Rubberen stalmatten; ervaring en waar te verkrijgen...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vickelientje

Rubberen stalmatten; ervaring en waar te verkrijgen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 15:52

Ik zit eraan te denken om in het schuilstalletje van mijn shetten rubberen matten te leggen. Nu heb ik er strooisel in... de dames vinden dat lekker zacht en gaan dus ipv in de wei, speciaal in de stal plassen Rolleyes spettert minder.
Ben ik niet zo blij mee, dus dacht ik mss is rubberen matten een oplossing.
Wie heeft er ervaring mee....?
Welk soort? Moeten het echt officiele (dure) stalmatten zijn of zijn er mensen die ervaring hebben met goedkopere rubbermatten...?
En waar kan ik ze verkrijgen in omgeving Nunspeet (veluwe)?
Ik hoor het graag! Haha!
(stalletje is ong 2 bij 3m )

Jol1

Re: Rubberen stalmatten; ervaring en waar te verkrijgen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:37

Wij gebruiken naast speciale "paardenmatrassen" (HIT-softbed) ook gewone rubbermatten. Je hebt ze in alle soorten en maten bij bijv. Haaglanden Rubber in Den Haag. Voor zo'n Shetstalletje voldoet dat prima. Je veegt het zo schoon. Wij hebben het in een noodstalletje voor onze Shet ook liggen.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:02

je schept alles makkelijker weg met rubbere matten, maar met uitmesten met stro, prik je nog weleens met je mestvork in de mat en dat is lastig. verder moet je regelmatig de matten schoonspuiten, ook dr onder.

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:05

Wij hebben ook rubberen matten, ik weet niet hoeveel ze hebben gekost maar ze zijn wel heel fijn. Mest veeg je er zo uit, wij gebruiken er een mestboy voor. Idd wel wat HollyBolly zegt goed blijven afspuiten voor de urine.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:57

Ik heb koematten, had mijn pa via-via-via gratis gekregen van een boer die een paar lappen over had nadat hij zijn stal had gedaan. Bevalt me onwijs goed, zacht, makkelijk in onderhoud, net een beetje groot en onhandig formaat (1,5*3) voor het schoonmaken (erg zwaar) maar is te doen.

Zorg iig voor een goede afvoer eronder.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:30

Wij hebben in 1 box rubberen matten gelegt omdat onze fries al zijn stro opeet, dus vandaar de matten. Ik weet niet meer waar we ze gekocht hebben en hoeveel ze gekost hebben.
Je kan het mest allemaal goed opvegen en je stal netjes houden. Je MOET ze wel elk jaar omdraaien en alle vuil eraf spuiten dat langs de onderkant zit, want anders krijg je een heel natte stal. Het rubber laat dan de urine er niet meer door en jah... word heel vuil en nat dan!

Anders wel super hoor!

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:36

Wordt rubber niet glad van mest en urine? Of zijn dat speciale matten?
Zelf heb ik drainage matten in de stal, bevalt echt heel goed. Je moet er wel afvoer onder hebben voor de urine maar in een inloopstal (neem ik aan dan) heb je de aarde als ondergrond toch ipv stenen of beton?

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 11:33

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb idd gewoon aarde onderin de stal. Ik had laatst al een stuk afgegraven en wit zand neergegooid in hoop op beter afwatering, want die grond laat nou niet echt enthousiast het vocht zakken, helaas.
Maar de dames vinden het fijn plassen, dus gaan ze speciaal naar de stal óm te plassen Afbeelding
Ik hoop dus met die matten, dat ze dan niet meer willen plassen in de stal, maar dat ze dat in de wei gaan doen... hoop ik... ze hebben het 24/7 voor het kiezen.
Dat scheelt mij een hoop uitmestwerk en ook een hoop geld aan strooisel. Want dat gaat heel hard nu.

Heeft iemand nog adressen of iets voor me hier in de buurt...? Den Haag is beetje ver weg Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:07

Euh Vickelientje, die van mij gaan juist naar binnen om te plassen op de matten Clown Dus kan zijn dat dat ook niet helpt. Heb idd ook een openstal Lachen Ik heb zelf 2 stallen eigenlijk, ze gaan via de 1e (met betonvloer) naar binnen, en via die stal naar de 2e met bakstenen en deels aarde/zand onder de matten. Ze doen alles in de 2e stal, en niks op de 1e stal, alleen als daar stro ligt. Dus als je dat plassen wilt tegengaan zou je ook een betonnen gietvloer kunnen overwegen? Alleen aarde/zand onderin heb ik geen fijne ervaringen mee, het mest niet fijn, lastig schoon te maken.

Mijn 'rubber' matten zijn niet van het normale rubber, maar meer van dat hele zware stroeve spul. Ook als de urine erop staat wordt het niet bijzonder glad.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 14:57

Je zou ook niets in het schuilstalletje kunnen legen, geen sto en geen matten. Dat scheelt je een hoop werk.
Dat doe ik ook sinds een jaar, mijn paardje gebruikte de stal enkel om te mesten en lag er nooit in. Beetje zonde van het strooisel dus.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 15:11

Maya schreef:
Euh Vickelientje, die van mij gaan juist naar binnen om te plassen op de matten Clown Dus kan zijn dat dat ook niet helpt.

Ohw, haha, da's fijn Afbeelding Goed om te weten, dan ben ik voorbereid als het niet werkt.
Beton is geen optie... het stalletje wil ik 'verplaatsbaar' houden Bloos
Maar bedankt voor je info... ik zal nog eens even aan het denken en ga het wrs gewoon maar proberen... Dan zie ik vanzelf of het werkt.
superlotje schreef:
Je zou ook niets in het schuilstalletje kunnen legen, geen sto en geen matten. Dat scheelt je een hoop werk.
Dat doe ik ook sinds een jaar, mijn paardje gebruikte de stal enkel om te mesten en lag er nooit in. Beetje zonde van het strooisel dus.

Mijn pony's gebruiken het wel om te schuilen, maar ik had bewust een stukje afgegraven en met wit zand gevuld in de hoop dat het minder vochtig zou worden in regenachtige tijden. Ik wil dat ze droog kunnen liggen en dat kon niet toen het gewoon nog op gras was...
Maar dat ze een hele wei hebben om te poepen en piesen, maar dat allemaal in 1 stal stoppen, da's idd zonde van het strooisel... Haha!