Vlechten met naald & draad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dela

Vlechten met naald & draad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 13:21

Net de hele zoekfuncties doorgespit, maar niet het juiste topic gevonden.

Wie kan mij uitleggen (misschien aan de hand van foto's ) hoe je een paard vlecht met naald en draad.
Ik weet via de site van Anky dat je eerst gewoon een vlecht moet maken en elastiekje erom heen, maar dan.
Als ik de aanwijzingen volg via die site, zie ik zelf het pekdraad en dat lijkt me niet de bedoeling.

Wie o Wie, is mijn redder in nood Clown

Anoniem

Re: Vlechten met naald & draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:25

Ik denk ff met je mee, moet je het draad niet mee vlechten?

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:33

het draad moet niet mee gevlochten worden.
Ik zelf steek het draad door het elastiekje en steek vervolgens door het begin van het vlechtje bij de manenkam, daarna weer terug en steek ik weer door maar nu halverwege het vlechtje en weer terug. zo krijg je een mooi knotje.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 15:08

@ trusha, en dan gewoon door van boven naar beneden, maar dan zie je toch het draad? of ben ik nu dom bezig..
tenminste bij mij zie je dat..

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:24

je steekt gewoon steeds door het haar heen dus ook als je terug gaat steek je weer door het draad.. het draad kun je van heel dichtbij een klein beetje zien (echt heel klein beetje) maar van een meter al bijna niet meer..

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:26

Gewoon een vlecht maken:
Afbeelding

Vervolgens het uiteinde dubbel klappen en een stiekje erom:
Afbeelding
Afbeelding

Naald en pekdraad (te koop in de ruitersportzaak) pakken. In het uiteinde een knoop maken:
Afbeelding

Met de naald door het uiteinde van de knot:
Afbeelding

Draad erdoor halen:
Afbeelding

Naald door de manen halen (zo dicht mogelijk bij de manenkam. Goed in het midden, anders gaat je knot scheef):
Afbeelding

De naald komt er aan de andere kant weer uit:
Afbeelding

De draad aantrekken. Nu gaat de knot vanzelf dubbel:
Afbeelding

Dan de knot zo maken, zoals je wilt dat die eruit komt te zien. Dus nog een keer dubbel klappen (Rongo's manen zijn erg kort, dus dat was bij hem niet nodig):
Afbeelding

Terwijl je de knot vasthoud met je ene hand, haal je met je andere hand de naald via de achterkant (daar zit je naald nog) door de knot heen haar voren. Proberen zo laag mogelijk te blijven:
Afbeelding

Dan haal je de draad weer van de voorkant terug naar de achterkant. Weer proberen zo laag mogelijk te blijven:
Afbeelding
Dit kan je zo een keer of 2 - 3 doen. Dan zit je knot zo vast als een huis.

Zo ziet je knot er dan uit:
Afbeelding

Aan de achterkant blijft dan nog een stuk draad over. Die knip je gewoon zo dicht mogelijk bij de knot af (zo zie je em niet zitten):
Afbeelding

Ik hoop dat het zo lukt. Je moet het gewoon gaan proberen en de foto's erbij houden. Dan lukt het vast wel! Ja
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 20-07-06 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Nietje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:29

zo bedoelde ik het dus ook alleen ik sla nooit het uiteinde om.. maar met foto's is het beter uitleggen..

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 15:36

als ik het goed begrijp ga je gewoon van voor naar achteren en van achteren naar voren.. zeg maar zo heen en weer, dan zie je het idd niet.

@ vonnie84 hartstikke bedankt! Het is me ineens een stuk duidelijker

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:39

Dela schreef:
als ik het goed begrijp ga je gewoon van voor naar achteren en van achteren naar voren.. zeg maar zo heen en weer, dan zie je het idd niet.

@ vonnie84 hartstikke bedankt! Het is me ineens een stuk duidelijker

Yep, je gaat gewoon van achter naar voren en weer terug. Een stuk of 3-4 keer op en neer, dan zit het al goed vast. Anders is het alleen maar vervelend met eruit halen.

En graag gedaan. Had de foto's al eens gemaakt voor een eerder topic, dus die kwamen weer goed van pas.

Missnick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:36

Ik dacht altijd dat je met telkens 2cm verder met de naald en draad moet doen richting manenkam! maar het ziet er super makkelijk uit Tong uitsteken Ghehhe

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 20:50

gaat het knotje dan niet los, omdat je het uiteinde niet vastknoopt? Blond

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:08

Orrie_VBW schreef:
gaat het knotje dan niet los, omdat je het uiteinde niet vastknoopt? Blond

Nee hoor. Dat pekdraad is wat vettig, dus niet glad. En omdat je op en neer gaat, blijft het goed zitten. Bij mij is tenminste nog nooit een knot losgegaan. Dat kan ik van m'n stiekknotjes niet zeggen Nagelbijten / Gniffelen

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 21:10

ik heb vanavond al een beetje lopen oefenen, alleen was het roosje te los.. ik moet zeg maar het iets strakker aantrekken. en idd je ziet geen draad meer, zoals ik eerst zag Haha!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:13

Heb even de tekst bij de foto's aangepast. Je moet wel pekgaren hebben, dat is wat vettig. En daarmee gaat het eigelijk niet snel (te) los.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:36

OK, en nu maar half ontopic: en hoe gaan dit soort vlechten er weer uit zonder de manen te beschadigen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 21:54

Als je het vlechtje oplicht vanaf de onderkant zie je het draadje zitten, dat knip je door en dan kun je het vlechtje zo naar beneden trekken, elastiekje eruit en klaar Lachen

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 22:34

soesita schreef:
OK, en nu maar half ontopic: en hoe gaan dit soort vlechten er weer uit zonder de manen te beschadigen?

Urielle schreef:
Als je het vlechtje oplicht vanaf de onderkant zie je het draadje zitten, dat knip je door en dan kun je het vlechtje zo naar beneden trekken, elastiekje eruit en klaar Lachen

Of je leent uit je moeder's naaikistje (of gaat zelf langs de winkel) een tornmesje. Kan je niks kapot knippen en haal je het draadje ook zo door!

xxitsmexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 09:24

ik had het al een keer eerder zien staan in een topic maar kon het niet meer vinden...Ik krijg ze altijd te plat...maar ik ga ook nog wel een keer oefenen...misschien van het weekend wel ff