Verbouwing Perceel (Afrastering, Besproeiing, etc.) tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArcesStables

Verbouwing Perceel (Afrastering, Besproeiing, etc.) tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-06 16:41

Dan denk je dat je het helemaal voor mekaar heb, maar mankeert er toch nog een hoop, dus... Verbouw-Plannen.

Ik heb de beschikking over ongeveer 2 hectare weidegrond op een Perceel van 2,7 HA.

Een rijbak van 25x60, en 9 stallen.

Nu wil ik een hoop gaan vervangen, mijn idee is iig:

- Automatische drinkbakken naar de wei (4 stuks)

- Nieuwe omheining voor de bak (ongeveer 120 meter, 1 zijde is een heg.)

- Nieuwe Afrastering:

*** Complete omtrek van de weide's is ongeveer 1000 strekkende meter.

*** hiervan is een Deel afgezet met Hout, een deel Lint, en een deel Gaas met Prikkeldraad.

*** bij vervanging gaat de voorkeur uit naar Luxe en Duurzaamheid boven de kosten wel moet het onderhoud niet teveel werk zijn.

- Besproeiing van de bak ( 6 sectorsproeiers? 3 langs elke lange zijde?)

- Eventueel Besproeiing van de weide's?

- 8 poorten ( 1 Hoofdpoort, 1 poort naar de bak, 5 weide poorten (breed genoeg voor trekker.)

Houten hekwerken geven bij mij de voorkeur boven Lint etc. alleen zit ik nog met het onderhoud hiervan.. dus alles mag... Maar het moet wel te onderhouden zijn.

Wie heeft voor mij DE Oplossing of tips, en opmerkingen voor dingen die ik beter anders kan doen?!

Hier een simpel plattegrond van het perceel:

Afbeelding

Wiesje

Re: Verbouwing Perceel (Afrastering, Besproeiing, etc.) tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 07:09

Koop om te beginnen een lot voor de staatsloterij Haha!

Geintje.

Ikzelf heb 1,5 hectare grond en wij zijn momenteel met hetzelfde bezig. We kiezen voor gaashekwerk. Dat is het enige dat onderhoudsvrij is, mits goed opgespannen bij plaatsing. Je kunt overwegen dit uit Polen in te voeren, omdat dit aanzienlijk in de kosten scheelt Haha!
Alle andere vormen van hekwerk zijn in mijn ogen niet onderhoudsvriendelijk. Hetzelfde voor de te plaatsen hekwerken. Deze kun je bij dezelfde firma's kopen. Kies voor een metalen hekwerk met verticale spijlen (overklimbeveiliging).
Verder moet je natuurlijk aan de binnenkant een stroomdraadje leggen zodat de paarden niet aan het hekwerk komen.

Ik zou zeker vooraf aansluitpunten voor beregening maken. Zorg er dan voor dat je goede lange lijnen hebt (igv een haspel bv). Dan hoef je minder vaak te verzetten.
Idem dito voor drinkwater. Leg gelijk tappunten in de weide aan. Kost even wat graafwerk, maar het gemak achteraf is niet in geld uit te drukken. Leg de leidingen diep genoeg zodat je geen kan op bevriezing hebt (al moet je bij vorst sowieso afsluiten, voorkome nvan kapotgevroren leidingen is beter dan genezen).

Ook de rijbak zou ik voorzien van sectorspoeiers. Altijd handig, en ze hoeven er maar te zitten!

Succes ermee!

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 12:03

Dat is ook wel een goed plan, even rondzoeken dan.

Voor het water komt iig vandaag iemand langs.
Nu de rest nog..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:06

wat een bofkont ben jij, met zulke faciliteiten!

Tip voor het drinkwater;
Mijn vriendin heeft een constructie in de waterleiding, dat automatisch zorgt dat bij vorst het water een paar graden voorverwarmd wordt.
ook is voor waterleiding mss warmtelint een optie.

Je kunt ook overwegen een put te laten slaan, dan hoef je geen wateraansluiting te regelen op het waterleidingnet.

een hele mooie maar dure afzetting is www.ronddoorrond.nl

ArcesStables

Re: Verbouwing Perceel (Afrastering, Besproeiing, etc.) tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 13:03

Wij hebben nu het idee om tyleenslangen in te graven op 1 meter, dit zou het al voor de ergste vorst behouden zeggen ze hier.

2 putten hebben we in ieder geval al.

Dat is ook wel een mooie oplossing als omheining, je heb zeker geen idee wat het per meter kost? had al bij bijvoorbeeld de Sutter geinformeerd maar die geven geen reactie.

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 09:52

De woensdag komen ze langs voor de leidingen te leggen als het goed is..

Iemand nog meer ideen voor de Afrastering?

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 09:49

Leidingen liggen er nu in, ben nu offertes aan het aanvragen voor de omheiningen en poorten... wat ik nu binnen krijg is 33.000 tot 45.000 , hoop geld dus

Anoniem

Re: Verbouwing Perceel (Afrastering, Besproeiing, etc.) tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 17:28

Wij hebben hier ook een gazen hek werk van 1.50 aan de buitenkant.
Rondom het huis gazen hekwerk van 1.00 m
Poorten ook van ijzer.
Dit bevalt super goed.
http://home.hetnet.nl/~marco-marcia/hui ... hoto12.jpg
http://home.hetnet.nl/~marco-marcia/poort.jpg

Tussen de weides in hebben we gewoon lint.
Daar dus geen speciale poorten.

Met 3 sproeiers aan 1 kant zou je een 60 meter bak moeten kunnen besproeien.
Verder gewoon vaste koppelingen maken, zodat je vanuit verschillende plekken uit kunt gaan sproeien zonder meteen met weet ik het hoveel slang te moeten slepen

Automatische drinkbakjes buiten zijn erg gemakkelijk Ja
Alleen in de winter moet je dan zelf water geven, maar dat is wel te overleven Lachen

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 17:10

Wij hebben om de weien en rijbak houten afrasteringen. Omdat de planken op waren Tong uitsteken heeft nu een wei rubber banden, super makkelijk. De paarden slopen wel eens een houten plank Haha!

Enkele weien krijgen nu ook hekwerk aan de voorzijde van het huis. (hond loopt wel eens weg Tong uitsteken )

Persoonlijk ga ik helemaal voor de houten afrastering, stel er gebeurd wat de paarden houden er niks van over (ja eentje is er een keer doorheen gerend hij had niks Bloos ) en ik vind het het mooist.

Wij hebben geen automatische drinkbakken, puur inderdaad voor het bevriesingsgevaar. Gewoon een bak wat dagelijks wordt bijgevuld....ff lekker contact met de paarden maar kan het gemak er wel van inzien. Zorg dus ook dat je voor de winter ergens water vandaag kunt halen *LOL* en dat die niet kan bevriezen!!!

Besproeiing: wij hebben een put in de grond en gewoon een losse besproeinstallatie. Het voordeel hiervan dat het in de winter naar binnen gaat en dus niet kan bevriezen (alweer Knipoog )
Ik haal met 2 sproeiers royaal een normale rijbak, maar een beter pomp en 3 sproeiers halen jouw 'bakkie' ook wel. Daar kan je dan ook gemakkelijk de weien mee besproeien. Vrienden van ons hebben ze vast in de rijbak, swinters....bevroren, kans op knappen en dergelijke en als er rotzooi in de leidingen komt..... Vork

Succes ermee!!!

ArcesStables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 17:18

Denk je er iig grotendeels hetzelfde over als mij Knipoog

Heb nu 3 offertes binnen gekregen, en de gene die mijn voorkeud had (schuurman omheiningen) is nog de "goedkoopste" ook ( als je het goedkoop mag noemen Vork ) houten afrastering op 140, 3 liggers, en 8 poorten, met 2 rijen schriklint, inclusief montage, 28.000

Landsend - Epe kwam bijvoorbeeld al op 33.000 tot 45.000 voor hetzelfde.
Binnenkort dan maar iemand langs laten komen voor een precieze offerte.

De waterleidingen ligger er nu iig in, worden morgen ochtend afgemaakt, en smiddags word het dichtgegooid, hopelijk dan nog een hoop jaren profijt van.

We hebben iig genoeg afwaterpunten zodat de druk er vd winter af kan, dan zou het in principe voldoende moeten zijn, de pvc buizen liggen immer op 1 meter diepte.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:06

wow wat een prijzen! wij hebben alles zelf gedaan dat zal ook wel wat uit maken Tong uitsteken

Ik kan alleen geen weien sproeien dat is minder (alleen die die aan de rijbak grenzen). Het gaat wel maar het is zoveel werk Tong uitsteken