Wie kan mij helpen? Ik wil een eigen paard..:D

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veerluh

Wie kan mij helpen? Ik wil een eigen paard..:D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 22:51

Hallooo!!!

Ik ben erover na aan het denken om een eigen paard te kopen.
Het kost allemaal veel geld, maar ik heb nu hele leuke en goedkope paarden gevonden! Ook is er een paar straten verderop een weide waar ik mijn paard kan neerzetten voor maar ongeveer 5 euro per maand!!!! Haha!

Ik heb al erg veel informatie opgezocht, maar wil toch graag dat iemand mij even helpt met wat ik allemaal niet moet vergeten enzoo!!:D En met welke kosten ik rekening moet houden..!!

Dankje..!! Pling
Veerle

Happiness

Re: Wie kan mij helpen? Ik wil een eigen paard..:D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:55

Duuurr.
Veeeel geld.
Ik weet niet hoe oud je bent?
Maar een eigen paard is duur.
Stalling kan verschillen. Ligt eraan wat voor een stalling.
maar dan nog wormenkuren, dierenarts (inentingen en onverwachte dingen) Hoefsmit, tuig, borstels en al dat soort dingen.
Voer ook nog.
Je wilt je paard op een weiland zetten.
maar waar staat hij dan in de winter?? Ook op dat landje? wat kaalgevroten is.. dan moet je echt naar een pension stal. Of in iedergeval een stal voor het paard vinden.

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:34

Wat kun je missen per maand?
Er komt idd nogal wat bij kijken, zoals Hapiness al zegt.
Ik ben nu ook op zoek naar m'n eerste eigen paard, heb wel een soort van berekening gemaakt, maar zoals hier al vaak gezegd wordt, valt dat vaak hoger uit..
Ik heb wel genoeg speling, dus ik durf het wel aan.
Als je dat niet hebt, zou ik er niet eens aan beginnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 08:54

En wat als je van dat weiland afmoet, of je paard moet geopereerd???

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:18

Er zijn al een aantal topics met precies dezelfde vraag. Misschien is het handig als je daar eens kijkt?

Veerluh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 13:15

Happiness schreef:
Duuurr.
Veeeel geld.
maar dan nog wormenkuren, dierenarts (inentingen en onverwachte dingen) Hoefsmit, tuig, borstels en al dat soort dingen.
Voer ook nog.
maar waar staat hij dan in de winter?? Ook op dat landje? wat kaalgevroten is.. dan moet je echt naar een pension stal. Of in iedergeval een stal voor het paard vinden.

Ik ben 13!
Je hebt inderdaad gelijk dat het erg duur is (jammer), maar mijn ouders willen best mee betalen!
Ik vind het inderdaad zelf ook zielig als mijn paard in de winter ook op en weiland staat, maar er komt een stal bij!!:D

Dankje voor je reactie! Knipoog
Veerle

Veerluh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 13:17

Meisje21 schreef:
Wat kun je missen per maand?
Er komt idd nogal wat bij kijken, zoals Hapiness al zegt.
Ik ben nu ook op zoek naar m'n eerste eigen paard, heb wel een soort van berekening gemaakt, maar zoals hier al vaak gezegd wordt, valt dat vaak hoger uit..
Ik heb wel genoeg speling, dus ik durf het wel aan.
Als je dat niet hebt, zou ik er niet eens aan beginnen.

Ik hou van deze uitdaging!!(als hij door gaat..) Haha!
Ik heb al heel veel verschillende paarden bereden en verzorgd, dus volgens mij ben ik er wel klaar voor!! Knipoog

Veel plezier met jouw eerste paardje!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 15:36

hoeveel geld denk je zelf in de maand vrij te hebben voor je paard?

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:12

Ik denk dat je er sowieso vanuit moet gaan dat je ouders het onderhoud zullen moeten betalen. Voor een 13-jarig meisje is het anders echt niet op te brengen. Laat maar eens een veearts komen. Hoeveel kranten denk je dat je daarvoor rond moet brengen? Je bent pas 13 en je mag dus nog niet werken. Hoeveel willen je ouders per maand aan een paard uitgeven? Een goedkoop paard zegt niets, het onderhoud is vele malen duurder. Daarnaast geloof ik nooit dat je voor 5 euro per maand een paard in de winter kunt stallen. 5 euro per dag komt meer in de richting.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 10:09

Het zijn niet alleen de kosten, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Als de eerste levensbehoeftes van je paard maar voor gaan, en niet al je geld uitgeven aan leuke setjes, terwijl je paard hoognodig naar de hoefsmid moet. Is bijvoorbeeld de omheining van het landje nog goed, staat er stroom op, is er een waterleiding of moet je met jerrycans slepen, is er opslagruimte voor je hooi, stro en voer, kruiwagen en mestvork enz. Kun je de mest kwijt? Is er misschien een volkstuintje in de buurt die het wil hebben of moet je het op laten halen. Heb je al een adres waar je hooi en stro kunt kopen? Kun je een trailer lenen voor het geval je paard naar de kliniek moet? En zorg dat je je paard laat keuren voor je hem koopt, scheelt je enorme kosten en verdriet. Veel succes!

x_kellyann_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 11:06

Ik weet niet hoeveel zakgeld jij krijg maar dat gaat heel veel geld kosten. Knipoog

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 11:09

Het eerste wat in me opkwam was: wat doe je als je niet meer daar mag staan met je paard.?

Ik ben vorig jaar zonder enige reden mijn stal uitgepleurd en stond dus met 2 paarden zo goed als op straat!
Dan heb je dus een probleem als je een duurdere stal niet kan betalen.

Bij mij is het nog goed gekomen maar het had niet veel gescheeld of ik had er eentje weg moeten doen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 11:11

Jol1 schreef:
Ik denk dat je er sowieso vanuit moet gaan dat je ouders het onderhoud zullen moeten betalen. Voor een 13-jarig meisje is het anders echt niet op te brengen. Laat maar eens een veearts komen. Hoeveel kranten denk je dat je daarvoor rond moet brengen? Je bent pas 13 en je mag dus nog niet werken. Hoeveel willen je ouders per maand aan een paard uitgeven? Een goedkoop paard zegt niets, het onderhoud is vele malen duurder. Daarnaast geloof ik nooit dat je voor 5 euro per maand een paard in de winter kunt stallen. 5 euro per dag komt meer in de richting.

En toch bestaat het.Ik kon zelfs een gratis weilandje hebben.

Maar ik heb het gevoel dat je onze vragen ontwijkt.
Hoeveel zakgeld krijg je ?WAT gaan je ouders betalen?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 11:15

Veerluh schreef:
Happiness schreef:
Duuurr.
Veeeel geld.
Voer ook nog.

Ik ben 13!
Je hebt inderdaad gelijk dat het erg duur is (jammer), maar mijn ouders willen best mee betalen!
Ik vind het inderdaad zelf ook zielig als mijn paard in de winter ook op en weiland staat, maar er komt een stal bij!!:D

Dankje voor je reactie! Knipoog

zielig???? Boos!
mijn paarden staan 24/7 buiten wel met schuilstal,maar zou niet weten wat hier zielig aan is.In de winter voer ik ze bij met onbeperkt hooi,nu in de zomer met de schrale weides krijgen ze zelfs ook hooi bijgevoerd.Ik weet niet hoe groot de wei is kun je geen stukken afzetten?staat er een schuilstal op?

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:18

Je moet ook kosten zoals hoefsmid, wormkuur enz. betalen.. En altijd rekening houden met het ergste.. Dierenarts etc.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:38

Ik zou je ook niet willen aanraden om als je je eerste paard zelf hebt, om dan alleen om op wei te gaan staan.

je kan beter zorgen dat je dan op een manege of pensionstal ofzo staat zodat er altijd mensen zijn die je kunnen helpen en die je vragen ( bijv over gezondheid enzo) kunnen beantwoorden.

ik was ook 13 toen ik mijn eerste eigen paard kreeg. ik stond ermee op een kleine pension stal en ik met zeggen dat ik erg blij ben dat ik toen niet alleen stond.

ik ben nu 19 ( bijna 20) en heb mijn paardjes nu alleen op een weide.... en nu pas heb ik er genoeg vertrouwen in dat ik alle basis dingen zelf kan beslissen enz...

bedenk je ook dat het naast veel geld ook enorm veel tijd kost. en dat dat voor iedere dag is... ook in de winter als het sneeuwt enz...

gr marianne

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:45

je bent 13, bedoel je echt paard?
of pony?
ik denk dat je ouders moeten bekijken of ze een paard/pony willen, niet jij.
er komt zo veel verantwoorlijkheid bij kijken..... vergis je niet!

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:49

ik zou het idd met je ouders bespreken

miilou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:58

Veerluh schreef:

Ik hou van deze uitdaging!!(als hij door gaat..) Haha!
Ik heb al heel veel verschillende paarden bereden en verzorgd, dus volgens mij ben ik er wel klaar voor!! Knipoog

Veel plezier met jouw eerste paardje!!

ik denk dat je het beter niet als even een uitdaging kunt zien.
je moet er zeker van zijn dat je je paard te bieden hebt wat het nodig heeft!
en dit kost best wat GELD, het voer, de stalling(weide), als hij naar de DA moet, het tuig, de poetsspullen enzz..enz..
ik denk dat je het met je eigen zakgeld niet red.(maar ik weet natuurlijk niet hoeveel je krijgt).
maar toch veel succes met je toekomstige paard!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 18:09

Je zegt 5 euro per maand voor de wei, maar dat is zonder hooi en voer neem ik aan? Hooi hebben ze echt nodig, ik ben voor mijn eigen paard 60 euro per maand kwijt aan hooi!
En aan een weide ben je echt heel veel geld kwijt, het heeft echt veel onderhoud nodig. En ook nog een stal erbij bouwen? Dat kan ook niet met wat gratis afval hout.. Als er geen waterleiding is zul je elke dag met 50 liter water moeten slepen.
En je zegt je hebt goedkope paarden gezien.. Goedkoop is duurkoop. Die paarden zijn dan niet voor niets goedkoop. Ze kunnen problemen hebben waar je een tijd later pas achter komt, zeker als je wil geen geld hebt om te laten keuren..
Denk er nog eens goed over na, en zorg dat je ouders ook precies weten wat het allemaal kan gaan kosten.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:16

Marigold schreef:
of pony?

Dat is echt onzin!
Wat maakt het nou uit of je een paard of een pony neemt?Het is vaak even duur!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 22:04

Nou ik zou er als ik jouw was nog even een paar jaartjes mee wachten..

Een paard kost een hoop tijd en een hoop geld, wat als hij ziek wordt, dan komen er ook nog DA kosten bij kijken..

En zo heb je nog meer van die kosten die je eigenlijk niet berekend..

summer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:31

Ten eerste vind ik het niet zielig als een paard in de winter buiten staat, als hij maar een schuilplaats heeft. Ten tweede en ik kan het weten net als vele andere op bokt, is het duurste als je paard ziek wordt. Afgelopen jaar heb ik alleen al aan mijn pony zo'n 1300 euro aan veearts kosten gehad. Daarnaast moest ze elke 6 weken naar de DA toe. Dus houdt daar rekening mee. Mijn andere paarden hebben ook al het nodige gehad. Mijn pony heeft twee jaar geleden nog een operatie gehad aan een griffelbeen breuk.
Met Summer heb ik een aantal jaren geleden 2 jaar lang elke 2 maanden in Utrecht gelopen bij de DA. Wat denk je dat dat kost. Daarnaast heeft ze problemen met haar longen en is ze al drie keer voor broncoscopie geweest en heeft ze hele dure medicijen gehad. Gipsy heeft gelukkig alleen maar spat gehad. Maar daar moet je ook foto's van laten maken. Dus al met al is het heel duur als je pech hebt met je paard. En geloof me dat hebben heel veel mensen. Wat denk je als je paard koliek krijgt en moet worden geopereerd. Ik geloof dat de kosten daar ook niet gering van zijn.
Dus jij kan dat nooit betalen. je ouders moeten daar wel achter staan dat zij dus voor de kosten moeten opdraaien.
En ik neem aan dat je wel het beste voor je paardje wil. Je kan het niet maken als hij bv kreupel is er niks aan te doen. Er moet dan toch echt een DA bijkomen.
Verder kan je in andere topics van enkele dagen geleden wel lezen wat het allemaal nog meer kost. Maar dat is uitterekenen.
Vergeet niet dat als je alleen een weiland hebt je ook wel eens moet rijden als het donker is en ik weet niet of ja van je ouders wel de weg op mag in het donker in de winter. Je kan namelijk niet altijd rijden in het weiland. Het is wel handig als je bak hebt. Maar misschien kan je dat wel in de buurt doen bij iemand? Dus denk ook aan zulke dingen. Het is super hoor een eigen paard, maar al je geld gaat er naar toe. Ik zeg altijd ik weet waarvoor ik werk.
Succes met je beslissing. Maar wees wel eerlijk tegenover je ouders over de kosten. Dus dat ze ook moeten rekening houden met DA kosten enz. En niet alleen maar met 5 euro p/m. aan weiland huur.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:21

ik zou nog even een paar jaar wachten en even doorsparen.
het is echt ontzettend duur. als je koste wat het kost een paard wilt hebben dan verkijk je je daar snel op.
wat bijv. als je paard ziek wordt??? voorbeeldje, ik had m'n paard net 8 weken en toen werd hij al ziek. ik heb hem nu 5 jaar en ik ben totaal al ruim 5000 euro aan dierenartskosten kwijt. hij moest bijv. een aangepast zadel hebben. dat kostte ook nog eens 1400 euro.

en wat als je niet op dat goedkope weilandje kan blijven?? dat je paard om bijv. gezondheidsredenen of zo op een stalling moet staan?? dan moet je wel even bijna 200 euro per maand kunnen betalen voor de stalling.
ik heb het zelf ook gehad met mijn shet. die heb ik gekocht van de vorige eigenaar en hij mocht daar gratis blijven staan. heel leuk, totdat de beste mensen gingen verhuizen en ik een andere oplossing moest gaan zoeken. er was niets in de buurt te vinden en ik kon toen 110 euro per maand gaan betalen voor stalling.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:51

Armaris schreef:
Marigold schreef:
of pony?

Dat is echt onzin!
Wat maakt het nou uit of je een paard of een pony neemt?Het is vaak even duur!

Pony's zijn vaak wat soberder dan paarden. Een pony eet minder dan een paard.

Het maakt wel íets verschil. Maar het is hoe dan ook duur Tong uitsteken