Judy bijt hout..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Judy bijt hout..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 09:48

Begin maart was de paardentandarts bij ons op bezoek, en hij vroeg ofdat ik wist ofdat judy ergens aan knaagde, want haar voortanden waren zo afgesleten(niet te ver, maar op een andere manier Knipoog ) dat dat haast niet anders kon. Toen echt een week lang overal gezocht, maar ik kon niets vinden. Had het haar ook nooit zien doen..
Nu zag ik gister dat het oude geitenhok, in het midden een houten balk zat die echt enorm was aangevreten (door judy dus Scheve mond )..
Ze staat samen met moeders in een paddock, van 10x15m ofzo. Ook heeft ze daar gewoon een schuilstal. ze hebben van 's morgens 10uur tot 's avonds 10 uur zoiezo hooi, en ze krijgen ook 2x per dag brokken.
ze komt er zeker 5-6 dagen in de week uit..

Wat kan ik eraan doen? op de wei is geen optie, die is kaal op JKK na Nagelbijten / Gniffelen
Zat te denken aan een bal, of andere speelatributen.. maar ofdat dat nou echt helpt..
Zoiezo wil ik dat dat ding eruit gaat, waardat ze nu aan knaagt.. Maar zal ze dan niet gewoon weer wat nieuws zoeken?

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft, want ik weet het niet meer.......

Valentijn

Re: Judy bijt hout..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:29

Zo'n bal waar je voer in kunt doen, paard moet er tegen duwen, en dan komt er wat voer uit!
Dat wil echt goed helpen, en daar zijn ze ook een tijdje mee bezig Ja

WhiteBeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:32

als we bij mij op stal nieuwe paarden krijgen zitten ze ook aan het hout erachter de knabbelen, bij ons betekend het dat ze even moeten wennen aan hun nieuwe stal

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:35

je hebt ook van die wilgentakken.. vinden ze lekker.
Of mag ze dat nu ook niet?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 10:37

hmm, Najah het punt is dus; ik weet niet ofdat ze nogsteeds knaagt.. wat k natuurlijk wel kan doen is voordat ik op vakantie ga deze week, een foto maken.. & dan over 2 weken als ik terug kom weer Pling
Ze staat sinds december erin, en in maart kwam de tandarts, dus het kan wel, dat ze er al mee is gestopt. Ze zou nu toch allang gewend moeten zijn dan, neem ik aan.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:53

Je kunt de balk insmeren met anti-bijt spul en takken in de weide leggen zodat je paard iets te knabbelen heeft wat minder schadelijk is voor haar gebit. Berkentakken, wilgetakken en takken van fruitbomen zijn hiervoor geschikt.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 14:56

hee, dat is wel een goed idee Haha!
dr ligt nog een lading wilgentakken in de bak bij de buren, al een half jaar voor jan met de korte achternaam.. daar mag ik er vast wel wat van mee nemen!

Anti bijt spul, waar haal ik dat vandaan?

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:19

Ik heb het bij de welkoop vandaan, merk: Grand National oid
Ik vind het sperspul, het blijft een paar dagen zitten en is echt heel goor. (ik heb het voor de zekerheid geproefd Misselijk )

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:46

Je kunt het hek verfen met teer ofzo dat stinkt daar blijven ze bij ons wel vanaf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:48

Cri-box op de balken smeren.
Vooral binnen waar het er niet af regend blijft dat erg lang zitten.

Ik heb hier een schuilstal voor jonge paarden staan, deze werd ook helemaal opgegeten, cribox erop (niet de vloeibare) en ze blijven er nu al weken af.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:19

Idd Cri-box erop smeren.
Dat gebruiken wij ook, en het helpt, ze eten niet meer van het hout!

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:24

Wij doen ook wel is teer (niet helemaal puur) aan delen waar mijn merrie aan knaagt.. Het stinkt verschrikkelijk en ze is er meteen mee gestopt! Daarna ging ze nog een tijdje andere plekken zoeken, maar heeft het uiteindelijk opgegeven.. mjah, dat verschilt per paard natuurlijk!

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 14:25

superlotje schreef:
Je kunt de balk insmeren met anti-bijt spul en takken in de weide leggen zodat je paard iets te knabbelen heeft wat minder schadelijk is voor haar gebit. Berkentakken, wilgetakken en takken van fruitbomen zijn hiervoor geschikt.

Berkentakken en Wilgentakken zijn toch helemaal niet goed? Rolleyes

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 16:58

waarom zouden ze niet goed zijn.. ?
ik weet van de werking van paracetamol in de wilgentakken... Maar daar heb ik vanalles over nagezocht, is niet schadelijk. Het enige wat kan gebeuren als ze er teveel van nemen dat ze een beetje 'duf' worden, maar zelfs dat hoef je nog nieteens te merken ervan, ze moeten er wel echt heeel veel van eten wil dat gebeuren..

Berkentakken weet ik niets van Nagelbijten / Gniffelen (die hebben we hier trouwens toch niet Haha!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:02

Berken, beuken en wilgentakken kan echt prima Ja

Het hout van de stal insmeren met cribox, als je dit eerst even in de magnetron doet is het lekker vloeibaar en kun je het er zo met een kwast opsmeren.
Goedkoop alternatief: grote pot goedkope sambal van de toko, wel zorgen dat het paard dan drinkwater in de buurt heeft........

Naambordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:36

Okeej! Ja