Tussendoor een rustdag? Hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninla_

Tussendoor een rustdag? Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 20:55

Mijn merrie (fjord) is best dik. En moet dus flink werken.
Ze heeft nu van de week best al aardig wat gedaan;
2 dagen achter elkaar gelongeerd met passoa & daarna een paar keer balkjes draven.
Dag daarna 40 min. dressuren en naar buiten in totaal 2 uur gereden (best flink), dag daarna een uurtje in de bak getraint, wat niet zo goed ging..
En daarnet weer gelongeerd met pessoa 25 min/tot half uur.

Nou wou ik dr morgen een vrije dag geven... Want tussen het werken door als ze bijv. 5 dagen loopt geef ik dr weleens een dagje vrij..

Mij lijkt het beter als ik morgen dan een buitenritje van 3 kwartier ff lekker stap (rondje zuid, noemen we dat bij ons, is niet zo groot en doe je een half uur tot 3 kwartier over)

Ik wou dus elke keer als ik dr een vrije dag geef, een rondje zuid doen, toch een beetje stappen en draven miss klein galopje. Dan heeft ze toch wat gedaan.
Verder staat ze op de wei.

Wat vinden jullie?

daandriaan

Re: Tussendoor een rustdag? Hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:19

Ja ik vind het goed van je. Krijgt ze even goed toch nog even beweging en dan heeft ze ook nog even de vrij heid.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:26

ik vind de training die je verder doet vrij pittig...en daarom kan een echte rustdag kan tussendoor geen kwaad. Zelf train je (is in ieder geval bij veel sporten zo) ook met rustdagen omdat dan je spieren een betere kans hebben te herstellen en sterker te worden.
Beperk je krachtvoer tot het mininum (of beter geen brokken maar enkele wortels) en laat je paard slechts enkele uren ( wij doen 4 uren in afgemaaid gras in 2 etappes, hebben ook pony die vrij snel dik wordt) per dag in het gras. De rest van de tijd niet in de stal maar gewoon lekker rond laten lopen in de kale bak of land. Zo werkt het voor ons goed. Misschien heb je er wat aan. Succes met de afvalrace!

edit: oh en 's ochtend en 's avonds gewoon hooi (niet van die kuiltroep) natuurlijk! das goed voor de vertering.
Laatst bijgewerkt door shabbay op 25-07-06 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:28

hou er rekening mee dat je de voeding aanpast op zo'n rustdag. perk de graasuren een beetje in, en hou flink in op krachtvoer als je dat geeft. anders loop je kans op maandagziekte. als mijn paard een rustdag krijgt, geef ik een handje haver voor het idee, normaal krijgt hij een halve kilo per keer.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 06:05

Er is niks mis mee je paard 7dgn in de week te laten bewegen. Kennis van ons doet dat ook en de zgn rustdagen bestaan voor hun uit een rondje stappen/draven door het bos. Mijn paarden hebben altijd een opbouwende training, voor en na een rustdag is de training minder intensief. Na een loswerk training volgt een dag intensieve training en daarna weer een loswerk training. Het is makkelijker qua voer rantsoen en het voorkomt spierpijn/verzuring. We hebben hier 1x een paard gehad wat volledige rust rantsoen kreeg en die werd ineens 3dgn achter elkaar enorm intensief gereden door de eigenaar. Als zo`n paard de rustdag erna met maandagziekte staat, dat wil je niet beleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 06:21

Als je rekening houdt met de temperatuur en er ook rekening mee houdt dat er minder zuurstof is voor haar als het zo warm is, zeker als het een benauwde dag is. Ze overdag ook wat schaduw kan krijgen op de wei, denk ik dat het fijn is als ze zo in conditie kan blijven en lekker veel beweging heeft. Relaxed stappen kan nooit kwaad en is ook fijn als rustdag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 07:46

ik heb de mijne nu ook weer op gepakt en op een rustdag laat ik hem 10 minuten wat draven afgewisseld met stap... geen krachtvoer geven, en gewoon net als altijd staat hij gewoon op de weide.
gaat altijd goed Haha!
ik heb ook wel es een dag dat ik gewoonweg niet komen kan,dan staat hij ook stil, wel in de weide,maar krijgt dan ook geen brok bij.

Ninla_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 07:58

Ze krijgt geen krachtvoer erbij, ze staat 24/7 buiten op een kneuzenlandje; oftewel een geen gras landje...

Maar iig bedankt voor jullie reacties!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 15:43

Mijn pony krijgt ook min. 1 dag in de week vrij, maar dat is ook echt vrij. Hooguit een poetsbeurt, maar verder laat ik hem met rust.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:35

Ik rijd mijn paarden nooit elke dag. Dag rijden wel zeer intensief, dag rust. Ze staan wel elke dag minstens 5 uur buiten hoor dus ze krijgen hun beweging wel. En inderdaad opletten met je voer.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:33

met elke dag rijden is niks mis... een paard slaapt maar hooguit 4 uur per dag, en kent daarin geen verschil tussen dag en nacht. voor een paard duurt de dag dus heel wat langer dan voor ons. wat ook goed kan, is de ene dag 's ochtends rijden en de andere 's avonds. dan zit er ook meer tijd tussen, maar hou je toch lekker de training erin.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:04

Mijn pony staat ook 24/7 in het land en werkt gemiddeld 3 kwartier tot een uur per dag.
Ik geef haar altijd een rustdag maar dan haal ik haar wel uit de weide om te poetsen en haar hoefjes te verzorgen en dan zet ik haar weer terug.

Nu ik vakantie heb loopt ze ook wat meer maar dan zitten er ook dagen tussen dat ze alleen maar een half uur tot 3 kwartier een buitenritje stapt, daar word ze echt niet moe van.
Als ik over 2 weken weer ga werken dan krijgt ze gewoon weer haar vaste rustdag.
Maar dan ga ik ook weer wat intesiver met haar trainen en dan heeft ze die rustdag ook echt nodig

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:10

een rondje zuid is toch weer werk en dus geen vrije dag. Ik dnek dat het ook voor Ninla belangrijk is om gewoon plezier erin te houden. Een dag helemaal niks doen is niet erg.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:00

Faram heeft juist veel plezier in het rijden, zowel in de training als in de buitenritten. door het werk leuk te houden voor je paard hoef je daar geen rekening mee te houden. als mijn paard er echt een hekel aan zou hebben (lees: moeten vangen in de wei, niet willen komen als je roept etc.) zou ik niet rijden. het gaat om het plezier, en dat geldt voor beide kanten vind ik.