Geen schuilstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
XxLMMxX
Berichten: 3126
Geregistreerd: 22-03-12

Geen schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 17:01

Ik hoop dat mijn onderwerp goed staat.
Op dit moment staat mijn merrie 24/7 buiten, ze heeft een schuilstal tot haar beschikking. Ze staat heerlijk.

Vanwege de afstand ben ik aan het uitkijken naar een stal dichter bij mijn huis. Mijn pony kan niet op stal staan omdat ze last heeft van het stof.
Daarom wil ik haar graag weer op een buitenplek hebben, mocht ze eventueel verhuizen.

Er is een plek zonder schuilstal op mijn pad gekomen, waar ik overigens nog moet gaan kijken.
Alleen heb ik nog nooit een paard op die manier gehuisvest.
Daarom ben ik benieuwd of er mensen zijn die hun paard zonder schuilstal buiten hebben staan.
En hoe dit bevalt.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Geen schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:03

Het zou voor mij geen optie zijn :n

Mariska_28

Berichten: 10502
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Geen schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:05

Voor mij ook niet. Als het echt bar en boos is qua weer wil ik gewoon dat ze droog en uit de wind kunnen staan...

Fauvetje
Berichten: 248
Geregistreerd: 15-12-14

Re: Geen schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:06

Als er natuurlijke beschutting is (bomen, zijkant huis,....) en het paard een goed deken opkrijgt als het echt onophoudelijk regent of sneeuwt, zie ik er geen graten in. Maar er moeten dan wel droge plekken zijn ! zodat de hoeven niet constant in de nattigheid staan

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:06

Zomers staat die van mij zonder schuilstal 24/7 buiten. Afgelopen jaar heeft hij tot 12 december zo gestaan. Wel aan 3 kanten van de wei een goede boom begroeiing, ze konden dus wel uit de wind staan.
Mijn paard is er happy onder, loopt sneller terug naar de wei, dan wanneer ik hem ophaal. Het jaar ervoor gaf hij op den duur zelf wel aan dat hij er klaar mee was om 's nachts buiten te staan. Dit was een andere wei, met maar aan 1 kant beschutting.
Daar zit voor ons dus echt wel het verschil in.
Als het een weide is met wel een goede natuurlijke "windscherm" lijkt mij het geen probleem

ellepel

Berichten: 47351
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:07

Mijn 22jarige welsh staat 24/7 zonder schuilstal.
Ook vanwege stofallergie op de weide.
Er zijn wel stallen beschikbaar als het nodig is. Dus dat is wel fijn.
Kan dat op de plek ook die je nu noemt?
Maar vanwege geen stal heeft de mijne een goede waterdichte deken om.
Gaat prima :j

Selina

Berichten: 14300
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:08

Mijn bijrijdpaard staat 24/7 buiten zonder schuilstal. Er is aan 1 kant een rij grote bomen.
Pas waaide het enorm hard + regen en ze stonden met z'n allen bij elkaar met hun kont tegen de wind. Ze hebben alleen wat aan die bomen als de wind goed staat. Zou het zelf niet doen, vond het er toch (lekker vermenselijkt..) zielig uitzien. Denk dat je er best een paar gelukkig maakte met een stal toen.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:08

Zónder schuilstal zou je met windsingels, bomen (ook niet ideaal, die worden kaal in de winter en druipen dan als een gek met regen en houden geen rotweer meer tegen) en dekens (met hals) moeten gaan werken.

Ik meen overigens dat het ok niet meer mág, in een open weide zonder schuilgelegenheid.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 23-02-15 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Berichten: 6686
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:08

Voor mij (en mijn pony's) hoeft er geen echte stal te zijn, maar wel beschutting tegen vooral wind (zeker in combi met regen) en de zon. Ze staan bij mij ook vrijwel nooit in de zeecontainer die op de wei staat. Maar wel precies ervoor of ernaast, om te schuilen voor zon en wind.

Toen ik geen container had had ik een oude trailer op het land staan, zo'n grote tweepaards. Daar konden ze aan alle kanten omheen gaan staan. En ik kon er zelf mijn spullen en hooi in leggen. Was prima. Werd altijd goed gebruik van gemaakt.

Ik had / heb ze wel altijd van plm december tot zo maart (beetje afhankelijk van het weer) gewoon 's avonds binnen of bij echt nat weer nog wat meer binnen staan (dus in de winter maar paar uur buiten), omdat het land bij ons gewoon te nat wordt en ik het zelf ook niet echt prettig meer vind.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 23-02-15 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Geen schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:10


Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:11

Momenteel staan mijn paarden zonder schuilstal. Dit doordat de oude schuilstal zo oud was dat ik bang was dat hij nog eens zou instorten als er wel een paard in stond. Daar voor hadden we hem ook al eens afgezet omdat mijn shetlander zomer eczeem heeft en zich kapot gaat schuren en mijn IJslander ook gaat schuren door onbekende oorzak (dierenarts en alles is er bij geweest). Paarden staan dus zonder schuilstal. Aan beide kanten van het weiland staat een flinke rij bomen en bosjes. Genoeg beschutting tegen wind en heel wat regen. In de zomer willen we een soort van carport er op gaan zetten met 2 of 3 dichte wanden met daar aan stroomdraad zodat ze niet aan de wanden gaan schuren maar toch droog kunnen staan.

In mijn geval op dit moment is geen stal beter dan wel een stal. Paarden kunnen wel tegen regen, ze zijn niet van suiker. Mijn shet krijgt een deken op als het regent. Met genoeg ruwvoer moet het te doen zijn ;)

charellelove
Berichten: 176
Geregistreerd: 25-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:13

mijn paard heeft een stal maar staat in de winter en zomer vaak weken buiten
dat is geen probleem als ze een dikke vacht hebben :j

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33800
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Geen schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:15

Hier verkiezen ze de rij bomen (ze staan in het bos) altijd boven schuilstal. Behalve als daar eten in ligt. Ze schuilen daar ook voor de vliegen.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:16

Ik heb ook geen schuilstal, wel beschutting van bomen, struiken en gevel. In het verleden op een andere locatie wel een schuilstal gehad, maar daar stonden ze nooit in, gingen veel liever onder de bomen staan. Een schuilstal tegen de vliegen of warm weer heeft meer zin, is mijn ervaring. Ik hoor in mijn omgeving meer dezelfde ervaringen; paarden gaan alleen de schuilstal in op het moment dat er voer ligt, anders niet.

Ik vind de manier van voeren veel belangrijker dan wel/geen schuilstal. Ik voer in principe altijd onbeperkt, indien nodig met slowfeed. Daarmee doet jong en oud, ervaren en onervaren paard het goed op. Een jaar heb ik ergens gestaan waar enkel sochtends en savonds werd gevoerd, duidelijk was dat de paarden het toen veel moeilijker aan konden.

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:18

Zou voor mij een no go zijn.

Wil altijd dat een paard in ieder droog kan gaan staan.

Met alleen bomen tegen de wind staat hij evengoed in de stromende regen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:20

Floortz schreef:
De oplossing en geen vergunning nodig:

http://www.schuilstal.com/nl/home

Hoe weet je zo zeker dat hier geen vergunning voor nodig is? Dat verschilt toch per gemeente?

Ik vind het wel nette schuilstallen trouwens.

Verder zou ik ook absoluut een schuilstal willen en een aantal plekken waar ze droog kunnen liggen.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33800
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:21

simongek schreef:
Zou voor mij een no go zijn.

Wil altijd dat een paard in ieder droog kan gaan staan.

Met alleen bomen tegen de wind staat hij evengoed in de stromende regen.

En de paarden die 's nachts op stal staan dan? Die staan overdag ook meestal in een weide zonder schuilstal. :P

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:22

Ik wil toch minimaal een schuilstal voor mijn paard. Tijdelijk een paar weken zonder kan nog als het weer mee zit maar anders toch een schuilstal en hier maken ze daar dankbaar gebruik van zomer en winter. Ook de shetten staan regelmatig binnen.

XxLMMxX
Berichten: 3126
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 17:24

Bedankt voor jullie meningen en ervaringen.
Ik weer nog niet of dit bij ons past.
Ik zal de plek eerst moeten zien en erover nadenken. Maar heb nu wel wat meer inzicht verkregen.
Fijn om jullie berichten te lezen!

Ik zal zeker goed op de beschutting letten als ik een bezoekje breng. Erg belangrijk. Bedankt voor de tip!

Een schuilstal plaatsen is geen optie. Het is niet mijn terrein. Bedankt voor je link.
Mocht het niet bevallen blijft ze gewoon langer op de plek waar ze nu is.

Voer is onbeperkt. Hier let ik ook altijd op.
In het verleden heeft ze op een stal met twee voerbeurten gestaan maar dit werkte niet, was swinters niet voldoende

quintusgl

Berichten: 4451
Geregistreerd: 30-06-06
Woonplaats: Bij t bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:26

Als ik zie hoeveel onze kudde schuilt in de stallen bij slecht weer (en warm weer), dan zou het voor mij geen optie zijn om ze zonder schuilstal neer te zetten.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Geen schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:28

Hier wordt er ook echt dagelijks graag gebruik van gemaakt, onder alle weersomstandigheden!
En ik heb ook echt geen watjes ;)

doemaar

Berichten: 1327
Geregistreerd: 08-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:30

Hier wel een schuilstal maar pony staat er dus nooit maar dan ook nooit in. Hooguit om te drinken (staat water bak) ...

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Geen schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:39

Zou het persoonlijk nooit doen.
Maar er zit in mijn ogen wel een verschil tussen een weide met nog enige vorm van beschutting, bomen of iets dergelijks dan een volledig open wei, zonder enige mogelijkheid om even uit de wind te gaan staan.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Geen schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:42

En let vooral op of de paarden een droge ondergrond hebben om te liggen, dat is wel heel belangrijk. Als ze bij mi geen droge ondergrond hebben om te liggen, dan haal ik ze na 2 - 3 nachten een nachtje op stal. Tevens heb ik rondom de hooibakken een flink stuk verhard zodat ze niet 24/7 in de drek staan.

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:43

MarlindeRooz schreef:
simongek schreef:
Zou voor mij een no go zijn.

Wil altijd dat een paard in ieder droog kan gaan staan.

Met alleen bomen tegen de wind staat hij evengoed in de stromende regen.

En de paarden die 's nachts op stal staan dan? Die staan overdag ook meestal in een weide zonder schuilstal. :P



Het is nogal een verschil tussen
4/ 6 uur in de regen of 24 uur.

En mijne staat er sowieso niet in :D