Net als de meeste van jullie tob ik al een tijdje met het vliegenprobleem. Had enkele weken geleden voor mijn paard een vliegenband (om de nek heen) gekocht voor een koopje maar toch vrij duur maar helaas na een goede week lag de band al kapot in het land (zij loopt in de kudde dus ook te verwachten). Dus trouw dagelijks met veerust inspuiten en mij schuldig voelen op de momenten dat ik wat later kwam. Er zijn zelfs enkele ogen ontstoken bij paarden in de koppel.
Gisteren kwam ik per toeval op een boerderij en bemerkte dat de koeien tegen de vliegen plaatjes in de horen hadden. Wat mij opviel was ook dat er minder vliegen om de koeien heen waren dan ik dagelijks bij de paarden bemerk.
Vanmorgen moest ik per toeval bij de veearts zijn en heb van die dingen meegenomen. Bevestigd aan het halster en nu afwachten of dat het helpt.
Voor de geintresseerden: Auriplak (oorplaatjes) Ik hou jullie op de hoogte of dat het afdoende helpt.
Oh het klinkt wel erg handig, alleen als je paarden angst hebben om bij de oren te komen, lijkt het me niet zo een goed idee. Want neem aan dat je ze bij de oren moet plakken?
Nou die plaatjes in de oren van de koeien zitten niet voor niets in de oren.... Zij strijken daarmee over hun eigen lijf waardoor ze gif over het lichaam verspreiden waardoor vliegen bij hen wegblijven. Als je dat aan het halster bevestigd vraag ik me af of dat dezelfde werking zal hebben... Kijk wel uit want ik weet van 'n boer die zo'n plaatje op zijn nachtkastje had gelegd om zo de vliegen en muggen uit zijn slaapkamer te weren... Hij is er erg slecht aan toe geweest. Hij is opgenomen in het ziekenhuis en er nog weken ziek van geweest.
Ik heb wel vaker gehoord en gezien dat ze die aan paardenhalsters vastmaken. Heb nog niet gehoord dat dat problemen op levert. Ik ken namelijk enkele koeienboeren die ook paarden hebben en die waren op hetzelfde idee gekomen. Ik heb niet gehoord dat de paarden schade ondervonden van de labels. Is helemaal geen gek idee om dat te doen.
friesiszwart
Resultaat na een dag. Mijn eerste indruk is dat het wel helpt waren er de afgelopen dagen honderden vliegen om je heen als je tussen de paarden in stond en nu vandaag aanzienlijk minder en ik ben op hetzelfde tijdstip geweest. Ook bemerkte ik minder vliegen om en nabij de ogen. Ik hou jullie verder op de hoogte. kosten ik meen iets van 3,75 euro per stuk
Je kan de plaatjes ook in de manen en staart vlechten (in allebei 1 plaatje) en ze werken dan inderdaad 4 maanden. Dat zei de dierenarts tegen ons. We hebben ze nu besteld en we zullen het zien!