help, mijn paard springt de wei steeds uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Orrie_VBW

help, mijn paard springt de wei steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 20:47

Nou de titel zegt het al, mijn ruin staat met een merrie op een stukje gras van ongeveer 30 bij 60.
Maar hij heeft nu dus uitgevonden dat ie er uit kan springen.
Het draad staat ong. op 1.20 ( en het rare is, onder het zadel springt ie dus helemaal niet Gestoord )
Van de staleigenaar moet ie dat afleren, anders krijgt hij stalarest.
Want tot nu toe gaat het nog goed, maar als hij naar het stuk gaat, waar de andere ruin met merries staat, word het oorlog, en zal waarschijnlijk 1 er zeeer slecht afkomen. Scheve mond
Wie zijn paard heeft dit ook gedaan en wat heb je voor oplossing gebruikt?

Anoniem

Re: help, mijn paard springt de wei steeds uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:44

Mijn paard heeft dit ook gedaan en ik heb de omheining verhoogd.
Op eigen kosten, maar anders moest hij ook binnen blijven.

Mijn paard doet het overigens alleen als hij zich niet happy voelt bij dat paard of als hij alleen staat.

Later ben ik verhuisd van plek en daar beelf hij achter nog geen metertje staan Lachen

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:48

Heb je hem zien springen? Mijn merrie heeft de neiging haar hoofd ONDER de draad te steken, en dan er onderdoor te schieten... Voor je eventueel gaat verhogen en blijkt dat hij er onder gaat...

Staat er nog groen gras op de wei? Vorige week was er bij ons ook een paard op wandel, omdat de wei alleen nog maar uit dor gras bestond en ze had gewoon honger....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:50

Hoe herkenbaar

De mijne ging erover heen, toen dat te hoog was ging hij eronder door.

Voor mij dus duidelijk dat ze dan iets duidelijk willen maken

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:10

1.20 is wel laag... misschien van die paaltjes kopen die verplaatsbaar zijn (en hoger) en daar stroomband op maken. het is niet de schuld van het paard.. de omheining is te laag... je krijgt het hem echt niet afgeleerd...
de paaltjes kosten maar een paar euro. zoiets maar dan voor band http://www.agradi.nl/product?sc=Weide+a ... &ssc=Palen
niet met draad want als hij nog een keer probeert hangt hij erin... niet goed te zien!

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:11

die van mij zijn 1.60 hoog

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 15:26

het is wel zn grote vriendin waar die mee staat. maar er staat idd wat weinig gras nu, maar wat wil je ook, met deze droogte.

de staleigenaar heeft m idd maar 1 x over het draad zien springen, toen zat ie in de val.
de andere keren heeft hij het niet eens gezien.

maar ik zal eerst eens proberen om het draad te verhogen, maar dan ook een draadje laag te houden.

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 15:26

atreyuevita schreef:
1.20 is wel laag... misschien van die paaltjes kopen die verplaatsbaar zijn (en hoger) en daar stroomband op maken. het is niet de schuld van het paard.. de omheining is te laag... je krijgt het hem echt niet afgeleerd...
de paaltjes kosten maar een paar euro. zoiets maar dan voor band http://www.agradi.nl/product?sc=Weide+a ... &ssc=Palen
niet met draad want als hij nog een keer probeert hangt hij erin... niet goed te zien!

1.20 laag?
zo hoog staat een M parcour ook Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:00

Maar een parcours of 1 losse "sprong " is heel wat anders. Lachen

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:07

Mijn ervaring is ook dat een uitbrekend paard het echt niet naar zijn/haar zin heeft. Beter eerst oorzaak uit zien te vinden voordat je investeringen gaat doen? Beetje hooi op de wei bijvoeren misschien????

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:15

Bij ons staat de omheining op 80 cm.. een enkel stom schrikdraadje, en geloof het of niet, er is er niet 1 die eroverheen springt en we hebben er 20 staan. Ze staan alleen wel in kuddes van tussen de 4 en 8.

Misschien vind je paard het te saai met zijn 2en? Je zou kunnen proberen om er een paar bij te zetten.. en zorgen dat ze genoeg te knabbelen hebben, desnoods hooi of kuil in de wei leggen..

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 16:58

als je er niet een ander bij kan zetten zou ik idd wat hooi in de wei erbij leggen..
Sommige paarden schijnen er ook gewoon lol van te hebben..
een vriendin heeft ook een 2-jarige die ook elke dag naar het andere land spring en dan weer terug.. en dat een paar keer op een dag..

irene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:53

nou mijn paard staat alleen in de wei, kan goed springen,omheining van denk ik 1 meter... ze hinikt wel als andere paarden langs komen maar ze springt er echt niet over heen hoor...

ik zou ook kijken naar de oorzaken dat hij uit de wei wil...

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 16:01

er staat nu een vat met water, nu heeft hij het nog niet weer gedaan

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:40

mijn paard springt ook over de omheining heen. Mijn paard staat in een kudde van 9 en hij is 1 keer van die kudde weg gesprongen, dit omdat hij als een gek aan het rennen was en het hek ineens voor zijn neus stond. Alle andere keren had ik hem even alleen of met een ander paard in de bak/wei gezet en ja dan springt hij eruit. Dus mijn advies zet je paard in een grote kudde neer, of zorg ervoor dat alle paarden in 1 wei staan (als dat al niet zo is) dan zal hij er minder snel overheen vliegen. En onze omheining is ook ongeveer 1.20 hoog, je kunt de omheining dan wel verhogen, maar zo los je de oorzaak van het probleem denk ik niet op.