Wat is jullie planning met inrijden enz.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

imka

Wat is jullie planning met inrijden enz.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 15:28

Hey,
zoals sommige weten heb ik een 2-jarige merrie, nu ben ik al info aan het zoeken overal, en boeken aan het lezen over opvoeding/inrijden enz. Maar overal staat wat anders. Nu ben ik dus heel benieuwd wie er hier ook zijn/haar pony gekocht hebben toen ze nog jonger waren en hoe jullie alles opgebouwd hebben qua training, inrijden, laten wennen aan alles, verkeersmak maken en hoe. Ik bedoel, wat doen jullie met een 2-jarige en wanneer beginnen jullie met over de weg te lopen/laten wennen aan alles enz. Oftewel, hoe hebben jullie jullie 1-jarige tot rijpaard gemaakt en welke leeftijd hadden ze toen je met wat begon. (1 tot ong 4 jaar) Hoop veel reacties te krijgen Lachen

Urielle

Re: Wat is jullie planning met inrijden enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 21:43

Mijn 'planning': rond 2,5 jaar komt het jong spul van de wei af. Ze kennen op dat moment een halstertje, meelopen, aangeraakt worden en voetjes geven. Wat ze bijleren is gepoetst worden (vaststaan, want dat zijn ze vaak alweer een beetje kwijt), goede manieren (omgaan of pasje naar voren of naar achteren als je het vraagt etc.) afspuiten/wassen, ingesprayt worden, beenbescherming aan en hoofdstelletje aan.
Dan is het afhankelijk van het tempo van het paard, hoe snel is hij er mee weg, interesseert het hem van de eerste keer al niet of vindt hij het allemaal spannend.
De volgende stap is longeren - schabrakje op en dekensingeltje aan - zadeltje op zonder beugels - zadeltje op met beugels - bijgezet worden - ondertussen eens een keer ter afwisseling balkjes lopen of vrijspringen en aan de hand buiten gaan stappen.
Op zijn vroegst als driejarige erover gaan hangen - zitten - aan de longe stappen en draven - los stappen en draven - sturen - galopperen - buitenritjes - lage sprongetjes - verdere dressuurtraining.

Dat kan dus heel snel gaan allemaal en daar kan heel lang overheen gaan, maar net wat het paard zelf aangeeft dat hij nodig heeft. Echt een planning heb ik dus niet, wel een soort stappenplan en daar kan ik ook nog van afwijken per paard. Zo wenst mijn driejarige niet door iemand anders gelongeerd of vastgehouden te worden dus daar ben ik gelijk alleen, los op gegaan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:29

Heb mijn merrie als 1,5 jarige gekocht. In de periode voordat ze ingereden werd heb ik er veel mee gepruld. Wandelen, poetsen, vrijspringen (niet veel en niet hoog), commando's leren. Verder stond ze wel dagelijk in de wei in een gemengde kudde. Toen ze 2,5 was ben ik ze gaan longeren langzaam, en aan de lange lijnen gaan lopen zodat ze het bit leerde kennen en links en rechts kon. Ze is 4 maanden voordat ze 3 werd (behoorlijk vroeg, maar het kon niet anders) een week naar een africhtingsstal gegaan, waar ze haar hebben ingereden. Zadel en alles kende ze toen al. Heb haar nog 3 weken zelf gereden (rustig aan, 15 minuten per 2 dagen) en toen is ze naar de hengst gegaan. Dit was ook de reden waarom ze behoorlijk vroeg naar de africhtingsstal is gegaan. In september weer opgepakt, en in december met zwangerschapsverlof. Toen het veulen 2,5 maand oud was is ze weer opgepakt met rijden, en het ging gewoon super. Ze was weer gedekt inmiddels, en is weer vroeg op zwangerschapsverlof gegaan. Merrie is misschien vroeg ingereden, maar ik heb haar ook wel bewust laten dekken zodat ik niet te veel met haar kon doen.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:12

Mijn 8 jarige merrie heb ik vanaf haar 2e, nam haar toen al geregeld in handen wat betreft stukjes wandelen etc. Haar 1e keer longeren was pas op 3,5 jarige leeftijd en ze was bijna 4 toen ze echt bereden werd. Na 6maand heeft ze 1 jaartje rust gehad ivm jeugdigheid, daarna weer in 2,5 jaar opgepakt en inmiddels wordt ze fanatiek doorgetraind voor de wedstrijden. Ze is inmiddels 8, als ik er op terug kijk had ik het anders gedaan. Met 3 jaar een veulen erin en nadien pas beleren/rijden.

Mijn nu 3 jarige merrie is nu gedekt en heeft misschien 5x even aan de longeerlijn gelopen. Puur om even spelende wijs te kijken hoe ze het oppakt. Omdat ze als 3 jarige vrij schraal was heb ik haar nu eerst laten dekken. Volgend jaar na haar veulen zal ze pas beleerd worden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:13

ik heb geen vaste planning....... alles ligt aan het paard en hoe deze reageert

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:10

haha ja het wijkt toch altijd af van datgene wat je je voorneemt. Is bij mij ook altijd zo. Kan nog wel 100x veranderen.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:02

Het is nog een beetje ver-van-mijn-bedshow want Indra is nog maar anderhalf. Ze wordt tegen die tijd in februari drie, ik laat haar dan nog lekker een zomer met rust. Ik begin liever wat later dan te vroeg met inrijden Als ze dan rond oktober het land afkomt, ga ik beginnen met hangen en zo langzaam opbouwen naar het rijden toe. Ik ben nu al bezig met aan veel dingen laten wennen zodat ze niks vreemd of eng vindt.

Ik zal waarschijnlijk wel wat eerder beginnen met een hoofdstelletje, zadeltje en wat later longeren. Maar goed dat zie ik tegen die tijd dan wel.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:17

Ik heb voor mijn ruin ( nu 2 jaar en 2 maanden ) een planning die in grote lijnen het schema van Urielle volgt.
Wat ik eigenlijk sinds kort pas ben gaan doen is alle vorderingen bijhouden. Ik ben echt een verschrikkelijke chaoot en mijn trainingen ( met oudere paarden dan ) waren eigenlijk nooit echt op een doel gericht. Ik wil nu een manier verzinnen om wat meer planning aan te brengen. Niet van dag tot dag, maar meer op de lange termijn. Per paard kom je natuurlijk voor andere uitdagingen te staan, dus je moet hierin wel flexibel kunnen zijn.
Die van mij komt 1 oktober naar huis/stal en dan is voorlopig de planning om het tot januari weer een beetje op te voeden en hem lekker veel in de paddock te hebben, vanaf januari beginnen met longeren. Wanneer we er op gaan, hangt helemaal af van hoe hij reageert.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 15:37

Ik heb mijn pony gekocht toen hij bijna 2 jaar was. Heb ik eerst een jaar mee gewandeld, verkeersmak gemaakt. Poetsen, schriktraining aan de hand (rare obstakels e.d.)... Afspuiten vond hij doodeng dus daar heb ik hem rustig aan laten wennen.

Als bijna 3 jarige heb ik hem een keer een zadel opgedaan en een hoofdstel in. Keertje mee gewandeld. Beetje gehangen erop. Was helemaal geen probleem.

Daarna is hij nog een jaar de opfok in gegaan en als 4 jarige heb ik hem 3x keer gelongeerd. Toen wist hij de stemhulpen aan de longe (Ik had al wel stemhulpen gegeven met wandelen als 2 jarige).

Zadeltje erop en toen aan de longeerlijn eropgeklommen en zo zadelmak gemaakt en beleerd. Met heel veel begleiding... In het begin iedere keer dat ik erop zat een les (in ons geval was dat 3x per week, in het begin 20 minuten, later een half uur) zodat ik niet zo snel wat verkeerds aan mijn pony kon aanleren.
Als er dan iets was kon het gelijk worden opgelost zodat het geen probleem verder was Lachen