afrastering wei uitbreken paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SDE

afrastering wei uitbreken paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 22:16

Het is weer begonnen, Jade heeft weer een periode van uitbreken uit de wei. Dit doet hij enkel als hij voelt dat de stroomdoorvoer in de draden zo goed als nihil is. Hij heeft genoeg afleiding in de wei in de vorm van hooi en speelballen en een ander paard, maar deze gaat wekelijks op rit.

De wei is rondom voorzien van stevige weipalen met 3 stroomdraden rond. Een zware batterij voorziet de draden van stroom. Er zijn geen onderbrekingen, want dat hebben we getest met een metertje.
Ik heb gehoord dat met deze droogte de geleiding van de stroom minder is, wat ik begrijp (en Jade ook). En ik heb ook gehoord dat je water over je aarding moet gieten om de geleiding wat te verbeteren Nors opkijken . Maar of dit correct is?
Wat kun je eraan doen om de afrastering en stroom te verbeteren?

Borivage

Re: afrastering wei uitbreken paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 00:08

Ten eerste hoe groot is de wei en hoeveel meter draad heb je lopen en wat voor soort een accu / batterij gebruik je.

Wij hebben zo'n 4000volt erop staan (lage ohm percentage natuurlijk) maar daar komt zelfs de meest vervelende hengst niet doorheen zonder dat hij een goede stroomstoot krijgt.

En aarden hmmmm ik kam me niet herinneren dat wij een aarde draad hebben lopen omdat je dan alle stroom de grond in laat gaan en moet je niet hebben......... water eroverheen helpt niet hoor.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 00:32

als het goed is zit er wel een aardegeval aan.anders doet hij t niet.bij mij zat een keer dat aardedraad niet meer aan die aardepin of hoe t ook heet en toen stond er dus geen stroom op.waar ik me spulle haalde die zeiden ook dat je er als het droog is water bij moet doen dat dan er beter stroom op komt.

heb je hem op zo'n accu of dat hij in t stopcontact gaat?

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 11:10

We zitten in open gebied dus kunnen geen stroom van het net afhalen (of we moeten al een elektriciteitskast installeren). Er zit een gewone Gallagher batterij 24 V op voor 320 meter draad (enkel 2 van de 3 draden). We gebruiken de koordafrastering, met ijzerdraad door gewikkeld en de gewone ijzerkabels als afrastering.
Hmm, er zijn er dus ook van 4000V, maar dan zit je al op het elek.net zeker.

Hij is 3 jaar en is gewoon aan het puberen. Hij test dagelijks de draad. Hij heeft dit echt met periodes. Ik denk het feit dat hij een vliegendeken (minder stroom voelen) en een grote bos manen heeft dat hij het minder voelt.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:41

heb er ook zo een gehad die er iedere keer uitging.de rest bleef staan.was vooral in dezomer.maardoordat t zo droog is wordt het welminder sterk.bij ons hebben ze toen gezegt idd water bij die aarde pin doen.zorgen dat t daar in de grond nat blijft,dan geeft t beter stroom.
die van mij voelde gewoon met zijn manen ertegen en duwde zo dr draad omhoog en kroop er snel onder door.zelfs toen we een draadje eronder hadden gedaan ging hij er gewoon tussendoor.
je moet ook zorgen dat er geen gras of iets tegen dr draad aankomt dan wordt de stroom ook minder.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:01

nathouden van de grond rond de aarde-paal helpt volgens mij wel.
Door droogte geleid de grond minder, maak je de grond nat, dan gaat dat beter. Maar je kunt moeilijk het hele weiland sproeien om de geleiding te optimaliseren Knipoog
Er is ook speciaal spul wat je in het gat voor je aardepaal kunt gooien gemengd met water, daardoor geleid het ook beter.
Je kunt ook een langere aardepaal nemen of meerdere aan elkaar gekoppelde aardepalen.

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:47

Het heeft geloof ik iets te maken met de stand van het grondwaterpeil. Wij hadden een aardepin van ruim 2 meter de grond in. Wat ze in ons huidige weiland deden bij een jaarling die maar door de draad heen bleef gaan is stukjes ijzerdraad in de manenkam bevestigen, zodat de schok wat beter aankomt.
Waar je ook op moet letten als je meerdere draden hebt is dat de stroomkring goed gesloten wordt en dus op alle draden stroom staat.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 20:18

Die stukjes ijzerdraad door de manen. Dat wil ik wel eens proberen.
De voorbije dagen zijn er enkele hevige regenbuien geweest. De draden op zich zijn dan nog eens goed nat geregend wat de geleidbaarheid verhoogt. In ieder geval, hij is nu al 4 dagen niet uitgebroken.

En idd, die aardepin en het dalen van het grondwater (merken we aan onze waterpomp) speelt een rol. Ik ben blij dat het daarom heeft geregend.