Mijn 'planning': rond 2,5 jaar komt het jong spul van de wei af. Ze kennen op dat moment een halstertje, meelopen, aangeraakt worden en voetjes geven. Wat ze bijleren is gepoetst worden (vaststaan, want dat zijn ze vaak alweer een beetje kwijt), goede manieren (omgaan of pasje naar voren of naar achteren als je het vraagt etc.) afspuiten/wassen, ingesprayt worden, beenbescherming aan en hoofdstelletje aan.
Dan is het afhankelijk van het tempo van het paard, hoe snel is hij er mee weg, interesseert het hem van de eerste keer al niet of vindt hij het allemaal spannend.
De volgende stap is longeren - schabrakje op en dekensingeltje aan - zadeltje op zonder beugels - zadeltje op met beugels - bijgezet worden - ondertussen eens een keer ter afwisseling balkjes lopen of vrijspringen en aan de hand buiten gaan stappen.
Op zijn vroegst als driejarige erover gaan hangen - zitten - aan de longe stappen en draven - los stappen en draven - sturen - galopperen - buitenritjes - lage sprongetjes - verdere dressuurtraining.
Dat kan dus heel snel gaan allemaal en daar kan heel lang overheen gaan, maar net wat het paard zelf aangeeft dat hij nodig heeft. Echt een planning heb ik dus niet, wel een soort stappenplan en daar kan ik ook nog van afwijken per paard. Zo wenst mijn driejarige niet door iemand anders gelongeerd of vastgehouden te worden dus daar ben ik gelijk alleen, los op gegaan.