Vandaag hebben ik, a_man & abeltjuh ontdekt dat er sinds vandaag blauwalg in de sloot zit bij onze paarden. Als de paarden in de wei staan drinken ze uit die sloot, ik heb er gister zelfs nog in gezwommen met myn paard(wel een heel stuk verderop)! Nou hadden we gehoort dat het erg gevaarlijk is.. Zijn er mensen die hier ervaring hebben met blauwalg en wat meer info hebben ?
Dat vraag ik me dus ook af ,,mn paard heeft alleen zo,n viezelig slootje waar ze uit drinken,,zit vol met alg en kroos,bloedzuigertjes en kikkers Nou hebbben we aan de zijkanten wel stromende sloten,,dus als t goed is loopt dat water wel door onze slootjes. Maar ik vind t ook echt bijzonder eng,,dus zou ook graag wat meer willen weten !!!! Nou TS hopen dat we nog wat te horen krijgen he
Ja ik weet dat de mens er goed ziek van word ,maar zou dat ook voor de paarden gelden (denk t wel) maar miss hebben die er op 1 of andere manier minder last van ,,,,maar ik ga iig ff zoeken op Google dus thnx
paarden worden er ook ziek van .. darmklachten is een van de klachten .... en aangezien paarden zoiezo al zeer gevoelig op de darmen zijn ... zorgen dat ze niet meer bij die sloot kunnen .
Zucht, voortaan dus eerst kopieren voor ik op verzenden druk...
Ik ben afgelopen jaar afgestudeerd op blauwalgen, oftewel cyanobacteriën. Ze zijn zeker ook schadelijk voor vee, er zijn een aantal voorbeelden bekend van dood vee in o.a. India, maar ook in Nederland is dit een risico!
Je kan heel veel informatie vinden via google, vooral op engelstalige sites. Goede zoektermen zijn cyanobacterie / cyanobacteria, toxisch / toxic, vee / livestock, blauwalg / blue-green algae.
Cyanobacteriën zijn vooral schadelijk in hele hoge concentraties, welke ze in deze weersomstandigheden kunnen bereiken. Je kan dit herkennen aan een duidelijke blauw-groene kleur van het water (echt heel fel) of bij sommige soorten door een dikke drab (zgn. kolonievorming) of schuimvorming (dit zijn dode algen). Sommige soorten kan je zelfs ruiken (het is dan net of je gas ruikt, ik ben wel eens naar de laboratoriumassistente gerend omdat ik dacht dat er een gaslek in het lab was)!
Naar mijn mening is het beter om paarden niet te laten drinken van water waarin heel veel blauwalgen zitten. Dus: speciekuipen op het land en lopen maar met die emmertjes water!