Vlas in schuilstal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Baileys

Vlas in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 17:38

Kun je vlas gebruiken in een schuilstal?
Ik gebruik al jaren 's winters stro maar dat is elke dag zo'n vieze zooi.

Pellie

Re: Vlas in schuilstal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:16

wat ligt er op de bodem van je stal? zand, beton? opstaande rand?
ik gebruik rapsodie, koolzaadhaksel. ben er erg tevreden over. blijft mooi droog en koekt goed aan om een potstal te kweken. kweenie of dat je bedoeling is?
vlas ben ik zowiezo niet te spreken over, heb 3 merken geprobeerd maar alles bleef te nat.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:25

Als het een echte schuilstal in de wei is, dan zou ik voor rubbermatten kiezen.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:10

mijn ponytje staat 24/7 12 maanden per jaar in de wei... met schuilstal! mijn schuilstal is niet betegeld, dus er ligt gewoon zand (helemaal aangestampt) met vlas eroverheen.
het gaat geweldig bij mij!! nooit een vieze drap ofzo! dusss... het kan wel Knipoog !

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:54

als je een zandbodem hebt zakt het vocht daarin. Daarom blijft je vlas waarschijnlijk droog. Maar je bodem zal wel sneller vervuild raken.

Ik twijfel tussen zand en rubbermatten. Zand ligt fijner, maar rubber matten zijn makkelijker schoon te houden.
Vlas zal prima kunnen maar dan moet je wel een drempel hebben in je opening anders loopt het er uit.

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 22:12

De vloer is betegeld en een opstaand randje heb ik niet. Daarom ook mijn vraag. Dat gehakselde spul zal niet blijven waar ik het hebben wil, denk ik. Randje zou ik wel kunnen maken natuurlijk.
Potstal kan een beetje maar het stalletje is niet zo hoog en zal in de loop van de winter toch enkele keren leeg gehaald moet worden. Wat overigens voor mij geen reden is er vanaf te zien, dat stro ben ik echt beu.

Er maken 3 paarden gebruik van het stalletje en weet je wat zo irritant is; ze staan er zelden in om te schuilen!! Ze gebruiken het voornamelijk als wc Boos! maar helemaal geen stalletje vind ik ook niks. Volgens mij is het zelfs wettelijk verplicht (?).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 07:15

Andrew staat al 3 jaar buiten zonder schuilstal. er zijn nooit opmerkingen over gemaakt, dus kan me niet voorstellen dat het wettelijk verplicht is. Het belangrijkste is dat ze een droge plek hebben om te liggen. Dus: niet in de modder weggezakt. Heb je een goed weiland, met goede bodem, of een stuk verhoogd met zand of verhard, dan zal dat al schelen. Schaduw moet er ook zijn (dat kan ook op natuurlijke manier of door mens gemaakt) en ten alle tijden vers drinkwater.

Je maakt je stal minder aantrekkelijk als toilet door er geen strooisel in te leggen.
Als je over je tegels rubber matten of tegels legt, is het droog en kunnen ze zich niet openhalen aan de vloer als ze willen liggen, maar plassen op het harde doen de meesten liever niet... Dat spettert Tong uitsteken

Baileys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 16:39

Stal is niet verplicht, beschutting wel. Als ik hier om me heen kijk hoeveel paarden, koeien en schapen al weken in de brandende zon staan..... Verdrietig

Maar goed; Ik wil voorkomen dat ze 's winters in de blubber of op de koude stenen moeten liggen, da's eigenlijk het enige. Rubber matten is idd ook een goeie optie.
iemand een idee wat dat kost?