Stalling wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MelodyT

Stalling wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 15:25

Ik zit in een dillema wat betreft de stalling van melody.

Momenteel staat ze op een prive stal met:

-Stal (Normale grootte)
-Bak (veel onkruidgroei omdat ik de enige ben die er rijd)
-En een hele grote weide
-Uitrij mogelijkheden zijn er nauwelijks aleen plattelandsweggetjes en wijken.
-Staleigenaar voert 2keer per dag
-Staleigenaar mest de stallen iedere ochtend
-Zomers 24uur op de weide(zonder schaduw)en swinters snachts binnen en overdag op een afgezet weitje.
-Ben er altijd aleen want het andere meisje komt haast niet dus rijd ook altijd aleen daar.
Prijs:150euro per maand

Klinkt ideaal maar volgens mij heeft de staleigenaar er niet meer zo'n zin in nu hij zelf geen eigen paarden meer heeft dit is te merken aan:
-Paarden staan vanaf maart al hele dag op de wei terwijl het daarna snachts nog heeft gevroren.
-Het sWinters vergeten de paarden binnen te zetten.
-Als de lente begint niet de wei afzetten en steeds verzetten maar gelijk met zn 3en op een hele grootte eiwitrijke wei.(te groot voor 3paarden)
-De brandslag ineens weghalen(waar we de paarden dagelijks mee afspoten.
-En ook wil hij alles weten wat je met je eigen paard doet.

Nu heb ik de kans om met melody ergens anders te gaan staan:
-Stal (iets groter als dr huidige)
-Bak
-Een redelijk grote wei waar ze dan straks met 3en op lopen.
-Zelf de stal mesten
-Om de beurt voeren 2keer per dag.
-De stal zit 5minuutjes van het bos af en vlakbij wat lange zandpaadjes.
-Als het doorgaat staan we er met 2en.
Prijs:100euro huur van de wei per persoon en 15euro voerkosten per maand.

Wat zouden jullie doen?

Jol1

Re: Stalling wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:28

Ik zou verhuizen. Het lijkt mij heel fijn als je elke keer een leuk bosritje kan maken. Daarnaast alleen is maar alleen en die nieuwe stal is waarschijnlijk ook gezelliger.

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:29

ik zou naar die andere stal gaan ,
als daar nog meer mensen staan kun je ook wisselen met mesten dan hoef je niet elke ochtend. die man waar je nu staat lijkt me niet zo aardig

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:32

Als ik het zo lees zou ik het doen als ik jou was!

Ik denk dat het beter voor je paard is aangezien er ook vergeten wordt om ze binnen te zetten in de winter en gelijk op een eiwitrijk land worden gezet en je ze niet meer af kan spuiten. En stel dat het niet bevalt kan je toch altijd gaan kijken voor weer wat anders?

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 15:34

Degene die er op die nieuwe stalling staat ken ik ook best goed(oude eigenaresse van mijn vorige pony)en kan ik goed mee opschieten.

En op mn huidige stalling is soms zo saai in je eentje.
Altijd aleen buitenrijden.

De eigenaar van mn huidge stal is best aardig aleen heeft soms zn momenten.Ik rijd daar al 10 jaar heb 6 jaar een pony van hem gereden maar de laatste tidj verwaarloost hij de boel een beetje en dat is gewoon jammer...
Laatst bijgewerkt door MelodyT op 01-08-06 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:36

ik vind om de beurt voeren niet ideaal

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 15:38

Wat vind je er niet ideaal aan als ik vragen mag?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:41

Stal 2 klinkt een stuk beter.
Goedkoper, Grotere stal, beter buitenrijgebied, betere bak en ze kan nog steeds op wei.

Waar je alleen wel heel goed rekening mee moet houden is of je hier wel tijd genoeg voor hebt.
Als je de ochtend voerbeurt hebt wat dus vaak voor zal komen als je er maar met zijn tweeen staat zul je dus voor je school of je werk naar de paarden toe moeten. inclusief heen en terugrijden en na het voeren de paarden buitenzetten ben je zomaar minimaal een half uur tot een uur verder. Tijd die je tot nu toe nog lekker in je warme bed kon liggen.

Verder kun je geen dag meer overslaan omdat je zelf moet uitmesten. Als je zelf moet voeren en mesten moet je ze waarschijnljik ook zelf binnen en buitenzetten.

Conclusie heb je tijd genoeg dan zou ik het doen en anders kun je beter blijven waar je bent.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:04

Ik zou verhuizen, zelf wel iets meer verzorging maar je paard staat beter.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:50

Als je er toch elke dag bent is die ene keer voeren ook nog wel te doen...

Eigenlijk geef je het zelf al aan. Ik zie alleen maar pluspunten in verhuizen. Lekker naar het bos, het is goedkoper, je hebt er gezelligheid, je paard komt hier ook veel buiten. Alleen moet je zelf uitmesten, maar uiteindelijk kost dat ook maar een kwartiertje per dag...

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 22:53

Nadir schreef:
Als je er toch elke dag bent is die ene keer voeren ook nog wel te doen...
.

Voor paarden is het wel het beste als ze op vaste tijden gevoerd worden. Nu kan je gaan wanneer de tijd je het best uitkomt. Dan moet je om een bepaalde tijd. Bovendien kan je er niet vanuit gaan dat de ander altijd de ochtendvoerbeurt neemt.

Heb je geen tijd om s' ochtends uit te mesten of te gaan rijden als je de ochtendvoerbeurt hebt dan zal je 's middags nog een keer moeten om het paard beweging te geven.

Zou niet te licht denken over dat voeren en uitmesten. Het kost echt wel behoorlijk wat extra tijd.
Nu kan het ook heel leuk zijn om alles zelf te doen en als je de tijd hebt klinkt stal 2 echt wel leuker maar je moet die tijd wel hebben.

Bovendien denk ik dat ze daar nog steeds vaak in haar eentje rijd. Ze zegt dat ze dan met zijn tweeen daar staan. De ander wil vast wel eens met haar afspreken om gezellig samen te rijden maar zal ook niet elke dag haar tijden aan een ander willen aanpassen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:39

ben het met je eens ik zou niet op verplichten tijden willen om te voeren

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:41

Ik zou verhuizen.
Bij zo'n staleigenaar zou ik niet langer willen staan.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:03

Ik zou ook verhuizen!

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 17:38

Ik had er ook al aangedacht dat het meer werk is...de tijd heb ik er denk ik wel voor.
Ik hoef met mijn werk nooit vroeg te beginnen en ben ook nooit later als 19uur klaar.

Dus opzich is het denk ik geen probleem als we tenminste een soort rooster kunnen maken wanneer en wie er voert.

Ik denk er nog even over na maar ik denk dat ik al een keuze heb gemaakt...

En over het toch aleen rijden..vind het opzich ook niet erg maar zo afentoe met iemand samen rijden is wel gezelliger.
Nu rijd ik al een jaar ofzo altijd iedere keer aleen...dat gaat ook vervelen en er staan weinig andere paarden in de buurt.

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:36

Ik moet het met sommige eens zijn over het voeren.
Paarden doen het goed bij regelmaat.
Dus optijd eten.
En nu denk je dat je het misschien wel red.
Maar het gaat wel over 7 dagen per week dag in dag uit weer in weer uit.
ik weet niet hoever je er van woont?????
Kijk zit je op twe vallen er vandaan dan zou ik het zelf geen probleem vinden.
Maar wat als de afstand groter is.
En net wat nog iemand zei.
Kan je van die ander op aan?
Dat zou ik belangrijk vinden net zo goed ben jij altijd netjes op tijd en gooit die ander z'n pet er naar.
Kijk ik begrijp je standpunt kwa stal waar je nu staat hoor.
Maar er komt ook meer tegenover te staan.
Ik hoop dat je er goed over nadenkt.
En mocht je gaan verhuizen veel plezier op je nieuwe stal

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 19:36

Ja ik snap ook waar jullie op doelen...
Ik woon er met de auto 5minuutjes rijden vanaf dus dat is wel te doen.
De andere stal waar ik sta is 5minuutjes met de fiets en 2 minuutjes met de auto.

Ik denk niet dat zei er met de pet naar zal gooien want ze is zelf wel heel precies in dat soort dingen voor zover ik haar ken.
Maar zeker weten doe je dat nooit...

Maar ja voor het zelfde geld gaat het super...
Tis zo moeilijk want om de situatie op mijn stal nu wil ik eigenlijk het liefste weg.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:33

lindsey schreef:
Voor paarden is het wel het beste als ze op vaste tijden gevoerd worden. Nu kan je gaan wanneer de tijd je het best uitkomt. Dan moet je om een bepaalde tijd. Bovendien kan je er niet vanuit gaan dat de ander altijd de ochtendvoerbeurt neemt.

Heb je geen tijd om s' ochtends uit te mesten of te gaan rijden als je de ochtendvoerbeurt hebt dan zal je 's middags nog een keer moeten om het paard beweging te geven.

Zou niet te licht denken over dat voeren en uitmesten. Het kost echt wel behoorlijk wat extra tijd.
Nu kan het ook heel leuk zijn om alles zelf te doen en als je de tijd hebt klinkt stal 2 echt wel leuker maar je moet die tijd wel hebben.

Bovendien denk ik dat ze daar nog steeds vaak in haar eentje rijd. Ze zegt dat ze dan met zijn tweeen daar staan. De ander wil vast wel eens met haar afspreken om gezellig samen te rijden maar zal ook niet elke dag haar tijden aan een ander willen aanpassen.

Ben ik niet met je eens.
Ik voer elke dag de paarden, 's morgens voor het werk en 's avonds, en dat is ('s avonds) echt niet altijd op hetzelfde tijdstip. Echter staan ze nooit op het eten te wachten, en ik geloof ook niet dat ze er slechter van worden.

Wel ben ik het met je eens dat als je hier de tijd niet voor hebt je er ook niet aan moet beginnen. Maar als je de tijd hebt om elke dag te gaan en je kunt onderling een mooi schema maken van wie wanneer voert is het best op te lossen. Je moet er alleen wel zin in hebben. Niet iedereen staat 's morgens om 6 uur vrolijk naast zijn bed... Haha!

En natuurlijk kun je niet van je stalgenoten verwachten dat ze altijd maar samen met je rijden. Maar nu rijdt ze altijd alleen, dus als er op de nieuwe stal wel een aantal meiden staan die het leuk vinden om af en toe eens te gaan rijden is dat zeker wel in haar voordeel. Dat is dan al vaker dan wat ze nu doet.

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 18:13

Ik heb eindelijk besloten om toch met melody te gaan verhuizen.
Ik was wat onzeker over een paar avonden omdat ik dan moeilijk zat met voeren dit heb ik met haar overlegt en daar komen we wel uit zegt ze.

Bedankt allemaal voor jullie hulp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:22

je zegt dat je 100euro voor de weide moet betalen, maar wat moet je in de winter aan stalkosten dan betalen??

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 09:59

100euro is de weide+bak+stal..

En maandelijks zijn we ongeveer 15euro kwijt aan voer daar hebben ze het tenminste altijd mee kunnen redden zei dat meisje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:34

Ik zou alle voors en tegens tegen elkaar afwegen. Wat is het beste voor jou, maar vooral waar is je paard het beste af. En aan de hand daarvan zou ik een beslissing nemen. 100 euri is niet duur

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 13:29

Ja dat heb ik ook gedaan en daaruit heb ik besloten dat ik naar de andere stalling verhuis.