenlijk vint ik het maar een nadeel hebben, wanneer de laag aan vervanging toe is... blijft het zo in de hoeven zitten, dus lekker krabben na het rijden Knipoog
Bij ons wordt de bak een keer in het jaar/ anderhalf jaar bijgevuld... maar het is een bak waar ook alle manege lessen in gegeven worden. En privé paarden rijden er ook nog eens in. Dus van 9 tot 22 uur is de bak in gebruik.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:40

Dit is een foto van onze bak, toen was die een weekje of twee bijgevuld. Even een foto geleend hoor mich Knipoog
Afbeelding
In mijn profiel, helemaal onderaan staat ook een foto van de bak toen die net een dag gevuld was.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 07:18

Mijn instructrice heeft het ook in de binnen- en buitenbak. In de binnenbak blijft het langer goed en mooi dan buiten, waar het sneller verteert.
Het hout lijkt een beetje op van dat Hennepstrooisel, maar dan in grotere stukjes. Nadeel vind ik dat als het nog niet goed gemengd is, het soms glad is wanneer je paard zijn voeten nog niet goed recht onder zich zet. De laag glijd dan over elkaar en het zand. Als het goed gemengd is met het zand heb je een super veerkrachtige en niet zware bodem. Mijn pony met gevoelige voorbenen en spat kon er echt lekker op lopen. Hij had geen moeite met de zwaarte van de bodem, terwijl je het anders gelijk merkt of een bak wat zwaar of juist hard is.
Ze sproeit hem wel regelmatig (zomers vaker dan 's winters)
Bij vorst blijft hij heel goed, mits je hem droog houdt in die periode. Toen er een nieuwe laag in kwam, was het net of je in een bos reed Knipoog

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 09:37

Oké positieve berichten dus. Als het goed is wordt het dan meteen wat vermengt met zand, dus dan zou hij meteen goed moeten liggen, als ik jullie zo hoor.

Nog meer ervaringen?