Kosten onkruid spuiten per hectare

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kosten onkruid spuiten per hectare

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:07

Er komt hier nu steeds meer onkruid.
In de lente (neem aan dat dat de beste tijd is) willen we graag laten spuiten tegen alle onkruid, zodat het gras weer alle kans heeft te groeien.
Weten jullie wat dit ongeveer kost per hectare als je dit laat doen?

sassefras

Re: Kosten onkruid spuiten per hectare

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:40

hai,

ik was 150 euro per hectare kwijt, en geen onkruid meer te zien gelukkig

sas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 19:47

Laten doen?

Dat valt me heel erg mee Ja

Elfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:04

Het hangt er ook vanaf welk product je gaat gebruiken, dus welke soorten onkruid je wil bestrijden. Wij hebben in het voorjaar laten spuiten tegen onkruid (vooral distels en zuring) met bofix. Daarvoor hadden we 6 liter nodig (voor 1,2 hectare) en dat product kostte 13,40 euro per liter. Wij hebben het gevraagd aan een landbouwer in de buurt en die heeft alles gespoten voor de vriendenprijs van 25 euro. In totaal heeft het ons dus nog geen 110 euro gekost. En al het onkruid is weg, het is echt een propere wei nu.

Wat voor onkruid wil je bestrijden?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 18:18

Je betaalt per uur voor de machine + degene die hem bedient (ongeveer 60-80 euro). 1 Ha kost ongeveer een half uur, maar minimum bedrag is vaak 1 uur.
Daarnaast betaal je het bestrijdingsmiddel. Tegenwoordig is dat vaak MCPA + Starane. MCPA kost geen drol (15-16 euro per liter, dosering is 2-3 liter per ha), Starane daarentegen kost ongeveer 60 euro per liter (dosering 1-2 liter per ha). Dat werkt dan weer wél (als enige) tegen JKK, dus dat is meegenomen.

Ik was laatst voor 1,5 Ha 162 euro kwijt (met MCPA/Starane).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 07:06

Die starane wil ik dan voor de zekerheid ook, ook al staat dat er nog niet.
We hebben sinds dit jaar echt van alles, vorig jaar waren het alleen paardenbloemen en wat klaver.

Nu zijn het distels, een paar kleine plukjes varkensgras, herderstasjes en nog wat rommel.
We zitten helaas tegen een vogelbeschermingsgebied aan en daar mag bijna niets gedaan worden, dus alle onkruid doet het daar heel fijn. Dus ook naar ons waaien.

Er moet 3 ha (iets minder, paardjes moeten dan ook nog ergens staan) gedaan worden, dus dat minimaal een uur halen ze wel.

Wat is eigenlijk de wachtijd voordat de paarden erop mogen?
En ik welke tijd kun je het beste laten spuiten?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 07:56

Voorjaar, als er genoeg blad opzit (voor zuring bv 3-5 bladeren per plant, voor brandnetel: 30 cm hoog), maar uiteraard wel ruim voor de bloei. Wachttijd: zeker een week of 2, je wilt het goed dood hebben. Het zijn trouwens plantaardige groeimiddelen die gebruikt worden (ja, groeimiddelen, het onkruid 'groeit' dood) die verder niet schadelijk zijn voor dieren.