Mest eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 14:49

Gisteren zag ik dat mijn pony zeer smakelijk een paar van haar eigen verse vijgen naar binnen stond te werken. Ze zocht ze kennelijk wel speciaal uit Vingers aflikken

Maar waarom doet ze dat eigenlijk?

Ze krijgt speciaal voer met extra mineralen en sporenelementen, heeft een liksteen, staat op een wat schrale wei, met voldoende goed hooi tot haar beschikking.

Ninla_

Re: Mest eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:01

Vitamine te kort betekent dat geloof ik...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 15:33

Ja dat dacht ik dus ook, maar volgens mij krijgt ze juist vanwege haar speciale voer alles binnen. Weet je ook welke vitamine?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:38

Kan ook te weinig ruwvezel zijn. Heb je heel fijn of vrij grof hooi?

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 15:44

Die van mij heeft het ook een tijd gedaan. Voor mij was/is de oplosiing om 2 eetlepels zeewier door haar voer te mengen. Sinds die tijd doet ze het niet meer

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:11

Quote Ruiterbewijsboek: ( Haha! )
'Mest eten wordt veel opgemerkt bij jonge veulens die te weinig melk ontvangen of lijden aan maagdarm aandoeningen, veelal door wormen. Bij oudere paarden duidt het soms op een tekort aan mineralen.'

Mss heb je hier wat aan?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 17:38

Dank voor jullie reacties.

Ik heb zelf ook nog even wat boeken nagekeken en het kan inderdaad meerdere oorzaken hebben. Tekort aan ruwvezel lijkt me niet. Ze heeft doorlopend grof hooi en stro tot haar beschikking en staat overdag op haar wei. Dus ook verveling lijkt me niet aan de orde.

Ik voer speciaal voer met extra veel mineralen en sporenelementen, mede ook omdat ze vorig jaar ziek was, waarschijnlijk door een teveel aan eiwitten (aan de lever en licht hoefbevangen). Dit jaar doe ik dus alles om het eiwitgehalte laag te houden. Schraal onbemest grasland, laag eiwitgehalte 'kracht'voer, grof stengelig wat ouder hooi. Lees ik dus net in een boekje van Anneke Hallebeek dat een paard met eiwittekort zijn eigen mest gaat eten ... hmmm is dus mogelijk.

Hoewel er vaak te veel eiwit in het voer zit dan te weinig is mij ook ooit verteld. Echter ook dat een paard eiwit via het zweet uitscheidt, en de laatste dagen heeft ze nogal staan te zweten na een partijtje rennen ....

Maar ja, ik durf haar niet zomaar eiwit te gaan geven, hoewel ik wel jong gras heb staan in de wei, maar dit maar cm voor cm geef, omdat ik bang ben voor herhaling van vorig jaar.

Wat is wijsheid he ? Clown

Zeewier heb ik hier staan. Geef ik nu iedere dag een theelepeltje van bij, maar daar maak ik maar eens een eetlepel van. Kan nooit kwaad denk ik zo.
En ik ga de hoeveelheid voer weer opschroeven naar wat ze in de winter kreeg. Ze krijgt nu ongeveer de helft, mede omdat ze wat gras heeft nu. Maar dat is wel erg beperkt nu het gras zo verdord is en zo kort.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:27

die van mij doet het het ook.....heel vaag nou die krijgt echt alles ook zeewier, maxH, kuil, stro, gras....zoutblok...hmm heel raar vitamine shot heeft ze ook gehad vies vind ik het bah...